شناسهٔ خبر: 65402639 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی مازندران

وضعیت منابع آبی استان برای فصل کشاورزی جدید با مدیریت در مصرف بهینه مطلوب خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌آخرین وضعیت منابع آبی استان راهکار‌های پیشگیری از بروز خسارت ناشی از خشکسالی در فصل کشاورزی پیش رو در دومین جلسه مشترک برنامه‌ریزی آب کشاورزی استان بررسی شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در دومین جلسه هماهنگی تامین آب برای فصل کشاورزی جدید در مازندران گفت: امسال با وجود بارندگی‌های بهتر نسبت به پارسال به دلیل عقب ماندگی‌هایی که در ذخایر آبی استان بر اثر سه سال خشکسالی ایجاد شده باید مدیریت منابع آبی و اقدامات مربوط به مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی استان با جدیت بیشتری دنبال شود.

حسینعلی محمدی شیرکلایی با قدردانی از دست‌اندرکاران حوزه آب و کشاورزی استان برای مدیریت تنش آبی پارسال در استان افزود: بارندگی‌ها به ویژه در پاییز و زمستان امسال شرایط مطلوب‌تری نسبت به پارسال داشت. اما همچنان به فرهنگسازی و ترویج اقداماتی مانند تغییر الگوی کشت که به عنوان یک الزام در قانون بودجه کشور مورد تاکید قرار گرفته نیاز داریم.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران با تاکید بر این‌که مدیریت بهینه منابع آبی باید در سراسر استان مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد:اجرای طرح‌های زیرساختی مدیریت منابع آبی به ویژه تکمیل شبکه‌های پایین‌دست هم اهمیت زیادی دارد.
سید محمد موسوی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در این نشست از افزایش ذخایر منابع آبی سد‌های استان نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت:: مجموع آب ذخیره شده در سد‌های استان اکنون ۱۹۳ میلیون متر مکعب، معادل ۴۳.۵ درصد حجم کل ذخیره سد‌های استان است که ۵۶ میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

احمد اسدی، معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی مازندران هم در این جلسه با اشاره به ثبت حدود ۳۳۳ میلیمتر بارندگی در استان از ابتدای مهر تا کنون، گفت: از نظر میزان بارندگی امسال با ثبت ۳ درصد کاهش، نسبت به دوره درازمدت در شرایط نرمالی قرار داریم.
در این جلسه نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی به تشریح برخی اقدامات انجام شده این نهاد برای مدیریت مصرف آب طی سال زراعی گذشته و همچنین تبیین برنامه‌ها برای فصل کشاورزی پیش رو پرداختند که توزیع ارقام کم‌آب‌بر در ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از شالیزار‌های استان، توجه به آبیاری تکمیلی و پوشش بیمه‌ای بخشی از این اقدامات است.

همچنین بنا به اعلام جهاد کشاورزی مازندران، امسال در میاندورود بیش از ۳ هزار هکتار از کشتزار‌ها به کشت جایگزین مانند گندم و جو و کلزا اختصاص یافت و در منطقه میانکاله بهشهر نیز بخشی از کشتزار‌ها ارقام پاییزه کشت می‌شود.

نظر شما