شناسهٔ خبر: 65544564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۹۵ درصدی واکسیناسیون سگ‌ها علیه بیماری هاری در اندیکا

رئیس اداره دامپزشکی اندیکا گفت: طرح سراسری واکسیناسیون هاری در سگ‌های نگهبان و گله در این شهرستان اجرا شد.

صاحب‌خبر -

افزایش ۹۵ درصدی واکسیناسیون سگ‌ها علیه بیماری هاری در اندیکا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رضا سلطانی گفت: در طرح واکسیناسیون علیه بیماری مشترک هاری، سگ‌های صاحبدار و نگهبان گله در مناطق روستایی و عشایری اندیکا علیه بیماری هاری ایمن سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این طرح بیش از یکهزار و ۵۶۰ قلاده سگ در اندیکا علیه بیماری هاری مورد واکسیناسیون قرار گرفتند، افزود: در بررسی آماری شاهد افزایش ۹۵ درصدی واکسیناسیون نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم که این افزایش مایه کوبی، سطح ایمنی گسترده تری در دام‌ها ایجاد می‌کند.


سلطانی بیماری هاری را یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان عنوان کرد و ادامه داد: هاری توسط ویروسی ایجاد می‌شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است که سگ‌های خانگی، گربه‌ها و خرگوش‌ها و حیوانات وحشی مانند راسو‌ها، راکون‌ها و خفاش‌ها می‌توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.  


رئیس اداره دامپزشکی اندیکا می‌گوید: وجود علائم غیرعادی در رفتار سگ و دیگر پستانداران مثل گوشه‌گیری، چشم‌های از حدقه بیرون زده، ریزش بزاق، بی میلی به غذا، ترس از آب و نور، حملات غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ از نشانه‌های بیماری هاری هستند.


وی با بیان اینکه امسال مورد مثبت بیماری هاری در جمعیت دام‌ها و سگ‌های این شهرستان مشاهده نشده است، اضافه کرد: با توجه به ماهیت بهداشت عمومی و مشترک بودن بیماری هاری از دامداران و روستاییان درخواست  می‌شود با گروه‌های مایه کوب دامپزشکی در برنامه واکسیناسیون علیه بیماری هاری همکاری کنند و ضمن رعایت اصول امنیت زیستی در دامداری‌ها از تماس سگ‌ها و سایر حیوانات حیات وحش با دام‌های اهلی جلوگیری کنند.

نظر شما