شناسهٔ خبر: 65309397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فهرست نهایی داوطلبان انتخابات مجلس چهارشنبه اعلام می‌شود

تهران- ایرنا- دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: لیست نهایی نامزدها فردا چهارشنبه اعلام و مشخص می‌شود که چه افرادی نامزد نهایی انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

صاحب‌خبر -

«محسن اسلامی» روز سه شنبه در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه دولت ایرنا با اشاره به آخرین شرایط کشور برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری گفت: براساس قانون ابلاغ نهایی داوطلبان تایید صلاحیت‌شده و آن دسته از داوطلبانی که برای آنها عدم تایید و عدم احراز ثبت شده بود، انجام شد. ما دیشب اسامی را دریافت و به کلیه کسانی که تایید صلاحیت یا عدم تایید یا عدم احراز شده‌اند اعلام کردیم.

دبیر ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: براساس قانون، فردا انتشار آگهی در همه حوزه‌های انتخابیه را داریم و اعلام می‌کنیم که در حوزه‌های انتخابیه چه کسانی نامزد نهایی هستند و طبعا تاییدی‌ها و انصرافی‌ها را جدا می‌کنیم. امسال به جهت اینکه صدا و سیما کانالهای تلویزیونی را برای تبلیغات نامزدها راه‌اندازی کرد، کدهای داوطلبی را از ۱۰ روز گذشته برای داوطلبان پیامک کردیم و از ادوار گذشته جلوتر هستیم.

اسلامی ادامه داد: باتوجه به اینکه کدهای نامزدی کنترل و نهایی شده است، لیست نهایی نامزدها فردا اعلام و مشخص می‌شود که چه افرادی نامزد نهایی انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

سخنگوی‌ ستاد انتخابات کشور افزود: بر اساس این فهرست مشخص می‌شود که چه کسانی امکان حضور در گردونه رقابت را از چه حوزه انتخابیه‌ای دارند.

اسلامی افزود: در قدم بعدی، از سوم اسفند، بازه تبلیغات داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز میشود و همه نامزدها می‌توانند چه در عرصه حقیقی و چه در عرصه مجازی، تبلیغات داشته باشند.  

وی گفت: با استناد به ماده ۷۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در فضای حقیقی، کلیه دستگاه‌های ذیل ماده ۵ جدولی را تهیه و امکانات خود را به ما اعلام کردند که نامزدها در زمان مقرر می‌توانند از این امکانات با مساوات و عدالت به صورت رایگان و یا هزینه کم که به صورت سالن اجتماعات و بیلبورد است، استفاده کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: ۶ پیامرسان به صورت حوزه‌انتخابیه‌محور فضایی را برای تبلیغات داوطلبان قرار دادند که شامل ۴ سرویس رایگان و چند سرویس با تخفیف ویژه ارائه کردند و شهرداری‌ها فضایی را برای تبلیغات محیطی تعبیه کردند. البته قانون‌گذار، ستاد انتخابات اصلی و فرعی را مشخص کردند و امسال برای اولین بار ستادهای بانوان هم می‌تواند در ستادهای انتخابات شهر و بخش و روستا فعال شود.

اسلامی با بیان اینکه سامانه مالی تبلیغات برای اولین بار در این دوره راه‌اندازی شده است، گفت: حدود ۴ تا ۵ هزار نفر وارد سامانه شدند و باید منابع و هزینه‌های خود را ثبت کنند. برای داوطلبان بیشتر از ۴ هزینه متصور نیست؛ یا بر پایه ستاد، یا برپایه برگزاری تجمع یا تبلیغات عمومی و یا هزینه عوامل اجرایی ستاد.  

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: جالب است بدانید که اگر نامزدها هزینه‌ای را داشته باشند و در این ثبت تخلف کنند، دو دوره محرومیت از کاندیداتوری در انتخابات‌های سراسری و عمومی خواهد داشت. فصل هفتم قانون به طور مبسوط در این خصوص صحبت کرده است.

استقرار ۱۰ هزار صندوق الکترونیکی در چهار حوزه انتخابیه

وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات مجلس دوازدهم گفت: انتخابات در چهار حوزه انتخابیه آبادان، قم، رشت و ملایر به شکل الکترونیکی خواهد بود و این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه خواهند داشت که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است. یعنی در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی وجود خواهد داشت.

اسلامی ادامه داد: ۱۷۴ حوزه تک کرسی و ۳۴ حوزه متعدد است که با بررسی های مختلف انجام شده این چهار حوزه انتخابه فرایند اخذ رای و شمارش آرا آن الکترونیکی خواهد بود.

شیوه رای الکترونیکی چگونه است

سخنگوی ستاد انتخابات در توضیح شیوه رای الکترونیکی شرح داد: مردم با حضور در شعبه پای صندوق الکترونیکی رای خواهند داد و در چنین شعباتی رای دهنده کارتی را از ما خواهد گرفت که تعریف و احراز می شود و سپس کارات را وارد سامانه کرده و در آنجا نامزدها را انتخاب و ثبت می کند و با یک کلیک عملیات رای دادن پایان می یابد.
اسلامی توضیح بیشتری در این باره داد که در این چهار حوزه با همکاری صداو سیما در راهپیمایی اخیر ۲۲ بهمن صندوق های رای را در مجموعه هایی پرتردد به نمایش گذاشتیم که با طراحی ‌موشن هایی در حوزه های انتخابیه پخش می شود
سخنگوی ستاد انتخابات مدت زمان رای الکترونیکی را بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه عنوان کرد.

وی این را گفت که در مرحله انتخابات شوراها هم ما صندوق های الکترونیکی رای را داشتیم اما نظارت انتخابات شورا بر عهده شورای نگهبان نبوده اما در این دوره از انتخابات مجلس شورای نگهبان به عنوان ناظر پذیرفته است تا انتخابات الکترونیکی باشد.

استقرار ۵۹ هزارشعبه در سراسر کشور

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره آمار شعبات نکاتی را بیان کرد و گفت : حدود ۵۹ هزار شعبه در سراسر کشور وجود دارد که شعبه سیار حدود ۱۵ هزار و حدود ۴۴ هزار هم شعبه ثابت داریم و عوامل اجرایی شعبات هم‌ مشخص شدند.
اسلامی ادامه داد: سعی کردیم نیروهای جانشین‌ هم در نظر بگیریم و ستادهای انتخاباتی را فعال کردیم که عوامل اجرایی هم آموزش لازم را دیدن و همه مهیا برگزاری انتخابات هستیم.

وی این را هم گفت که از وزارت ارتباطات در خواست کردیم که در زیر ساخت به ما کمک کنند و در اپراتورهای اصلی مانند همراه اول و ایرانسل رومینگ داشته باشند

سخنگوی ستاد انتخابات به آموزش نامزدها اشاره کرد و افزود: آموزش نامزدها به جهت تبین مباحث حقوقی در دستورکار قرار گرفته که همه به ستادها آموزش داده شده و دستورالعمل تبلیغات را در سامانه مشاهده کردند.

آخرین فرصت انصراف نامزدها تا ۷۲ ساعت قبل از رای گیری است

اسلامی در مورد انصراف نامزدها توضیح داد: در فرایندهای مختلف ثبت نام از پیش ثبت نام تا تایید نامزدها به مرور برخی از افراد انصراف دادند کسانیکه تایید شدند یا احراز نشدند و حتی امکان دارد نامزدهای که در شورای نگهبان تایید شدند انصراف دهند.
وی افزود: بر اساس قانون آخرین فرصت انصراف تا ۷۲ ساعت قبل از رای گیری است.

نظر شما