شناسهٔ خبر: 64896342 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سلاجقه: برنامه ملی تغییر اقلیم تدوین می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد تا یک سال آینده برنامه ملی تغییر اقلیم را با کمک سایر دستگاه‌ها تدوین کند.

صاحب‌خبر -

سلاجقه : برنامه ملی تغییر اقلیم تدوین می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در کتابخانه ملی ایران افزود: ابعاد دیرینه شناسی تغییرات اقلیم که از آن به عنوان دوره‌های زمین شناسی مانند دوره‌های یخبندان و بارش یاد می‌شود، باعث سامان در کره زمین شده است و این تغییرات در شرایط فعلی بر تعادل کره زمین تاثیر می‌گذارد.
وی با تاکیدبر لزوم همکاری وزارتخانه‌ها و نهاد‌های متولی گفت: ما اقدامات مختلفی از جمله تعیین پژوهشکده محیط زیست به عنوان هاب منطقه‌ای را راه اندازی کردیم و توانستیم برای اولین بار در لایحه برنامه هفتم بحث تغییر اقلیم را مطرح کنیم و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است تا طی یک سال آینده برنامه ملی تغییر اقلیم را تدوین کند.
سلاجقه افزود: اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید وضعیت محیط‌زیست جهان را مدیریت کنیم، چون ادامه این روند به ضرر انسان‌ها خواهد بود از این رو اقداماتی در دنیا آغاز شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: ایران در منطقه گرم و نیمه خشک واقع شده و همین فرایند تغییر اقلیم را شدت می‌بخشد، اما با این وجود ایران در پهنه‌ای قرار گرفته که متنوع‌ترین شرایط اقلیمی همراه با تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است که تمام آنها تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته اند.
سلاجقه با اشاره به اینکه کار‌های خوبی در زمینه کیفی سازی سوخت در کشور انجام شده است، گفت: در این راستا ۹ پالایشگاه در راستای کیفی سازی سوخت گام‌های مطلوبی برداشته است همچنین کاهش سولفور در سوخت هم دنبال می‌شود.
وی گفت: برقی کردن خودرو‌ها در راستای کاهش آلودگی هوا هم در حال پیگیری است هر چند در زمینه آلودگی ناشی از سایش هم حرف داریم، وزارت صمت در این راستا رویکرد خوبی دارد.
آقای سلاجقه افزود: در زمینه استفاده از سموم کشاورزی هم گام‌های خوبی برداشته شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان محیط زیست تجارت کربن را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه با سازمان بورس وارد مذاکره شده است که امیدواریم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.
وی گفت: در زمینه مصرف آب شرایط تغییر کرده است، شاهد دگردیسی در تنوع زیستی ایران و جهان هستیم، به دنبال آن شاهد دگردیسی جانوری و فرهنگی خواهیم بود باید در این زمینه کار شود تا سازگاری اتفاق بیفتد.
سلاجقه گفت: آیا آنچه که در کاپ‌های مختلف در دنیا می‌گذرد محقق می‌شود؟ قرار بود کشور‌های توسعه یافته مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار را به صندوق جهانی تغییر اقلیم واریز کنند تا کشور‌های در حال توسعه از آن بهره ببرند، اما به نظر می‌رسد تاکنون بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار واریز شده است.
وی افزود: در کاپ ۲۸ مقرر شده بود که تا سال ۲۰۳۰ انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کاهش یابد هر چند برای آن تعهدی نداد، اما کار‌های اساسی در این زمینه انجام داد که تغییر سبد سوخت، کیفی سازی سوخت و راه اندازی سامانه جامع خدمات رسانی برخی از آنها است.

نظر شما