شناسهٔ خبر: 6524512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

جان کری: ایران منزوی باقی خواهد ماند

خبرگزاری فارس

وزیر امور خارجه آمریکا که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در حال اطمینان‌بخشی به متحدان این کشور است، این بار برای اطمینان‌بخشی به اعراب ادعا کرد که ایران از تروریسم حمایت می‌کند و به همین دلیل منزوی باقی خواهد ماند.

صاحب‌خبر -
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای با رسانه‌های متعدد مصاحبه کرده و آخرین آن شبکه العربیه بود، این بار با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به صورت تلفنی مصاحبه کرد.
 
کری در این گفت‌وگو تلاش کرد نگرانی شدید حکام عربی در منطقه خلیج فارس را پاسخ دهد به همین دلیل بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت که آمریکا در مقابله با ایران در منطقه جدی است.
 
کری در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که در نشست قریب‌الوقوع خود با سران شورای همکاری خلیج فارس (در ۳ اوت) در دوحه پایتخت قطر، آنان را از جزئیات توافق هسته‌ای مطلع خواهد کرد و برای راهبرد «مقابله با تحرکات نامشروع ایران در منطقه» هماهنگی می‌کند.
 
الشرق الاوسط نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای رفع تحریم از ایران و پایان سیاست انزوای سیاسی آن بر خاورمیانه، تاکید کرد که "ایران به دلیل حمایتش از تروریسم و حوثی‌ها[ی یمن] و حزب‌الله منزوی باقی خواهد ماند. حزب‌الله سازمانی تروریستی است و تا زمانیکه از آن حمایت کنند، با آنان مقابله می‌کنیم و با تحرکاتی که ایران در کشورهای دیگر از آن پشتیبانی می‌کند، مقابله می‌کنیم".
 
کری: تا زمانیکه ایران از حزب‌الله حمایت کند، با آن مقابله می‌کنیم
 
به نوشته الشرق الاوسط، «کری در این گفت‌وگو که حول محور توافق هسته‌ای ایران بود، بر مرحله آتی که شاهد هماهنگی میان واشنگتن و متحدان آن در خلیج [فارس] است، با هدف "ضمانت امنیت منطقه" تأکید کرد. او اشاره کرد که "اولویت نخست، مبارزه با سازمان داعش و رویارویی با افراطی‌ها در منطقه و تضمین احساس متحدان و دوستانمان به امنیت بیشتر است».
 
کری: ایرانی‌ها نباید در عراق باشند؛ با آنان در عراق همکاری نمی‌کنیم
 
کری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در عراق گفت: فکر نمی‌کنم که آنها باید در خاک عراق باشند مگر اینکه دولت عراق (از آنان خواسته باشد).. این مسئله به دولت عراق بستگی دارد... ما از ایرانی‌ها نمی‌خواهیم که (در عراق باشند) و با آنان همکاری نمی‌کنیم.

نظر شما