شناسهٔ خبر: 65606198 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یادواره ۲۰۷ شهید ایل شوهان در مهران برگزار شد:

به رسم وفاداری، آلبوم عملیات والفجر ۵، ورق خورد

شانزدهمین یادواره بزرگداشت شهدای عملیات والفجر پنج و ۲۰۷ شهید ایل شوهان در منطقه «چنگوله» مهران با حضور پرشور مردم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به رسم وفاداری، آلبوم عملیات والفجر ۵، ورق خورد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ یادواره بزرگداشت شهدای عملیات والفجر پنج و ۲۰۷ شهید ایل شوهان در منطقه «چنگوله» مهران با رونمایی از چند کتاب در حوزه دفاع مقدس به نویسندگی «رضا ملکی» برگزار شد.
مشاور ارشد ستاد کل نیرو‌های مسلح امروز، جمعه در این یادواره، اظهار کرد: مردم ایران اسلامی همواره ثابت کرده اند که در صحنه‌های مختلف، پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی هستند و گرامی داشت یاد و نام شهدا، زمینه‌ساز تداوم راه آنان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.
سردار «فتح الله جعفری» با بیان این که نقش اقشار مختلف مردم، بسیجیان، روحانیون و عشایر با جانفشانی و ایستادگی در هشت سال دفاع مقدس، نقشی مهم و کلیدی بود، تصریح کرد: امروز یادواره شهدا هر سال با شکوه‌تر از گذشته و به صورت خودجوش از سوی مردم برگزار می‌شود که این امر نشان دهنده شکوه و عظمت این مردم است.
جعفری با بیان این که در زمان دفاع مقدس، کمبود نیروی انسانی از یک طرف و نابرابری تجهیزات و ادوات جنگی با دشمن از سوی دیگر؛ نبردی یک جانبه و قوی را برای دشمن رقم می‌زد؛ اما ایمان و اراده رزمندگان ما سلاحی بود که آنان را پیروز این نبرد نابرابر کرد.
جعفری با اشاره به این که مهران مهمترین منطقه‌ای بود که در زمان جنگ اشغال شد، افزود: در بحبوحه اشغال مهران، با مقاومت و پایمردی لشکر امیرالمؤمنین، اجازه اشغال جاده کمربندی مهران تا دهلران به دشمن داده نشد.
وی ادامه داد: ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۶۷، فرمانده لشکر ۱۷ زرهی عراق به قصد اشغال مهران از طریق تونل «گرمیشه» وارد مهران شد؛ اما با روبه رو شدن با سد مستحکم ایمان و ایثار رزمندگان مهرانی، بدون هیچ گونه دستاوردی در دهم تیرماه از آن تونلی که وارد مهران شده بود؛ از همان جا پا به فرار گذاشت و مهران آزاد شد.
فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام نیز در این یادواره گفت: شکوه و عظمت هر سرزمین و دیاری با تاریخ و رویداد شخصیت‌ها و قهرمانان آن‌ها شناخته می‌شود و هویت هر قومی با ستارگانی است که در سپهر آسمان نورافشانی می‌کنند و امروز سپهر آسمان این جا؛ چنگوله، ایلام و مهران است.
وی با تأکید بر این که مقاومت مردم «چنگوله» در دوران دفاع مقدس ستودنی است، توصیف کرد: تمام مقاومت‌های مردم چنگوله و مهران باید در کتاب مقاومت نوشته و ثبت شود؛ همان گونه که نام «چنگوله» در عملیات والفجر (پنج) و مقاومت ایل شوهان ماندگار شد.
سردار «جمال شاکرمی» ادامه داد: امروز جای جای استان ایلام؛ مانند: مهران، دهلران و چنگوله، جغرافیایی تشکیل داده که پر از خاطره‌های به یادماندنی مقاومت مردم و جانفشانی و رزم آوری آنان در دوران دفاع مقدس است که همه این خاطرات پرافتخار باید برای آیندگان ثبت و ضبط شود.

وی با قدردانی از مشارکت بالای مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی و گام برداشتن در امتداد راه شهدا، افزود: مردم استان در انتخابات با حضور پرشکوه خود در این رویداد سرنوشت ساز، حماسه آفریدند و نمایندگانی انتخاب کردند که این منتخبان در برابر آرای مردم و خون شهدا و در زمینه خدمت به جامعه، مسئولیت سنگینی برعهده خواهند داشت.

این مراسم امروز با اجرای نمایش صحنه‌ای «قبیله عشق» و آیین محلی «چمر» در سه راهی چنگوله، یادمان شهدای ایل شوهان و با حضور مسئولان و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و آعموم مردم استان برگزار شد.

 

نظر شما