شناسهٔ خبر: 65178935 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش پیش بینی پذیری تجارت با کاهش بخشنامه‌های گمرکی

خبرگزاری صدا و سیما

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بخشنامه‌های صادرشده از طرف گمرک در ده ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ده ماهه پارسال ۲۳۵ بخشنامه در حوزه گمرکی صادر شده که این میزان در ده ماهه امسال به ۱۱۶ بخشنامه کاهش یافته است. با وجود کاهش بخشنامه‌های صادرشده گمرکی همچنان در ماه های گذشته در حوزه کشاورزی شاهد بخشنامه خلق الساعه ومتعدد بوده ایم که باعث گلایه بخش خصوصی است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعدد بخشنامه‌ها در حوزه کشاورزی در ماه‌های اخیر برای تنظیم قیمت محصولات کشاورزی در بازار داخلی بوده است. در این سه ماه ممنوعیت صادراتی نداشته ایم، اما  عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی به طور نمونه گوجه صادر شده که با ثبیت بازار قیمت داخلی به تدریج عوارض صادراتی را کاهش و حذف کرده ایم.

وی در ادامه افزود: برای شفافیت بیشتر در صدور بخشنامه‌های گمرکی در حوزه کشاورزی با تعامل با اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی می‌توان چارچوبی را تعیین کرد که خود تشکل‌ها و اتحادیه های صادراتی بازار داخل را کنترل کنند و ما نیز  بخشنامه ای صادر نکنیم.

دولت سیزدهم برای شفاف سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و جلوگیری از تصویب مقررات ناگهانی از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی در فروردین ماه آیین نامه ماده ۳۰ قانون بهبود محیط کسب و کار را تصویب کرد. بر اساس این آیین نامه، دستگاه‌ها مکف شدند که بخشنامه‌های خود را از پایان اردیبهشت دو هفته قبل از اجرا در سامانه مقررات و قوانین کشور ثبت کنند.

دولت در ۱۵ بهمن در جدیدترین مصوبات خودآیین نامه ۲۴ ماده قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار با عنوان «آئین نامه ایجاد امنیت اقتصادی از طریق اطلاع رسانی بهنگام مقررات» تصویب کرد که بر اساس این آیین نامه فاصله بین اعلام تا لازم الاجرا شدن مقررات حوزه کسب و کار بین یک تا سه ماه خواهد بود.

 

<div id="video-display-embed-code_10794090"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4152967/10794090?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما