شناسهٔ خبر: 65168478 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد

تکذیب رد صلاحیت یک نماینده به‌خاطرمصوبه واردات خودرو

روزنامه جوان

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تندتر شده است، به گونه‌ای که تا برگزاری این جشنواره مردم سالاری دینی ۱۷ روز بیشتر باقی نمانده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تندتر شده است، به گونه‌ای که تا برگزاری این جشنواره مردم سالاری دینی ۱۷ روز بیشتر باقی نمانده است. فرصت بررسی صلاحیت‌ها به پایان رسیده و بر اساس اعلام شورای نگهبان بالغ بر ۱۵ هزار نفر از نامزد‌های نمایندگی مجلس یعنی بیش از ۷۳ درصد تأیید صلاحیت شده اند. با این حال، سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید «هیچ نماینده‌ای نداریم که با او جلسه برگزار نکرده و موارد را به او نگفته باشیم؛ جز یک مورد که با وجود چند تماس خودش اعلام کرد نیازی نیست که بیاید. مابقی افراد موارد گفته شده و هیچ ابهامی وجود ندارد». این نشان می‌دهد که زمینه برای برگزاری یک انتخابات پرشور و باشکوه با حضور نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی فراهم است و می‌توان انتظار داشت در این دوره از انتخابات به رغم همه فضاسازی‌های خارجی و بعضاً داخلی، ملت ایران بازهم دست به یک کار بزرگ بزند و همه را شگفت زده کند. 
دکتر هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان روزگذشته در جمع خبرنگاران گفت: اعضای شورای نگهبان علی‌رغم اینکه مشغول بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات بودند، در خلال این موضوع به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداختند و پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها یعنی در روز‌های جمعه و شنبه به صورت چندنوبته و فشرده به بررسی لایحه بودجه پرداختند. 
سخنگوی شورای نگهبان پس از تشریح سه ایراد اساسی و کلی لایحه بودجه ۱۴۰۳ این خبر خوش را هم داد که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که موضوع بند س تبصره ۶ است و مجلس تأمین منابع آن را از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی کرده بود، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. 
پاسخ به ادعا‌های برخی ردصلاحیت‌شده‌ها، بخش دوم گفت‌وگوی طحان نظیف با خبرنگاران بود. تعدادی از خبرنگاران سؤالاتی درباره بررسی صلاحیت‌های انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری داشتند. طحان‌نظیف ابتدا در پاسخ به سؤالی درباره ادعای هدایت‌الله خادمی نامزد ردصلاحیت شده مبنی بر دلالی برخی افراد برای دریافت تأیید صلاحیت از شورای نگهبان اظهار داشت: ساحت شورای نگهبان از ادعا‌های این افراد مبراست. تاکنون حتی یک مورد از این ادعا‌ها درباره کارکنان و اعضای شورا اثبات نشده است. با این فرد تماس گرفتیم تا اسناد ادعا‌های او را جویا شویم، اما تا الان موفق نشدیم و همچنان پیگیریم. کسانی که مشکلات متعددی در پرونده‌شان وجود دارد و ما بر اساس قانون مراعات در گفتن چنین مطالبی داریم، نباید این‌گونه صحبت کنند. بهتر است این افراد با مردم صادق باشند. 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص ادعا‌های برخی درباره ردصلاحیت جلال رشیدی‌کوچی مبنی بر اینکه پیگیری واردات خودرو و طرح صیانت موجب رد وی شده است، گفت: ردصلاحیت ایشان هیچ ارتباطی به بحث پیگیری واردات خودرو و طرح صیانت ندارد. موضوع واردات خودرو در دو مصوبه توسط شورای نگهبان تأیید شد. طرح صیانت هم که هنوز به جایی نرسیده است. وی اعلام کرد: ایشان به شورای نگهبان آمد و موارد پرونده‌اش به او گفته شد و پذیرفت؛ هیچ نماینده‌ای به خاطر موافقت یا مخالفت با یک مصوبه، رد نشده است و نخواهد شد. ایشان بعداً در مصاحبه‌ای تعریضی داشت که این‌گونه برداشت می‌شد که ردصلاحیت مربوط به این موارد بوده، بنده خودم با ایشان تماس گرفتم و گفتم موارد در جلسه‌ای که در شورا بودید به شما گفته شد و ایشان گفت که اصلاح می‌کنم. 
دکتر طحان‌نظیف بیان کرد: همه نمایندگان فعلی مجلس که با عدم تأییدصلاحیت در این دوره مواجه شده بودند، موارد پرونده‌شان در جلسات حضوری به آن‌ها اعلام شده و دفاعیات آن‌ها نیز اخذ شده است. فقط یک نفر علی‌رغم اینکه چند بار با ایشان تماس گرفته شد، گفت نیاز نمی‌بینم حضور پیدا کنم. وی خاطرنشان کرد: شایسته نیست که این‌گونه درباره نهاد‌های قانونی کشور صحبت شود. به خصوص اینکه در برخی موارد معذوریت‌هایی در بیان وجود دارد. 
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه در این نوبت چه کسانی می‌توانند به بررسی صلاحیت‌ها اعتراض کنند، گفت: کسانی که در مراحل قبل صلاحیت‌شان از سوی هیئت‌های اجرایی یا نظارت یا هر دو تأیید نشده بود و در این مرحله نیز صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان تأیید نشد، نظر شورای نگهبان نهایی و قطعی است. شورای نگهبان در یک فرصت یک ماهه به بررسی اعتراضات و شکایات آن‌ها پرداخت که نتیجه نهایی در روز ۱۹ بهمن اعلام شد. وی افزود: تنها کسانی که در مراحل قبل تأییدصلاحیت شده بودند، اما در این مرحله براساس اطلاعات، اسناد و گزارشی که دریافت شد، صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار نگرفت، فرصت اعتراض دارند که تعداد آن‌ها نیز زیاد نیست. این افراد سه روز مهلت اعتراض دارند که امروز فرصت نهایی است. نظر شورای نگهبان نسبت به این اعتراض‌ها نیز اعلام خواهد شد.

نظر شما