شناسهٔ خبر: 64881698 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در حال بروزرسانی

28 نظامی آمریکا در حمله به پایگاه نزدیک مرز اردن و سوریه کشته و زخمی شدند/ نشست اضطراری کاخ سفید برگزار شد/ ترامپ واکنش نشان داد

سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) یکشنبه شب در بیانیه‌ای تایید کرد که در حمله یک فروند پهپاد به پایگاهی در شمال شرقی اردن، سه نظامی کشته و ۲۵ پرسنل این کشور زخمی شدند.

صاحب‌خبر -

28 نظامی آمریکا در حمله به پایگاه نزدیک مرز اردن و سوریه کشته و زخمی شدند

بین الملل تابناک: مقام‌های نظامی آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران گفتند که سه نظامی این کشور در حمله شبانه پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته و دستکم ۲۵ پرسنل نظامی نیز زخمی شدند.

واکنش پنتاگون به کشته شدن سه آمریکایی
۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۰:۱۴

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن نزدیک مرز سوریه و کشته شدن سه  نظامی آمریکایی و مجروح شدن ۳۴ نفر دیگر گفت: در زمان و مکان مناسب پاسخ می دهیم.

 لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) روز یکشنبه به وقت محلی در واکنش به کشته شدن سه نظامی این کشور و زخمی شدن ۳۴ نفر دیگر تاکنون در حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در شمال شرق اردن نزدیک مرز سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: در زمان و مکان مناسب پاسخ می‌دهیم و تمام اقدامات لازم را برای دفاع از نیروها و منافع خود انجام خواهیم داد.

وزیر دفاع آمریکا با ابراز تاسف و خشم خود از کشته شدن سه نظامی آمریکایی مدعی شد که  نیروهای ما که در اردن کشته شدند برای مقابله با داعش و تروریسم اعزام شده بودند.

رئیس پنتاگون مدعی شد: «شبه ‌نظامیان تحت حمایت ایران مسئول حملات مستمر به نیروهای آمریکایی هستند و ما در زمان و مکان مورد نظر خود پاسخ خواهیم داد. رئیس جمهور و من حملات به نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد و ما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده، نیروها و منافع خود انجام خواهیم داد.»

اتهام‌پراکنی رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس علیه ایران
۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰

رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس در واکنش به ادعای ایالات متحده درباره کشته شدن سه نظامی این کشور در اردن، ادعاها در مورد دخالت ایران در عملیات نیروهای مقاومت در منطقه را تکرار کرد.

 الیشا کرنز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، مدعی شد: آستانه ایران برای ایجاد هرج‌ومرج و جنگ ترکیبی بسیار بالاست و باید آن را کاهش دهد.

وی که هفته پیش برای ملاقات با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر کرده بود، گفت از دولت انگلیس خواسته‌ است تا به «تقسیم بندی» پاسخ‌هایش علیه ایران پایان دهد.

این قانونگذار انگلیسی با تکرار اتهام‌های بی‌پایه و اساس علیه ایران، مدعی شد: ما باید با آنها (ایران) به عنوان یک تهدید برخورد کنیم.

کرنز در حالی این ادعا را مطرح کرد که سازمان تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده) ساعاتی پیش در بیانیه‌ای ادعا کرد که در جریان حمله یک هواپیمای بدون سرنشین «به پایگاهی در شمال شرقی اردن»، سه سرباز کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند.

نشست اضطراری کاخ سفید با حضور بایدن
۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰

 کاخ سفید روز یکشنبه به وقت محلی در پی حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن نزدیک مرز سوریه و کشته شدن سه  نظامی آمریکایی و مجروح شدن ۳۴ نفر دیگر، نشستی اضطراری با حضور جو بایدن رئیس جمهور این کشور و مقامات ارشد آمریکایی تشکیل داد.

 جو بایدن و کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا توسط تیم امنیت ملی کاخ سفید از آخرین تحولات درباره حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی التنف در شمال شرقی اردن نزدیک مرز سوریه مطلع شدند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، بایدن با حضور مقامات ارشد آمریکایی در جریان جزئیات حمله به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن قرار گرفت.

بر اساس گزارش ها، در این نشست مشاور امنیت ملی، وزیران امور خارجه و دفاع، رئیس سیا و رئیس ستاد ارتش، مدیر اطلاعات ملی و سفیر آمریکا در سازمان ملل حضور یافته اند.

در این نشست، معاون مشاور امنیت ملی و رئیس کارکنان کاخ سفید نیز حضور یافته اند.

واکنش ترامپ به حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۲۳:۵۸

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن در نزدیکی مرز سوریه واکنش نشان داد.

ترامپ در این رابطه گفتن: سه سال پیش، ایران ضعیف، شکسته و کاملا تحت کنترل بود. به لطف سیاست فشار حداکثری من، رژیم ایران به سختی توانست دو دلار را برای تامین مالی نیابت‌های تروریستی خود جمع کند. سپس جو بایدن وارد شد و میلیاردها دلار به ایران داد که رژیم از آن برای گسترش خونریزی و کشتار در سراسر خاورمیانه استفاده کرده است.

اگر من رئیس جمهور بودم، این حمله هرگز اتفاق نمی افتاد، حتی یک شانس - درست مانند حمله حماس تحت حمایت ایران به اسرائیل هرگز اتفاق نمی افتاد، جنگ در اوکراین هرگز اتفاق نمی افتاد، و ما در حال حاضر صلح در سراسر جهان خواهیم داشت. در عوض، ما در آستانه جنگ جهانی سوم هستیم.

انتقاد نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره از بایدن
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۲۳:۵۷

تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده در پی حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن در نزدیکی مرز سوریه از جو بایدن رئیس جمهوری این کشور به شدت انتقاد کردند.

به گزارش الجزیره، مایک والتز عضو کنگره آمریکا با بیان این ادعا که «استراتژی مماشات‌جویانه بایدن در قبال ایران» دلیل اصلی حمله به پایگاه این کشور در اردن است، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: حمله پهپادی به پایگاه نظامیان ما یک حادثه اسفناک و قابل پیشگیری بود.

نیک لنگ ورثی دیگر نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با بیان اینکه این هزینه رهبری ضعیف ایالات متحده در صحنه جهانی است، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) خطاب به بایدن نوشت: باید فوراً ایران را در قبال اقدامات نیروهای نیابتی خود پاسخگو کنید.

وی در ادامه سخنان خود خواستار لغو هرگونه معافیت‌های تحریمی ایران از سوی دولت بایدن شد.

نمی‌توان گفت ایران در حمله به پایگاه ما در اردن دخالتی داشته است
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۲۲:۴۴

 یک مقام آمریکایی یکشنبه شب به وقت تهران در واکنش به حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه گفت که این حمله لزوما از سوی ایران صورت نگرفته است.

به گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌اس» یک مقام آمریکایی که مایل به افشای هویت خود نبود در این باره اظهار داشت: «حمایت ایران از شبه ‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به معنا حمله از سوی ایران نیست.»

پنتاگون به دنبال دلیل شکست پدافند هوایی در پایگاه اردن
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۲۲:۴۴

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت که پنتاگون در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوایی در پایگاه «برج 22» برای مقابله با حمله پهپادی است.

یک مقام آمریکایی نیز به الجزیره گفت که تعداد مجروجان حمله به پایگاه آمریکا در اردن به 30 نفر افزایش یافته است.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام آمریکایی خبر داد که پایگاه آمریکایی هدف قرار گرفته شده شامل نیروهای مهندسی، هوایی و خدمات پشتیبانی و امنیتی آمریکا بوده است.

واشنگتن پست نیز به نقل از مقامی در پنتاگون اعلام کرد که پهپاد مهاجم، محل اقامت نیروهای آمریکایی در پایگاه را هدف قرار داد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که پهپاد بزرگی پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن و در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار داد.

وی افزود که از این پایگاه نیروهای ائتلاف برای ارائه مشاوره و کمک به نیروهای اردنی استفاده می‌شود.

واشنگتن پست نیز به نقل از یک مقام در پنتاگون اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوایی برای مقابله با پهپاد بوده است.

واکنش هریس به کشته شدن سه نظامی آمریکایی
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۲۲:۳۶

«کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه به حادثه کشته شدن سه نظامی آمریکایی در جریان حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی مرز اردن واکنش نشان داد.

وی در سخنانی گفت: «ما در غم از دست دادن سه نظامی آمریکایی که در شمال شرقی اردن و در نزدیکی مرز سوریه کشته شدند، عزاردار هستیم».

هریس در ادامه سخنانش مدعی شد: «حمله به نیروهایمان در شمال شرق اردن از سوی گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران انجام شده است».

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: «به مبارزه با تروریسم ادامه داده و تمام کسانی که مسئول حمله به نیروهایمان در شمال شرق اردن بودند را بازخواست خواهیم کرد».

حمله به پایگاه آمریکا در اردن با پهپاد بزرگی صورت گرفت
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۲۲:۳۶

 یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که پهپاد بزرگی پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن و در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار داد.

وی افزود که از این پایگاه نیروهای ائتلاف برای ارائه مشاوره و کمک به نیروهای اردنی استفاده می‌شود.

واشنگتن پست نیز به نقل از یک مقام در پنتاگون اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوایی برای مقابله با پهپاد بوده است.

یک مقام نظامی آمریکایی نیز به شبکه خبری الجزیره گفت که آمریکا همچنان در حال تحقیق درباره پایگاهی است که حمله از آنجا علیه نیروهای آمریکایی در اردن صورت گرفته است.

اردن روایت واشنگتن درباره کشته شدن نظامیان آمریکایی را تکذیب کرد
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۲۱:۳۲

 بر خلاف روایتی که آمریکاییها از حمله به نیروهای خود داشتند، «مهند مبیضین» سخنگوی دولت اردن رسما خبر داد که هیچ حمله‌ای به نظامیان آمریکایی در خاک اردن صورت نگرفته است.

سخنگوی دولت اردن همچنین به شبکه خبری «المملکه»  گفت که در این حمله، پایگاه التنف هدف قرار گرفته است. این پایگاه در داخل خاک سوریه قرار دارد و مقر نظامیان آمریکاست.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» کشته شدن سه آمریکایی در منطقه «برج ۲۲» در اردن نزدیک مرز با سوریه تشدید تنش در خاورمیانه را نشان می‌دهد.

سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) یکشنبه شب در بیانیه‌ای تایید کرد که در حمله یک فروند پهپاد به پایگاهی در شمال شرقی اردن، سه نظامی کشته و ۲۵ پرسنل این کشور زخمی شدند.

تاکنون بیش از ۱۵۸ حمله به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف در عراق و سوریه صورت گرفته است.

سی‌ان‌ان نوشت‌که مشخص نیست که چرا پدافند هوایی در رهگیری پهپاد شکست خورده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد حمله به نیروهای آمریکایی را به گروه‌های تحت حمایت ایران نسبت دهد، اما اذعان کرده که واشنگتن هنوز در حال گردآوری اطلاعات در خصوص این حمله است.

ارتش  آمریکا در روزهای گذشته نیز به طور ضمنی مرگ دو نظامی خود را در آب‌های سومالی تایید کرد. سنتکام اعلام کرد که ۲ تفنگدار دریایی ناپدید شده در جریان عملیات در سواحل سومالی به عنوان کشته شده طبقه بندی شده‌اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا هفته گذشته در ۲۳ دی ماه در بیانیه‌ای از مفقود شدن دو ملوان نیروی دریایی  طبق اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا عملیات جستجو و نجات برای این دو ملوان نیروی دریایی ایالات متحده در جریان است. با این‌حال جزئیات بیشتر از جمله در خصوص کشتی که این دو عضو نیروی دریایی آمریکا سوار بر آن بوده‌ و یا حتی نام این ملوان‌ها تاکنون منتشر نشده است.

یک مقام آمریکایی نیز به خبرگزاری «رویترز» گفت: «۳۴ پرسنل آمریکایی برای آسیب مغزی احتمالی پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین  در اردن مورد ارزیابی پزشکی قرار می‌گیرند.»

 

نظر شما