شناسهٔ خبر: 64913766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

دیدار وزرای خارجه ایران و پاکستان؛ امیرعبداللهیان: ایران و پاکستان هیچگاه اختلافات مرزی نداشته‌اند / جلیل عباس جیلانی: اگر توافقنامه‌های مشترک بین دو کشور اجرایی شده بود، شاهد وضعیت موجود نبودیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم و یکی از نقاط درخشان تاریخ روابط دو کشور این است که ایران و پاکستان هیچگاه اختلافات مرزی نداشته‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به پاکستان با «جلیل عباس جیلانی» وزیر امور خارجه این کشور در اسلام آباد دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار امیر عبداللهیان با تشکر از استقبال گرم و میهمان نوازی وزیر امور خارجه پاکستان، بر مناسبات دوستانه فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امروز در کشور زیبای شما هستیم تا یک پیام روشنی را به شما بدهیم این که دوستی و همکاری ما راهبردی و پایدار است و هیچ چیزی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

وی افزود: اتفاق اخیر بین دو کشور فرصتی فراهم کرد که ایران و پاکستان با اهتمام بیشتر امنیت مرز‌های ملی مشترک را به بحث بگذارند. ما امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم و یکی از نقاط درخشان تاریخ روابط دو کشور این است که ایران و پاکستان هیچگاه اختلافات مرزی نداشته‌اند.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر ضرورت اجرایی کردن توافقات موجود بین دو کشور عنوان کرد: تروریسم وحدت سرزمینی و امنیت ملی پاکستان و ایران را هدف قرار داده است. هر دو ملت شهدای زیادی در راه مبارزه با تروریسم و امنیت ملی تقدیم نموده اند؛ لذا لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرز‌های دو کشور به مرز‌های صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی و تجاری تبدیل شود.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور، ایجاد کمیته عالی مشورت‌های سیاسی در سطح وزرای امور خارجه و برگزاری جلسات عالی مرزی در پایتخت‌های ایران و پاکستان را زمینه ساز ارتقا همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، نظامی و امنیتی دانست.

وی اضافه کرد: در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور بایستی گشایش پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و پاکستان در رأس همکاری‌های بین دو کشور قرار گیرد.

وی همچنین افزایش همکاری‌های چندجانبه در حوزه‌های منطقه و بین المللی را خواستار شد.

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار ضمن تاکید بر پیوند‌های فرهنگی و دینی فراوان بین دو کشور، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور را اصل اساسی همکاری‌های دو کشور دانست.

وی ضمن ابراز تأسف از حادثه اخیر بین دو کشور افزود: پاکستان به هیچ وجه علاقه‌مند به ادامه تنش‌های موجود بین ایران و پاکستان نیست و اگر توافقنامه‌های مشترک بین دو کشور اجرایی شده بود، شاهد وضعیت موجود نبودیم. ایران و پاکستان نمی‌توانند دهه‌ها دوستی و برادری را کنار بگذارند؛ ما محکم پشت ایران ایستاده ایم و دیدگاه‌های مشترک در نشست‌های چند جانبه و موضوعات بین المللی داریم.

جیلانی در پایان دعوت مقامات ارشد پاکستان از رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران جهت سفر به پاکستان را ابلاغ کرد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما