شناسهٔ خبر: 65004670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در فهرست کتابخانه‌های دیدنی جهان

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در فهرست ۱۰۰۱ کتابخانه‌های دیدنی جهان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در فهرست کتابخانه‌های دیدنی جهانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: اتحادیه جهانی انجمن‌ها و مؤسسه‌های کتابداری IFLA کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را در فهرست ۱۰۰۱ کتابخانه دیدنی جهان قرار داده و این کتابخانه در ایران و منطقه رتبه اول را کسب کرده که در سایه پرچم جمهوری اسلامی حاصل شده است.

 حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود:  کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، رتبه هفتم را در بین ۲۰ کتابخانه معتبری که جهان را تغییر دادند، از آن خود کرده که این مهم براساس گزارش سایت «پایگاه داده‌های آموزشی آزاد» (OEDB) آمریکا است.

وی گفت: این رتبه‌ها به ترتیب به کتابخانه‌های سلطنتی آشور بانی‌پال، اسکندریه، ویلا از پاپیری، نالاندا، بیت‌الحکمه بغداد، کتابخانه سلطنتی قسطنطنیه، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مالاتستیانا (ایتالیا)، کتابخانه واتیکان، کتابخانه پالافوکسیانا (مکزیک)، کتابخانه ملّی فرانسه و کتابخانه کنگره آمریکا تعلق دارد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین به کسب رتبه سوم کتابخانه حرم مطهر رضوی در جهان اسلام با گردآوری بیش از 100 هزار نسخه خطی اشاره کرد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به تعلّق کتابخانه رضوی به آستان مقدس حضرت رضا(ع) به عنوان نمادی از وقف فرهنگی در ایران و جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: دیرینگی بسياري از آثار خطي، اسنادی، هنري و موزه‌اي که عمر برخی به بیش از یکهزار سال می رسد و وجود شمار زياد قرآن‌ها و نفايس خطي موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، برخی از شاخصه های است که آن را در میان کتابخانه های بزرگ کشور متمایز کرده است.

سیدجلال حسینی گفت: آستان قدس رضوی تا سال 1402 با دارا بودن 60 کتابخانه وابسته در مشهد و شهرستان ها، بیش از 115 هزار متر مربع فضای مطالعاتی در کشور ایجاد کرده است که هم اکنون بیش از 844 هزار و 700 نفر عضو کتابخانه های این آستان مقدس هستند.

وی با اشاره به بناي كنوني كتابخانه مركزي كه در سال 1372 با مساحت 28 هزارو  800  متر مربع زيربنا در سه طبقه بهره برداری شده است، گفت: در سال 1400 با توجه به افزایش منابع و نیز استقبال محققان و پژوهشگران از کتابخانه، فضای این مجموعه با افتتاح مخازنی به وسعت 9 هزار متر مربع، به37 هزارو  800متر مربع توسعه یافت.

کاربران، اعضا و مراجعان این کتابخانه ها از بیش از 31 میلیون منبع اطلاعاتی موجود در این سازمان و همچنین دسترسی به بیش از 153 میلیون منبع اطلاعاتی خارج از سازمان بهره مند هستند.

نظر شما