شناسهٔ خبر: 65241855 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زمستان‌گذرانی پنج درصد پرندگان مهاجر جهان در ایران

ایران مهمترین زیستگاه‌های مهاجرتی و زمستان‌گذرانی را در مسیر مهاجرت پرندگان از سیبری تا رود نیل دارد و جمعیت پرندگان در این مسیر پروازی، بیش از ۱۰ میلیون، برآورد شده است.

صاحب‌خبر -

زمستان‌گذرانی پنج درصد پرندگان مهاجر جهان در ایران**

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بیش از پنج درصد پرندگان مهاجر جهان، در ایران زمستان‌گذرانی می‌کنند.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، ۴۵۰ زیستگاه تالابی، دریایی و پهنه‌های آبی متنوع در ایران، همه ساله پذیرای میلیون‌ها پرنده مهاجر عبوری و زیستگاه زمستانی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه از ۱۶۶ گونه پرندگان آبزی هستند.

حسن اکبری افزود: تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از سرشماری‌ها، از ارزش قابل توجه علمی برای حفاظت از تالاب‌ها، سواحل و تنوع پرندگان برخوردار است و در تصمیم‌گیری‌های ملی و بین‌المللی مدیریت جمعیت و ارزیابی اثربخشی اقدامات حفاظتی، کاربرد دارد.

وی یادآور شد: کشور ما به واسطه موقعیت مکانی مناسب، تنوع اقلیمی و زیستگاه‌های تالابی و دریایی از جمله دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، همه ساله پذیرای میلیون‌ها پرنده آبزی مهاجر عبوری و زمستان‌گذران است که هر سال با حضور کارشناسان ستادی، استانی و پرنده‌نگران حرفه‌ای سازمان‌های مردم نهاد سرشماری می‌شوند.

گفتنی است ایران به‌عنوان اولین کشور غرب آسیا از دی‌ماه سال ۱۳۴۵ شمسی به برنامه سرشماری بین‌المللی پرندگان آبزی زمستان‌گذران پیوست.

 

 

 

نظر شما