شناسهٔ خبر: 65380204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس:

دسترسی به آرامگاه جاماسب حکیم شهرستان خفر آسان می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اجرای پروژه مرمتی ساماندهی مقبره جاماسب حکیم در شهرستان خفر خبر داد و گفت: به ‌زودی یک رویداد ملی برای معرفی شخصیت جاماسب حکیم برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، محمد ثابت اقلیدی در این خصوص اظهار کرد: مرمت و ساماندهی مقبره تاریخی جاماسب حکیم در شهرستان خفر در دستور کار است.

وی افزود: در این پروژه علاوه بر مرمت قسمت‌های آسیب دیده بنا، راه دسترسی به بنا ساماندهی و روشنایی مسیر نیز انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه به‌زودی یک رویداد ملی برای معرفی شخصیت جاماسب حکیم برگزار خواهد شد، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام در نظر داریم برای معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده اما تأثیرگذار در فرهنگ این مرز و بوم رویدادهایی در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار کنیم.

ثابت اقلیدی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری چنین رویدادها و اقداماتی گردشگری در مناطق کمتر شناخته شده توسعه یابد هرچند که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری در شهرستان خفر بسیار بالاست.

وی یکی از اهداف و راهبردهای حوزه گردشگری را پرداختن به مقاصد کمتر شناخته شده گردشگری و تعریف مسیرها و بسته‌های جدید گردشگری در این مقاصد عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، بنای باستانی آرامگاه جاماسب حکیم در شهرستان خفر به صورت مکعب شکل روی تپه‌ای کوتاه ساخته‌شده است. این اثر با شماره‌ی ۹۸۶ در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسیده است و مقبره جاماسب، تشابه فراوانی به بناهای هخامنشی در فارس دارد، چرا که به علت تراش خوردن سنگ‌های آرامگاه می‌توان آن را به دوران هخامنشی نسبت داد.

این بنا در دوره اسلامی نیز کاربرد مذهبی داشته است و در اسناد و روایت تاریخی آمده است که جاماسب حکیم نوید آمدن خاتم نبیین را هزار سال قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) داده بود.

نظر شما