شناسهٔ خبر: 64906602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح گزارش می‌دهد:

منطقه جنگی شد

گروه بین‌الملل: شامگاه یکشنبه مقاومت اسلامی عراق در عملیاتی بی‌سابقه به پایگاه برج 22 واقع در شرقی‌ترین نقطه اردن حمله کرد. در این حمله 3 گروهبان آمریکایی کشته‌شد‌اند و 25 نفر هم زخمی شده‌اند. منابع خبری گزارش دادند که حال چند تن از زخمی‌ها وخیم است. پس از حمله حماس به اسرائیل در روزه 7 اکتبر (15 مهر) به گفته منابع خبری مواضع آمریکا 159 بار توسط گروه‌های محور مقاومت هدف قرارگرفته‌ است. پیش از این هم در سال 2019 افراد مسلح به یک پایگاه آمریکایی در کرکوک عراق حمله کردند که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و چند نظامی هم زخمی شدند. آمریکا پس از آن به فرودگاه بغداد حمله کرد و قاسم سلیمانی را ترور کرد. این اتفاق مثل یک زلزله در منطقه و ایران تلقی شد که آثارش همچنان باقی مانده است. آمریکایی‌ها نسبت به جان شهروندانشان حساس هستند به همین دلیل پس از حمله به پایگاه آمریکا در اردن، فشار رسانه‌ها و سناتورهای جمهوری‌خواه بر بایدن برای برخورد مستقیم با ایران افزایش پیداکرده است. از سال 2019 تاکنون هیچ‌وقت سطح تنش بین تهران-واشنگتن به این حد بالا نبوده است واین احتمال وجود دارد که با یک خطای محاسباتی از دو طرف یا فشار فزاینده بر جو بایدن که از درگیری با ایران امتناع می‌کند درگیری نظامی بین دو کشور اتفاق بیفتد. اگر چنین شود در واقع جنگ بین محور مقاومت و ایران با آمریکا و اسرائیل در خواهد گرفت که معلوم نیست سرانجامش چه باشد. مشاهدات میدانی روز گذشته نشان می‌دهد که مردم نگران شده‌اند و اتفاق بدتر اینکه قیمت دلار و سکه افزایش پیداکرده‌اند. وقتی قیمت دلار بالا می‌رود به تبع آن قیمت دیگر کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند. آمریکا رسماً ایران را در حمله به پایگاهش در اردن متهم کرده است. این در حالی است که وزارت خارجه و دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کردند که ایران هیچ نقشی در این ماجرا نداشته است. مناقشه 75 ساله در خاورمیانه یک مثلث عبری-عربی-غربی است. ایران می‌تواند از فلسطین و حقوق آن‌ها حمایت معنوی و مالی کند ولی درگیری به خاطر اقداماتی که حوثی‌ها و.. انجام می‌دهند می‌تواند پرهزینه باشد. اسرائیل بیش از صد روز گذشته تلاش کرد تا پای آمریکا را به جنگ بکشاند. حوثی‌ها این بهانه را به دست آمریکا دادند تا وارد جنگ شود. اکنون اسرائیل با حمله به مکانی در زینبیه دمشق تلاش می‌کند پای ایران

صاحب‌خبر -

موقعیت برج 22
«روسیا الیوم» گزارش داد برج 22 که از یک موقعیت راهبردی مهم برخوردار است، در شمال شرقی‌ترین نقطه اردن قرار دارد، جایی که مرزهای اردن با سوریه و عراق تلاقی دارد، واقع شده است. اطلاعات کمی در مورد این پایگاه وجود دارد. اما نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده از این مکان برای گذر به سوریه و کمک به مقابله با داعش استفاده کرده‌اند. این پایگاه همچنین در نزدیکی اردوگاه پناهندگان رکبان در مرز عراق و سوریه واقع شده است. «برج 22» که تعداد کمی از نیروهای آمریکایی را در خود جای داده، تنها چند کیلومتر از پادگان التنف، واقع در سوریه، فاصله دارد. البته بیشتر نیروهای آمریکایی در سوریه در شمال شرقی این کشور مستقر هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها در جنوب در پادگان التنف استقرار دارند. پایگاه تنف از اکتبر سال ۲۰۲۳، ده‌ها بار هدف قرار گرفته است. برج 22 به اندازه کافی به محل استقرار نیروهای آمریکایی در تنف نزدیک است و می‌تواند به پشتیبانی از این نیروها کمک کند.

ارتش اردن
ارتش اردن یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی نظامی خارجی واشنگتن است. این کشور پادشاهی، میزبان صدها مستشار نظامی آمریکایی است، و یکی از معدود متحدان منطقه‌ای آمریکاست که در طول سال رزمایش‌های گسترده‌ای را با نیروهای آمریکایی برگزار کرده است. از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، واشنگتن صدها میلیون دلار برای کمک به اردن هزینه کرده، تا یک سیستم نظارتی دقیق، موسوم به «برنامه امنیت مرزی» را برای جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان از سوریه و عراق ایجاد کند. به گزارش «اسوشیتد پرس» حدود 3 هزار سرباز آمریکایی در اردن حضور دارند. «نیویورک تایمز» نیز تأکید کرده که حدود 2 هزار سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی الازرق اردن حضور دارند که کوماندوها و نیروهای آموزشی در التنف را هم باید به آن‌ها افزود. شبکه سی‌ان‌ان خبر داده که مشخص نیست چرا سامانه‌های پدافند هوایی نتوانسته‌اند حمله پهپاد را دفع کنند.

واکنش جو بایدن
پس از این حمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که برای حضور در یک برنامه انتخاباتی در کارولینای جنوبی حضور دارد تاکید کرد که واشنگتن به این حملات پاسخ خواهد داد. او همچنین گفت: «دیشب روز سختی در خاورمیانه داشتیم. ما سه سرباز شجاع را در حمله به یکی از پایگاه‌های خود از دست دادیم.» وزیر دفاع آمریکا نیز تاکید کرده که ایالات متحده به این حمله در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.
واکنش ایران
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تهران در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در شمال شرقی اردن شد، دخالتی نداشته است. در این بیانیه آمده است: «ایران هیچ ارتباطی با این حملات ندارد و درگیری میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه است که به‌صورت رفت و برگشت با هم مقابله به مثل می‌کنند.»

انتقال مجروحان کشته‌های آمریکا
منابع خبری در آمریکا از انتقال هشت تن از مجروحان به خارج از منطقه برای درمان خبر داده‌اند، جمهوری‌خواهان در کنگره «خواستار پاسخ نظامی» علیه محور مقاومت شده‌اند. این نخستین بار نیست که از زمان آغاز جنگ غزه نظامیان آمریکایی جان خود را از دست می‌دهند و در هفته گذشته نیز آمریکا اعلام کرد، دو سرباز نیروی دریایی این کشور که در عملیات توقیف سلاح‌های ساخت محور مقاومت به مقصد حوثی‌ها در یمن ناپدید شده بودند، به احتمال زیاد جان خود را از دست داده‌اند. پیش از این حمله، دست کم ۷۰ سرباز آمریکایی در ۱۵۰ حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت محور مقاومت در خاورمیانه مجروح شده بودند.

واکنش انگلیس
هم‌زمان، انگلیس از ایران خواسته است سطح تنش را کاهش دهد. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در یک توییت نوشت: «حملات صورت گرفته علیه نیروهای آمریکا به وسیله شبه‌نظامیان متحد ایران را به‌شدت محکوم می‌کنیم. همچنان از ایران می‌خواهیم تنش در منطقه را کم کند.»

افزایش فشار جمهوری‌خواهان
جمهوری‌خواهان، که پیش از این بایدن را به اهمال در قبال حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران متهم کرده‌اند،‌ خواستار اقدام قاطع ارتش آمریکا در برابر ایران شده‌اند. تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، خواستار واکنش نظامی «تند» ایالات متحده شده است. کاتن در بیانیه‌ای گفت: «تنها پاسخ به این حملات باید اقدام تلافی‌جویانه نظامی علیه نیروهای ایران باشد ... هر اقدام کمتری تأییدکننده بزدلی جو بایدن خواهد بود.» میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس سنا، هم جو بایدن را متهم کرد که باعث گستاخی دشمنان ایالات متحده در خاورمیانه شده است. لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، هم خواستار حمله به ایران شده است. سناتور گراهام در شبکه ایکس نوشت: «به ایران حمله کنید. حمله سخت.» او همچنین سیاست‌های دولت بایدن و تیم امنیت ملی او در مقابل ایران را «شکست‌خورده» توصیف کرد.

نظر شما