شناسهٔ خبر: 64887165 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز بکار هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران

هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم به عنوان بزرگترین رویداد اقلیمی دوره‌ای منطقه با حضور حدود ۱۲ کشور و پنج نهاد بین المللی به میزبانی سازمان هواشناسی کشور در تهران آغاز بکار کرد.

صاحب‌خبر -

هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران آغاز بکار کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم به عنوان بزرگترین رویداد اقلیمی دوره‌ای منطقه با حضور حدود ۱۲ کشور و پنج نهاد بین المللی به منظور توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اکو در تهران آغاز بکار کرد.
این رویداد بین المللی با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر راه و شهرسازی و نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیئت بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا-اقیانوسیه  در محل کتابخانه ملی ایران تهران آغاز شده است.
همچنین در این رویداد سفرا یا نمایندگان کشور‌های آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا در این کنفرانس حضور دارند.
سازمان هواشناسی کشور به عنوان مرجع ملی هیئت بین دولتی تغییر اقلیم در این کنفرانس میزبان نمایندگان حدود ۱۲ کشور و پنج نهاد بین المللی است.
وزیر راه و شهرسازی دراین مراسم  تغییر اقلیم در جهان را یکی از چالش‌ها و همچنین یکی از فرصت‌های تاریخی برای تحول بنیادین در توسعه فناوری‌های حوزه تولید انرژی در هزاره حاضر مطرح دانست گفت: گرمایش جهانی ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات آشکاری در اقلیم بسیاری از کشورهای جهان شده و افزایش دما، کاهش بارش و افزایش پدیده‌های مخرب جوی اقلیمی به ویژه در دو دهه اخیر مهم‌ترین آثار این چالش جهانی است.
آقای بذرپاش با اشاره به اینکه این تغییرات می‌تواند باعث اخلال در رویکرد جامع بهبود بخشی به کیفیت زندگی در جهت تحقق رفاه اقتصادی اجتماعی و محیطی در جوامع بشری شودافزود: پدیده تغییر اقلیم در کنار چالش‌های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده است تا سیاستگذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوری‌های مختلف تولید انرژی بپردازند.
وی تلاش برای توسعه انرژی‌های سبز از قبیل انرژی‌های خورشیدی، بادی و صلح آمیز هسته ای را از این دست اقدامات دانست گفت: حرکت از نیروگاه با سوخت‌های فسیلی به سبدی متنوع از انرژی‌های پاک و سبز برای تامین سوخت و انرژی یکی از دستاوردهای مهم هم افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه گذاری هرچه بیشتر جهت آموزش اقشار مختلف دارد.

آغاز بکار هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران


وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس روندهای جهانی می‌توان دریافت که مناسب‌ترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. برای نمونه پیش بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که کشور ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات آن دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.
بذرپاش یکی از سیاست‌های کلان راهبردی و قطعی ایران را ضرورت گسترش اقتصاد سبز با رونق صنایع کم کربن و استفاده از انرژی‌های پاک و اصلاح الگوی تولید دانست و گفت: در این راستا دولت سیزدهم نیز اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین المللی انجام داده از جمله اینکه لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم برای اجرا تدوین شده است.
وی تصریح کرد: در کنار این سیاست، ظرفیت‌های قانونی نظیر ماده ۱۹ قانون هوای پاک نیز وجود دارد که به صورت خلاصه اشاره به تولید ۳۰ درصد از برق کشور از محل انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد که عزم راسخ مدیران در راستای تحقق این قانون خواهد توانست نقش جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت تغییر اقلیمی منطقه به صورت چشم‌گیری افزایش دهد.
آقای بذرپاش گفت: حرکت در مسیر درست مستلزم بهینه سازی مصرف انرژی و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و به کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین در صنایع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جایگزینی سوخت‌های سبز است باید آسیب‌های احتمالی رصد شده و در راستای تأمین انرژی بر انرژی‌های پاک خصوصا انرژی خورشید و باد و همچنین انرژی گداخت هسته‌ای سرمایه گذاری شود تا بستر مناسبی برای کسب دانش و فناوری در این حوزه‌ها فراهم شود.وی با تاکید بر افزایش آگاهی عمومی نسبت به تغییر اقلیم و فرهنگسازی گفت: هدایت افکار عمومی می‌تواند به تدوین سیاست‌ها و قوانین ملی منجر شود.
مهدی رهنما دبیر علمی این کنفرانس هم در حاشیه برگزاری این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: ۳۵۰ مقاله به دبیرخانه هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم ارسال شده که از این تعداد ۴۵ مقاله به صورت سخنرانی و حدوو ۲۳۰ مقاله به شکل پوستر پذیرش شده است.
وی افزود: در این کنفرانس دو روزه جدیدترین یافته های علمی و تجربیات بین‌المللی، منطقه ‌ای و ملی در حوزه تغییر اقلیم ارائه می شود.
آقای رهنما تصریح کرد: داوری مقالات در سطح بالایی انجام شده و حدود ۱۰۰ داور دانشگاهی مقالات کنفرانس را داوری و ارزیابی کرده‌اند به طوریکه مقالات پذیرفته شده انگلیسی در پایگاه« IEEE» به عنوان یکی از پایگاه های اطلاعات علمی بزرگ در دنیا نمایه می شود. همچنین مقالات فارسی نیز در پایگاه ایران داک به عنوان یکی از پایگاه های اطلاعات علمی مهم کشور نمایه می شود.
رئيس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور افزود: علاوه بر پژوهشگران داخلی، پژوهشگران پنج کشور خارجی نیز مقالاتی را در ارتباط با تغییر اقلیم به کنفرانس ارائه کرده اند که تعدادی از آنها به صورت سخنرانی ارائه می شود.
رهنما خاطر نشان کرد: موضوع تغییر اقلیم امروز یکی از موضوعات مهم دنیا و کشور است که پیامدهای آن اختلالات جدی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و حتی سیاسی در بسیاری از کشورها در پی دارد.
وی گفت: تغییر اقلیم اثرات زیان باری در سامانه‌های اقلیم کره زمین داشته است که برخی از مهم‌ترین آنها شامل أثیر بر جو، تأثیر بر هیدروسفر، تأثیر بر یخ کره و تأثیر بر بیوسفر است.
دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم افزود: بی شک اثرات تغییر اقلیم به سبب گسترش فعالیت‌های بشر و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در سال های پیش رو افزایش خواهش یافت.رهنما افزود: سیاستگذاری هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم به گونه ای بوده است که محور پژوهش ها و تبادل دانش بین کشورهای شرکت کننده در حوزه های « پیش‌بینی مخاطرات وضع هوا و پیش‌آگاهی‌های اقلیمی، تغيير اقليم و پیامدهای آن، توسعه پایدار، سازگاری، با تغییر اقلیم، تاب¬آوری و کاهش آثار زیانبار» متمرکز شود.
در این کنفرانس حدود ۳۵ مرکز علمی یا دستگاه اجرایی نظیر دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، دانشگاه هرمزگان، موسسه پژوهشی توسعه علوم، فناوری و کاربرد‌های فضایی دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه گیلان، دانشگاه زنجان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سازمان نقشه برداری و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی مشارکت دارند.در حاشیه این کنفرانس میزگرد‌ها، نشست‌های تخصصی با موضوعات تغییرات اقلیمی و تاب آوری اجتماعی، پایش فرونشست با استفاده از سنجس از دور راداری، سیاست‌ها و قوانیین و چشم انداز‌های مرتبط با تغییر اقلیم در سطح ملی و بین المللی ‏ رد پای کربن در مراکز بهداشتی و درمانی، هوش مصنوعی مکانی و رویکردی به منظور ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر سلامت انسان برگزار می شود. 
این کنفرانس بین المللی به مدت دو  در محل کتابخانه ملی ایران تهران برگزار می شود.   
ششمین کنفرانس منطقه ای تغییر اقلیم، آبان 1398 در شهر تهران بامیزبانی  سازمان هواشناسی برگزار شد. در این کنفرانس، 231 عنوان مقاله در محورهای اصلی توسط 703 پژوهشگر ارائه شده است. بیشتر موضوعات این کنفرانس تغییر اقلیم و دما وتغییر اقلیم وخشکسالی و بارش وتغییرات اقلیمی وایران بوده است.

 

نظر شما