شناسهٔ خبر: 65455952 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

رییس سازمان فضایی ایران: ماهواره پارس۲ تا پایان سال ۱۴۰۳ آماده پرتاب می‌شود

رییس سازمان فضایی ایران، گفت: نمونه بعدی پارس1 در حال ساخت است و فرآیند طراحی پارس2 نیز در حال انجام است و پیش بینی می شود این ماهواره تا سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ آماده پرتاب شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم پرتاب ماهواره پارس ۱ از ماهواره بر سایوز روسیه امروز پنجشنبه دهم اسفندماه در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد.

حسن سالاریه، رییس سازمان فضایی ایران در این مراسم گفت: این ماهواره سنجش از دور است و سه دقت ۱۵ متری، ۱۵۰ متری و ۳۰۰ متری دارد که از آن در حوزه کشاورزی و جنگل داری استفاده می شود.

وی ادامه داد: در این ماهواره سیستم کنترل موقعیت رادیویی و تعیین کمترل وضعیت را داریم و بسیاری از الگوریتم هایی که توسعه یافته، برای اولین بار در این ماهواره محک می خورد.

سالاریه افزود: ۹۳ تست محیطی و EMC در تمام زیرسیستم ها انجام شده است.

رییس سازمان فضایی ایران، اظهار کرد: پارس ۱ از پایگاه روسیه پرتاب می شود و هر یک دور با توجه به ارتفاع ۵۰۰ متری دوران حدود ۹۰ دقیقه طول می کشد.

وی، گفت: برنامه ۱۰ ساله ما رشد و توسعه صنعت فضایی است که سرآمدی در توسعه فناوری فضایی بومی در منطقه و افزایش بهره مندی شهروندان و کسب و کارها و دولت از خدمات و فناوری های فضاپایه به عنوان جزء جدایی ناپذیر از فعالیت خای روزمره مد نظر است.

سالاریه تاکید کرد:‌ ایستگاه ماهدشت و قشم نیز دو ایستگاه داخل کشور هستند که برای دریافت داده‌های ماهواره از آن استفاده می‌کنیم البته ایستگاه رزرو نیز وجود دارد که از آن‌ها استفاده خواهیم کرد. حدود دو ماه طول می‌کشد تا زیرسیستم‌های ماهواره کار کنند.

سالاریه، افزود: اهم اقدامات در حوزه سنجش از دور فضاپایه شامل پرتاب ماهواره نور ۳، توسعه و تجهیز ایستگاه های زمینی سلماس و چناران و غیره است.

وی ادامه داد: در حوزه مخابرات فضاپایه در سال ۱۴۰۲ اقداماتی همچون آغاز طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۳ را داشتیم.

رییس سازمان فضایی ایران، خاطرنشان کرد: در حوزه پرتابگر اقدامات چشمگیری انجام شده که پرتاب سیمرغ از آن جمله است و لازم به دکر است که زیرساخت پایگاه چابهار را نیز در دست داریم که نکته کلیدی در صنعت فضایی است.

وی افزود: در حوزه اکتشافات فضایی بحث کپسول زیستی را داشتیم و بدون تلاش شبانه روزی و پشتکار به این پیشرفت ها در صنعت فضایی نمی رسیدیم.

رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری گفت: نمونه بعدی پارس یک در حال ساخت است و پارس دو فرایند طراحی آن در حال انجام است که دقت ۸ متر رنگی و ۴ متر سیاه و سفید می‌دهد و پیش بینی می‌شود تا سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ آماده پرتاب شوند و همینطور ماهواره پارس ۳ دقت حدود ۲ متر قابلیت تصویربرداری از سطح زمین را دارد.

وی گفت: ماهواره پارس ۱ با موفقیت به مدار پرتاب شده است و تزریق کامل آن تا چند ساعت دیگر انجام می‌شود.

سالاریه درباره هزینه این پرتاب گفت: هزینه پرتاب در تمام دنیا به یک شکل و محاسبه آن اینطور است که به ازای هر کیلوگرم از ۱۰ هزار دلار آغاز شده و به قیمت‌های ۲۰ هزار دلار نیز می‌رسد.

وی در خصوص علت پرتاب ماهواره پارس یک از روسیه و یک کشور خارجی گفت: ماهواره ها در مدارهای مختلفی قرا می گیرند  و این ماهواره در مدار خورشید آهنگ قرار می گیرد که به شیب مداری خاصی نیاز است ان شاءلله با ساخت پایگاه چابهار که در چندین فاز است و سال آینده به بهره برداری می رسد امکان رسیدن به شیب های مداری مختلف قرار می گیرد و برای ما در کشور فراهم می شود و با توجه به ضرورت پرتاب سریع این ماهواره، بنابراین از کشور روسیه این ماهواره پرتاب شد.

رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: پرتاب‌های زیادی برای ماهواره ها در دولت سیزدهم انجام شده است، اما نباید قانع باشیم باید در هر مسیری که به توسعه صنعت فضایی منجر می‌شود قدم برداریم. صنعت فضایی ما اکنون وابسته به دولت نیست و ماهواره‌های متعددی توسط بحش خصوصی ساخته شده است که در آینده نزدیک اخبار آن‌ها را منتشر خواهیم کرد و همچنین باید گفت که نخستین ماهواره بخش خصوصی سال آینده در مدار قرار می گیرد.

سالاریه ادامه داد: ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی کشور یک جهش در این صنعت است تا بخش خصوصی وارد میدان نشود، توسعه اقتصادی صنعت فضایی مشکل است.

وی  در خصوص اعزام انسان فضانورد به فضا نیز گفت: حوزه علوم و اکتشافات فضایی پر هزینه و پر زحمت است؛ در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور توسعه کپسول‌های زیستی و زیرمداری برای انجام این کار در دستور کار قرار گرفته است و طبق برنامه اگر موانع ناخواسته‌ای سر راه‌مان قرار نگیرد، در سال ۱۴۰۷ کپسول زیستی پتانسیل حمل انسان را خواهد داشت.

انتهای پیام

خبرنگار زهرا طاهری

نظر شما