شناسهٔ خبر: 65620820 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در صورت تصویب کنگره،

رئیس‌جمهور آمریکا لایحه واگذاری تیک‌تاک توسط شرکت چینی را امضا می‌کند

جو بایدن متعهد شده لایحه واگذاری تیک‌تاک توسط شرکت چینی بایت دنس را امضا کند. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید اگر کنگره تا هفته آینده این لایحه را تصویب کند، آن را امضا می‌کند.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور آمریکا لایحه واگذاری تیک‌تاک توسط شرکت چینی را امضا می‌کندبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از چاینا مورنینگ پست، رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، امروز اعلام کرد که قانون واگذاری تیک‌تاک توسط شرکت مالکش، بایت دنس را امضا می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «اگر کنگره این قانون را تصویب کند، من هم آن را امضا می‌کنم.»

این قانون که با نام «قانون حفاظت از آمریکایی‌ها در برابر نرم‌افزارهای کاربردی کنترل‌شده توسط دولت‌های خارجی» شناخته می‌شود، حمایت هر دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آورده.

این قانون به بایت دنس، فرصت ۱۶۵ روزه می‌دهد تا مالکیت تیک تاک را واگذار کند. اگر این شرکت از انجام این کار ممانعت ورزد، اپ استور، گوگل و دیگر ارائه‌دهنده‌های نرم‌افزاری آمریکا، قانوناً نباید تیک‌تاک یا خدمات و نرم‌افزارهای شرکت بایت دنس را ارائه دهند.

مسئول کمیته انرژی و تجارت مجلس آمریکا روز جمعه در حمایت از این لایحه گفت که «تیک‌تاک تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود.»

دولت بایدن از ابتدای روی کار آمدن، درقبال تیک‌تاک مواضع مبهمی داشته.

با اینکه دستگاه‌های دولتی از استفاده از این نرم‌افزار منع شده‌اند، اما دولت نتوانسته لایحه ممنوعیتی را که در دوران ریاست جمهوری ترامپ برقرار شده بود، پیگیری کند. این لایحه نرم‌افزار چینی وی‌چت را هم هدف ممنوعیت قرار می‌داد؛ اما قانون‌گذاران مختلفی آن را  رد کردند.

سناتور مارک وارنر، نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا نگرانی خود از خطر تیک‌تاک برای امنیت ملی ایالات متحده را این‌طور بیان کرده: «به نظر من باید راهی را دنبال کنیم که هند طی کرده و استفاده از تیک‌تاک را ممنوع ساخته.» هند در سال ۲۰۲۰ استفاده از تیک‌تاک را ممنوع کرد.

اما ترامپ باوجود تصمیمات پیشینش، در مورد این تصمیم بایدن گفته: «اگر از شر تیک‌تاک خلاص شوید، فیس‌بوک و دیگر شرکت‌های فناوری کسب و کارشان را توسعه می‌دهند. نمی‌خواهم فیس‌بوک که در انتخابات قبلی تقلب کرده، پیشرفت کند. اینها دشمن اصلی مردم هستند.» منظور ترامپ ، انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

تیک‌تاک هنوز به آخرین صحبت‌های بایدن پاسخی نداده است.

تحلیل‌گران می‌گویند بعید است که چین اجازه دهد بایت دنس، تیک‌تاک را واگذار کند.

نظر شما