شناسهٔ خبر: 65514934 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به منتخبان گلستان در مجلس؛ جای زنان همچنان خالی است

گرگان- ایرنا- مردم گلستان با شرکت در انتخابات ۱۱ اسفند، تکلیف پنج نماینده از شش حوزه انتخابیه این استان در مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند که علاوه بر کشیده‌شدن انتخابات گنبدکاووس به مرحله دوم، همانند ۱۱ دوره گذشته، زنان از رسیدن به صندلی بهارستان بازماندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۲۹ نفر از مردم گلستان شامل ۷۱۷ و ۷۷۶ مرد و ۷۱۵ هزار و ۵۵۳ زن واجد شرایط شرکت در انتخابات ۱۱ اسفند بودند که ۵۴.۹ درصد آنان معدل ۸۸۵ هزار و۵۶۴ هزار در انتخابات شرکت کردند.

از میان منتخبین، عبدالجلال ایری (قوم ترکمن) از حوزه انتخابیه غرب گلستان، رحمت‌الله نوروزی از حوزه انتخابیه علی‌آبادکتول و رمضانعلی سنگدوینی از حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا نماینده دوره یازدهم هستند.

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و امان‌قلیچ شادمهر نماینده مردم حوزه گنبدکاووس در مجلس یازدهم موفق به جلب آرای مردم در انتخابات دوره دوازدهم مجلس نشدند و رضا آریان‌پور نماینده مردم رامیان و آزادشهر برای دوره دوازدهم نام‌نویسی نکرد.

سیدنجیب حسینی منتخب مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه سابقه نمایندگی دوره‌ ششم (میان‌دوره) و هشتم مجلس را دارد.

جلال قائم‌مقام (از قوم سیستانی) منتخب مردم رامیان و آزادشهر و عبدالغفور امانزاده (از قوم ترکمن) منتخب مردم گرگان و آق‌قلا برای اولین بار نشستن روی صندلی بهارستان را تجربه می‌کنند.

تاکنون از استان گلستان هیچ نماینده زن راهی مجلس شورای اسلامی نشده است.

در میان شش حوزه انتخابیه گلستان، انتخابات حوزه گنبدکاووس به دور دوم کشیده شد و قرجه طیار (ترکمن) و عبدالحکیم آق‌ارکاکلی (ترکمن) در دور دوم برای رفتن به بهارستان با هم به رقابت خواهند پرداخت.

رمضانعلی سنگدوینی

منتخب اول مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس دوازدهم که مسوولیت نمایندگی مردم این حوزه انتخابیه در مجلس یازدهم را بر عهده دارد، دارنده مدرک کارشناسی مهندسی شیمی گرایش گاز از دانشگاه آبادان و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول است.

سنگدوینی متولد ۱۳۴۵ گرگان است.

وی ۵۴ هزار و ۸۴۳ رای از مردم این حوزه انتخابیه گرفت.

عبدالغفور امانزاده

امانزاده منتخب دوم مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورازی اسلامی است.

وی متولد ۱۳۳۵ از قوم ترکمن و اهل سنت است مدرک کارشناس ارشد در رشته علوم سیاسی دارد.

امانزاده در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مرحله دوم انتخابات حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا راه یافت اما موفق به حضور در مجلس نشد.

وی با کسب ۵۱ هزار و ۵۸۲ رای راهی مجلس دوازدهم شد.

عبدالجلال ایری

منتخب مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس دوازدهم است که اکنون نیز در مجلس یازدهم از همین حوزه انتخابیه حضور دارد.

ایری که متولد سال ۱۳۴۸ بندرترکمن است، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را از دانشگاه شهید بهشتی در رشته مهندسی شهرسازی گرایش برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای اخذ کرد.

وی عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم بوده و در سال‌های دوم، سوم و چهارم مجلس یازدهم به عنوان سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس ایفای نقش کرد.

ایری با ۲۶ هزار و ۸۲۶ رای موفق به جلب اعتماد مردم شهرهای کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان برای راه‌یابی به مجلس دوازدهم شد.

رحمت‌الله نوروزی

نوروزی منتخب مردم علی‌آباد کتول در مجلس دوازدهم است که اکنون نیز در مجلس یازدهم از همین حوزه انتخابیه حضور دارد.

نوروزی در استخدام آموزش و پرورش است و در مجلس یازدهم عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بود.

مدرک تحصیلی وی دکتری رشته روابط بین‌الملل است.

نوروزی با ۳۲ هزار و ۷۸۷ رای منتخب حوزه انتخابیه علی‌آبادکتول در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد.

جمشید قائم‌مقام

منتخب مردم رامیان و آزادشهر در مجلس دوازدهم متولد سال ۱۳۵۶ و از قوم سیستانی است.

قائم‌مقام دارای مدرک دکترای منابع طبیعی است و او پیش نامزدی برای انتخابات مجلس دوازدهم، معاون عمرانی فرمانداری آزادشهر بود.

وی با کسب ۱۸ هزار و ۶۵۹ رای نمایندگی مردم شهرهای رامیان و آزادشهر در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بر عهده خواهد گرفت.

سیدنجیب حسینی

حسینی منتخب مردم حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه است و دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت دولتی و اقتصاد کشاورزی دارد.

وی از سابقه نمایندگی دوره‌ ششم (میان‌دوره) و هشتم مجلس شورای اسلامی برخوردار است.

حسینی با کسب ۵۴ هزار و ۳۳۶ رای منتخب مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

نظر شما