شناسهٔ خبر: 65216695 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توصیه‌های دامپزشکی گلستان برای حفاظت از دام و طیور با فعالیت سامانه سرد و کاهش دما

اداره کل دامپزشکی گلستان در اطلاعیه‌ای با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما از فردا برای حفاظت از دام و طیور توصیه‌هایی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

توصیه‌های دامپزشکی گلستان برای حفاظت از دام و طیور با فعالیت سامانه سرد و کاهش دما

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان اداره کل دامپزشکی گلستان در اطلاعیه خود با تاکید بر اینکه حیواناتی که در آنها هر نوع علائم بالینی از قبیل سرفه و عطسه دیده می‌شود باید از سایر حیونات جدا نگه داشته شوند از دامداران خواست آب مصرفی حیوانات را در محل گرمتری نگهداری کرده تا سرد و یخ زده نباشد.

این اطلاعیه یادآوری کرد: در صورت استفاده از وسایل گرمازا در محل نگهداری دام‌ها، برنامه ریزی به گونه‌ای باشد که گاز‌های حاصل از احتراق این وسایل به خارج از محل دام‌ها هدایت شود و نیز با توجه به حساس بودن حیواناتی نظیر اسب به نوسانات درجه حرارت محیط، به کلیه باشگاه‌های سوارکاری و دارندگان انواع اسب، توصیه می‌شود تمهیدات لازم برای یکنواختی درجه حرارت محیط را فراهم و حتی المقدور اسب‌ها را با پوشش مخصوص نگهداری  کنند.

همچنین  لازم است در ساعات گرمتر روز، دام‌داران، دام‌ها را از اصطبل خارج کرده و برای مدتی درب‌های اصطبل را باز باقی نگهدارند و همچنین با توجه به اهمیت تغذیه در این فصل، توصیه شده تا تغذیه دام‌ها در فواصل زمانی مناسب باشد و تا حد امکان میزان مواد خشک و انرژی زا به جیره غذایی دام‌ها افزوده شود.

این اطلاعیه به دارندگان و پرورش دهندگان انواع طیور توصیه کرد: دمای آب مصرفی طیور با دمای سالن یکی باشد و از ورود هوای مستقیم به سالن پرورش طیور جلوگیری کرده و در صورت استفاده از وسایل گرمازا به جز هیتر که باعث مصرف اکسیژن سالن پرورش می‌گردند، قسمتی از سالن جهت خروج گاز‌ها تعبیه شود.


نظر شما