شناسهٔ خبر: 65301611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی ستاد انتخابات:

آگهی نهایی انتخابات فردا اعلام می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: آگهی نهایی انتخاباتی از فردا به وسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود.

صاحب‌خبر -

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری انتخابات، دانشگاه و مشارکت در دانشگاه تربیت مدرس گفت: دیشب از ناحیه شورای نگهبان آخرین فهرست تایید صلاحیت شدگان را دریافت کردیم که به همین واسطه آگهی نهایی انتخاباتی از فردا به وسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود. 

اسلامی افزود: تا ساعت ۸ صبح دهم اسفند یعنی ۲۴ ساعت قبل از انتخابات امکان تبلیغات نامزد‌ها وجود دارد. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در رابطه با شعب اخذ رای تصریح کرد: چیزی حدود ۵۹۰۰۰ شعبه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری وجود دارد که ۳۵۰۰۰ شعبه شهری و ۲۴۰۰۰ شعبه روستایی که ۴۴۰۰۰ شعبه ثابت و ۱۵۰۰۰ شعبه به صورت سیار وجود دارد. شعب سیار در پارک‌ها و بوستان‌ها و مراکز عمومی در خدمت مردم خواهند بود.

اسلامی با توجه به اعلام رسمی ثبت احوال، جمع رای دهندگان و واجدین شرایط را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند که این آمار واجدین شرایط داخل کشور محسوب می‌شوند. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در رابطه با آمار تایید صلاحیت شدگان افزود: ۴۹۰۰۰ نفر در پیش ثبت نام شرکت کردند که ۳۸۰۰۰ نفر واجد شرایط برای ادامه روند انتخابات بودند که ۲۵۰۰۰ نفر آن‌ها ثبت نام نهایی کردند و با توجه به عدم احراز صلاحیت برخی افراد و همچنین انصراف برخی دیگر ۱۵۰۰۰ نفر از این جمع تایید صلاحیت شدند که ۲۰ درصد نامزد‌های نهایی را فرهنگیان و دانشگاهیان تشکیل دادند.

محسن اسلامی در رابطه با تعرفه‌های انتخاباتی گفت: تعرفه موجود در شعب اخذ رای یک تعرفه یکپاچه است که تعرفه قسمت بالا برای مجلس شورای اسلامی و تعرفه پایین برای مجلس خبرگان رهبری است. 

وی افزود: به علت تسهیل روند انتخابات دو تعرفه مجلس و خبرگان در یک برگه است و همچنین دو صندوق با درب‌های قرمز برای مجلس شورای اسلامی و آبی برای مجلس خبرگان رهبری مد نظر قرار گرفته است. 

اسلامی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: ۴ حوزه انتخابیه آبادان، ملایر، رشت و قم به صورت الکترونیکی است که هر شعبه ۵ صندوق الکترونیکی دارند و کاملا الکترونیکی است.

وی گفت: این برگزاری انتخابات الکترونیکی آزمایشی است تا بتوانیم در ادوار آینده همه انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. 

اسلامی در مورد شفافیت هزینه‌های انتخاباتی گفت: از همه نامزد‌ها شماره حساب اخذ شده است که تمامی هزینه‌های تبلیغات باید در سامانه‌‌ای که در این رابطه تعریف شده است ثبت شود.

نظر شما