شناسهٔ خبر: 64885494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

رئیس‌جمهور آمریکا حمله پهپادی به پایگاه نظامی این کشور در مرز اردن و سوریه و کشته و زخمی‌شدن 37 نظامی‌اش را تأیید کرد

اعتراف‌ها و اتهام زنی‌های آمریکایی

در حمله پهپادی به مواضع نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه، سه سرباز آمریکایی کشته و 34نفر زخمی شدند. این اولین بار است که سربازان آمریکایی از زمان آغاز جنگ غزه در حملات به مواضع آمریکا کشته می‌شوند.

صاحب‌خبر -

برخی منابع خبری مدعی شدند پایگاه الرکبان که مقاومت عراق حمله به آن را اعلام کرده، محل تلفات ارتش آمریکاست. رسانه‌ها نوشته‌اند این حمله شبانگاهی یک مقر کوچک در اردن در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار داده است. همچنین سخنگوی دولت اردن اعلام کرد حمله‌ای که نیروهای آمریکایی را در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار داد از داخل اردن رخ نداده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه نیروهای ما در معرض آن قرار گرفتند تشدید خطرناک تنش‌هاست. واشنگتن‌پست به‌نقل از یک مقام نظامی آمریکایی نوشت: هواپیمای بدون سرنشین به محل استراحت نیروهای آمریکایی حمله کرده که منجر به جراحاتی از جمله بریدگی، کبودی و ضربات مغزی شده است. سخنگوی دولت اردن نیز در واکنش به ادعای مقامات آمریکا مبنی بر کشته‌شدن سه نظامی این کشور در اردن گفت: پایگاه التنف آمریکا در سوریه هدف حمله قرار گرفته است.  ابوزهری، از رهبران حماس گفت: کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی حاوی این پیام است که اگر کشتار بی‌گناهان در غزه متوقف نشود، آمریکا باید با همه امت اسلامی 
روبه‌رو شود.  
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز خبر هلاکت و زخمی‌شدن نظامیان کشورش در اردن را تأیید کرد و گفت: در حمله پهپادی به نیروهای ما در شمال‌شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه، سه سرباز آمریکایی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. وی با اتهام‌زنی بی‌اساس به ایران مدعی شد این حمله ازسوی گروه‌های تحت حمایت ایران انجام شده است.  کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در ادامه این اتهام‌زنی‌های بی‌اساس چنین ادعا کرد: حمله به نیروهای ایالات‌متحده در شمال‌شرقی اردن توسط گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران انجام شده است. 
در پی اعلام این خبر، تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از دولت بایدن خواستند تهران را هدف قرار دهد. کورنین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به کشته‌شدن نظامیان آمریکایی خواستار حمله به تأسیسات نظامی ایران در تهران شد. تام‌کاتن، دیگر سناتور جمهوری‌خواه نیز گفت: باید حمله نابودگری علیه نیروهای ایرانی در ایران یا خاورمیانه انجام شود. لیندسی‌گراهام که او نیز از سناتورهای جمهوری‌خواه است، در این باره گفت: سیاست بایدن در قبال ایران شکست خورده و باعث شده است بیش از صد حمله علیه نیروهای ما در منطقه انجام شود. همچنین مایک‌جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی ابراز کرد: باید این پیام را به جهان بفرستیم که حملات به نیروهای خود را تحمل نخواهیم کرد.
با این حال برخی مقامات آمریکایی از این اظهارات خصمانه عقب‌نشینی کردند. چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفت: آمریکا به‌دنبال جنگ با ایران نیست، اما اگر درگیری گسترده‌تری با ایران رخ دهد، پاسخ خواهیم داد. می‌دانم دشمنانی وجود دارند و فقط می‌توانم بگویم ایران حداقل می‌داند که خواهان درگیری گسترده‌تر با آمریکا نیست. هدف ما نیز بازدارندگی و محافظت از نیروهای آمریکایی است، نه ورود به یک جنگ تمام‌عیار. سی‌بی‌اس نیز در ادامه این نوع موضع‌گیری به‌نقل از منابع آگاه نوشت: حمایت ایران از شبه‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به این معنا نیست که حمله از سوی تهران انجام شده است. 
برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند مقاومت اسلامی عراق مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. واشنگتن‌پست به نقل از یک فرمانده مقاومت عراق نوشت: اگر جنایات رژیم‌صهیونیستی متوقف نشود، مواضع آمریکا در منطقه هدفی مشروع برای ما خواهد بود.

نظر شما