شناسهٔ خبر: 6488815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

واکنش‌ جامعه‌ جهانی‌ به‌تصویب‌ برجام‌ در شورای‌ امنیت

جلسه شورای امنیت برای رای‌گیری در ارتباط با پیش‌نویس قطعنامه تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌های ایران در نیویورک برگزار و این قطعنامه با اتفاق آرا تصویب شد. عضو دائم شورای امنیت توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به صورت قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند و روز دوشنبه در این شورا با حضور 15 عضو دائم و غیردائم به آن رای مثبت داد. این قطعنامه ضمن تایید "برجام"، 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران را لغو می‌کند.

صاحب‌خبر -

قطعنامه شورای امنیت در رابطه با تایید "برجام" و لغو قطعنامه‌های قبلی علیه ایران دارای 12 بند مقدماتی و 30 بند اجرایی خواهد بود و برنامه اقدام جامع مشترک یا همان توافق نامه ژنو ضمیمه آن خواهد بود. این قطعنامه همراه با نامه کشورهای 1+5 و درخواست‌های آن‌ها به شورای امنیت است.

به گزارش اعتدال، تصویب برجام در شورای امنیت با واکنش گسترده جامعه جهانی روبه روشده است.

پاریس از توافق هسته ای با ایران خرسند است   
 
نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت فرانسه از توافق هسته ای با ایران خرسند است. نماینده فرانسه گفت کشورش از امضای توافق نامه هسته ای در برهه ای تاریخی برای صلح و امنیت بین المللی استقبال می کند.

درخواست از ایران برای مشارکت در حل بحرانها

نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت: از ایران می خواهیم برای مشارکت در حل صلح آمیز بحران ها اقدام عملی انجام دهد. وی افزوداز قطعنامه شورای امنیت درباره توافقنامه هسته ای ایران استقبال می کنیم.

توقف مسابقه تسلیحاتی


شبکه تلویزیونی الحدث در خبری فوری گزارش داد نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: توافقنامه هسته ای ایران به مقابله با مسابقه تسلیحاتی در منطقه کمک خواهد کرد. وی گفت توافقنامه هسته ای ایران نحوه حل اختلافات از طریق کمیته ای مشترک را مشخص کرده است.

توافق با ایران برآیند تلاش های دیپلماتیک است

«ویتالی جورکین» سفیر دائم روسیه در شورای  امنیت سازمان ملل پس از اینکه هر 15  عضو شورای امنیت به توافق ایران با گروه 1+5 رای مثبت دادند گفت: این گزینه بر اساس احترام و همکاری متقابل است و ما خوشحال هستیم که اساس این تصمیم و توافق یک پروژه تدریجی بود.

وی با تاکید بر اینکه روسیه از حق جدا نشدنی ایران برای توسعه‌ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت میکند گفت: طبق این توافق آژانس نظارت کامل بر فعالیت‌های هستهای ایران خواهد داشت. رای ما شامل لغو همه تحریم‌ها علیه ایران است و این موضوع با ساز و کار شفاف، از زمانی اجرا می‌شود که گام‌های اساسی از سوی ایران برداشته شود و آژانس بتواند از اقدامات ایران راستی آزمایی کند.

جورکین تاکید کرد: «شورای امنیت در لغو تحریم‌ها ساز و کارهایی را گنجانده است تا برای اختلافات احتمالی آینده تدابیری وجود داشته باشد. شورای امنیت سازمان ملل در این پروسه نقش محوری دارد. ما می‌دانستیم که برنامه جامع اقدام مشترک باید اول به تایید شورای امنیت برسد برای همین تمام تمرکز خود را گذاشتیم تا الزامات کامل رعایت شود.»

سفیر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: از ایران و تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهیم که از تمام حرکت‌هایی که امنیت منطقه را تهدید میکند، خودداری کنند و وارد مسابقه تسلیحاتی نشوند این توافق شرایطی را ایجاد کرده تا منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی شود.

وی افزود: حتی می‌توان طی این توافق تلاش‌های مشترکی را برای مبارزه با تروریست انجام داد. رئیس جمهور پوتین نیز اعلام کرد روسیه همه کار انجام می‌دهد تا توافق وین اجرایی شود و بتواند امنیت منطقه را بیشتر کند.

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل ضمن تشکر از کشورهای اتریش، سوئیس و قزاقستان که شرایط مذاکرات را فراهم کردند گفت: این توافق نشان داد که هر وقت واقع بینی سیاسی انجام شود و همه طرف‌ها به منافع یکدیگر احترام متقابل بگذارند، پیچیدهترین ماموریت‌ها نیز انجام می‌شود. امیدواریم این تجربه در انجام اقدامات مشترک بعدی دچار مشکل نشود و بتواند بحران‌های آینده را نیز حل کند.

 توافق با ایران برای همه مفید است


نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت توافق جامع با ایران برای همه طرف ها مفید است.

با توافق هسته ای ایران جهان امن تر خواهد بود


شبکه تلویزیونی الحدث در خبری فوری گزارش داد نماینده واشنگتن در شورای امنیت گفت با توافق هسته ای ایران جهان امن تر خواهد بود.سامانتا پاورگفت: توافق هسته ای از توان هسته ای ایران خواهد کاست.

 
لندن از رای مثبت شورای امنیت به توافق هسته‌ای استقبال می‌کند

نماینده انگلستان در سازمان ملل گفت رای امروز شورای امنیت مهر تاییدی است بر توافقی که هفته قبل بین ایران و شش قدرت جهان امضا شد.

 «مارک لایال گرانت» نماینده انگلستان در سازمان ملل بعد از پایان رای‌گیری شورای امنیت که با 15 رای موافق، توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان را تایید کرد، گفت انگلستان به شدت از این رای مثبت شورا به توافق هسته‌ای استقبال می‌کند.

وی افزود: رای امروز شورای امنیت مهر تاییدی است بر توافقی که هفته قبل بین ایران و شش قدرت جهان امضا شد.

نماینده انگلستان در سازمان ملل با بیان اینکه این رای‌گیری یک قدم تاریخی در سازمان‌ملل متحد است، گفت رای مثبت شورا، اوج مذاکرات 10 سال گذشته‌ بوده‌است.

گرانت با اشاره به اینکه ایران یکی از قدرت‌های نظامی و اقتصادی منطقه خاورمیانه است گفت اکنون فرصت خوبی برای ایجاد رابطه با این قدرت منطقه است تا با کمک آن برای ایجاد ثبات در منطقه قدم‌های بزرگی برداریم.


هدف «برجام» فرصت به دیپلماسی و توقف توسل به اعمال زور بود


سفیر ایران در سازمان ملل با بیان اینکه رفتار لجام گسیخته آمریکا در منطقه٬ ریشه مشکلات خاورمیانه است٬ تصریح کرد: ایران کشوری باثبات در منطقه‌ای بی‌ثبات است.

به گزارش اعتدال٬ متن کامل سخنان غلامعلی خوشرو در نشست تصویب قطعنامه 2231 درباره لغو تحریم‌های شورای امنیت و تایید برجام - متنی که با رای اکثریت تصویب شد - به شرح زیر است:

آقای رییس

قطعنامه 2231 که شورای امنیت دقایقی قبل به تصویب رساند گویای تحولی مهم و چرخشی بنیادی در روند بررسی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران توسط این شورا طی 10 سال گذشته است. برنامه جامع عمل مشترک (برجام) نتیجه تلاشهایی گسترده و جمعی طی نزدیک به دو سال اخیر است که هدف آن فرصت دادن به دیپلماسی و توقف توسل به فشار، تهدید و اعمال زور بود. این رهیافت جدید که اساسا با رویه شورای امنیت در گذشته متفاوت است، به همه ما کمک کرد تا بهترین راه حل ممکن را انتخاب کنیم، به یک بحران غیر لازم خاتمه دهیم و دستآوردهای مهمی برای کلیه طرفهای دخیل و تمامی جامعه بین المللی کسب نماییم.

قطعنامه‌ای که تصویب شد و سند برجام که امروز مورد تایید شورا قرار گرفت متضمن لغو قطعنامه‌های شورای امنیت هستند؛ قطعنامه‌هایی که بدون هر گونه توجیهی و تنها به خاطر تلاشهای ایران برای اعمال حقوقش تحریمهایی را علیه ما اعمال کرده بودند.

این قطعنامه ها تنها بر مشتی گفته ها و دعاوی بی پایه استوار بودند. هیچکس هیچگاه هیچ دلیلی ارائه نکرد که گویایی غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران باشد. آژانس بین المللی انرژی اتمی که همواره تاسیسات هسته ای ایران را تحت پرشمارترین و گسترده ترین بازرسی‌ها داشته، بطور مستمر گزارش کرده که ایران پیوسته به همه تعهداتش پایبند بوده است.

به عنوان مثال از نظر تکرر بازرسی‌ها، تنها ژاپن در مقاطعی بیشتر از ایران تحت نظارت‌های آژانس قرار داشته و آن نیز به این دلیل بوده که تاسیسات اتمی آن کشور گسترده تر از تاسیسات هسته ای ایران است. با این حال در سال گذشته، ایران از نظر دفعات بازرسی حتی بر ژاپن هم پیشی گرفت.

لذا، دخالت شورای امنیت به دلیل مشکوک بودن برنامه هسته ای ایران نبود، بلکه هدف شورا همآنطور که به صراحت در قطعنامه 1696 ذکر شده، تنها وادار کردن ایران به تعلیق برنامه قانونی غنی سازی اش بود. چنین خواسته ای از ایران نه تنها غیر لازم و نابجا بود، بلکه در واقع با تصمیمات کنفرانس‌های بازنگری کنوانسیون عدم اشاعه (ان پی تی) که در سالهای 1990 و 2010 نیز که به اتفاق آراء اتخاذ شده بودند نیز مغایرت داشت.

بر مبنای این تصمیمات مقرر شده است که انتخاب کشورها در ارتباط با فعالیتهای مربوط به چرخه سوخت باید مورد احترام قرار گیرد. بعلاوه، شورای امنیت همچنین موضع گیری‌های مستمر اکثریت اعضای جامعه بین المللی در این مورد را که توسط جنبش عدم تعهد نمایندگی می شوند، نادیده گرفت. مجموعه قطعنامه های شورای امنیت از 1737 تا 1929 همگی تنها با هدف مجازات مردم ایران به خاطر امتناع از پذیرش خواسته های شورا صادر شدند. مردم ایران از طریق تعامل با گروه 1+5، ضمن آنکه درایت لازم برای حرکت به جلو را نشان داده اند، اما گذشته را به فراموشی نسپرده اند.

لذا، اگر چه ما امیدواریم که شورای امنیت فصل جدیدی در روابطش با ایران بگشاید، اما نمی توانیم رفتار پیشین شورا با خود را فراموش کنیم؛ رفتاری که در دوره جدید با بی عملی در برابر تجاوز صدام به ایران و استفاده رژیم او از سلاحهای شیمیایی آغاز شد و با رفتارش در قبال برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تداوم یافت.

راه حلی که به آن دست یافتیم بی گمان در جهت تحکیم و تقویت رژیم عدم اشاعه در کلیت آن است؛ چرا که در این چارچوب حق ایران برای توسعه انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز، از جمله غنی سازی و تحقیق و توسعه در قلمرواش، به رسمیت شناخته شده است.

حقوق و تکالیف کشورها در چارچوب رژیم عدم اشاعه و هر رژیم بین المللی دیگر تنها همزمان و به همراه هم قابل تحقق اند. تکالیف تنها در صورتی محترم شمرده می شوند و این رژیمها از جمله ان پی تی در صورتی قابل دوام اند که حقوق ذیل آنها نیز برای کشورها قابل استیفا باشد.

اگر قدرتهای بزرگ هر سه محور پیمان عدم اشاعه، بویژه خلع سلاح عمومی هسته ای و حق همگان برای استفاده از انرژی هسته ای، را محترم نشمرند و کشورهای غیر عضو ان پی تی در عمل و برغم سرکشی هایشان همچنان تشویق شوند، هیچ تهدیدی از هر نوع، اعم از تحریم یا جنگ و مانند آن، نمی تواند در دراز مدت به ماندگاری این پیمان مدد رساند.

دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن نگاه به آینده امیدوار است که برجام و قطعنامه 2231 نوید بخش گشایش فصل جدیدی در روابط ایران با شورای امنیت و کشورهای عضو گروه 1+5 باشد. ایران هم به دلیل شرایط عینی و هم به خاطر برخورداری از اراده ای قوی در این زمینه، خود را بطور کامل مقید به اجرای تعهدات خود ذیل برجام می داند؛ چرا که ما پیش از این مکلف به تبعیت از فتوای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای، که سلاح های کشتار جمعی، بویژه سلاح هسته ای، را حرام اعلام فرموده اند، هستیم و بعلاوه دکترین دفاعی ما چنین رویه ای را الزام آور کرده است.

امیدواریم که طرفهای ما و همچنین شورای امنیت نیز از عزمی قوی برای عمل به تعهداتشان در چارچوب اسناد مربوطه برخوردار باشند. تمایل ابراز شده از سوی شورای امنیت برای ایجاد روابطی نو با ایران، تشویق کلیه کشورها توسط شورا به همکاری با ایران در چارچوب سند برجام در حوزه استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای و طرحهای مربوطه و نیز تاکید شورا بر اینکه سند برجام در جهت اعتلا و تسهیل تماسها و همکاریهای اقتصادی و تجاری عادی با ایران است، همگی مثبت و دلگرم کننده اند.

آقای رئیس،

اگر چه این توافق بر موضوع هسته ای متمرکز است، اما جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که توافق مذکور اثرات مثبتی برای منطقه ما و تمامی جامعه بین المللی داشته باشد. در این رابطه نکاتی به شرح زیر قابل ذکر است:

1- این توافق را که بر مبنای احترام متقابل و تفاهم حاصل شد، باید دستاورد مهمی برای دیپلماسی و برتری آن بر رویه های مبتنی بر فشار و زور که طی 37 سال گذشته هیچ ثمری نداشتند، بشمار آورد. این توافق بر اعتقاد عمومی به دیپلماسی به عنوان معقولترین طریق جهت حل اختلافات در جهان به هم تنیده کنونی می افزاید و گواه آن است که دیپلماسی می تواند کارساز باشد و بر جنگ و تشنج فائق آید.

لذا، این توافق پیامی روشن به همه کسانی است که هنوز بر این توهم اند که می توانند از طریق فشار و زور به هر آنچه که می خواهند دست یابند.

2- سند برجام توان این را دارد که منشاء تحول عمده ای در جهت همکاری و همآهنگی بیشتر با هدف مواجهه موثرتر با موضوعات واقعی موجود در منطقه ما شود. لذا، ما امیدواریم که این سند سرآغاز فصل جدیدی در منطقه باشد و به کشورهای منطقه کمک کند تا صفوف خود را فشرده کنند، با عزمی قوی به مبارزه با افراطی گری همت گمارند و در جهت همکاری بیشتر برای مقابله با تهدیدات بزرگی که منطقه ما و جهان را با مشکل مواجه ساخته، حرکت کنند. در حالیکه مبارزه با تروریسم، افراطی گری و فرقه گرایی برای همه کشورهای منطقه ما بسیار مهم است، شرکای ما در سند برجام نیز از این رهگذر با چالشهایی جدی برای امنیت خود مواجه اند.

با فرو نشستن غبارهای ناشی از موضوع هسته ای، ما اکنون می توانیم با دستی بازتر بر موضوعات واقعی متمرکز شویم و از محیط مناسبتری که برای همکاری گسترده تر بین همه بازیگران شکل گرفته، بهره ببریم.

3- در پی این تحول عمده در منطقه، ما فراخوان خود را خطاب به همسایگان و دوستانمان در منطقه خلیج فارس و کل منطقه تجدید می کنیم که ایران آماده تعامل با همه آنها بر مبنای احترام متقابل، اصول حسن همجواری و برادری است.

ما به کمک هم باید به چالشهای متعددی که همه ما را تهدید می کند، بپردازیم و برای این منظور باید از فرصتهای مشترک موجود بهره مند شویم. اکنون زمان آن فرا رسیده که همکاری علیه خطیرتری چالشهای مشترک را که افراط گرایی در راس آنها قرار دارد، شروع کنیم.

4- رژیم اسرائیل در چارچوب سیاست عمومی اش برای ایجاد تشنج در منطقه، هر چه در توان داشت برای خرابکاری در تلاشهایی که برای حل مسائل مربوط به پرونده هسته ای ایران صورت می گرفت و به شکست کشاندن این تلاشها به کار بست. این رژیم از این طریق یک بار دیگر نشان داد که صلح در منطقه را در جهت منافع خود نمی بیند و آنرا تهدیدی علیه موجودیت خود تصور می کند.

ایران هراسی نیز که سران این رژیم سعی در اشاعه اش دارند، در جهت پیشبرد این سیاست شریرانه قرار دارد. لذا، ما به دوستان و همسایگانمان هشدار می دهیم که در چنین دامی گرفتار نشوند. در چنین شرایطی، تعجب آور نیست که رژیم اسرائیل تنها مانع در برابر تشکیل منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه است که کشور من حدود 40 سال قبل پیشنهاد کرد و از آن زمان به بعد همواره بر آن پای فشرده است. به اعتقاد ما کلاهکهای هسته ای که توسط رژیم اسرائیل انبار شده اند، تهدیدی شدید علیه صلح و امنیت در منطقه متلاطم ماست و شورای امنیت باید به مسئولیت اصلی خود تحت منشور ملل متحد عمل کرده و اقدام لازم برای خنثی کردن این تهدید را به عمل آورد.

جناب آقای رئیس،

در خاتمه اجازه دهید یادآوری کنم که ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی غنی، همواره در برابر طوفانهای هزاران ساله ایستادگی کرده و پیوسته مصمم به حفظ استقلال و هویت خود بوده است. ایران همچنان استوار و سربلند ایستاده است و این موقعیت ممتاز را از عهد شکنی و ستمگری به دست نیاورده است. اگر ما در مذاکرات جدی و تسلیم ناپذیر بودیم برای آن بود که تنها تعهدی را بپذیریم که در عمل قادر به انجام آن باشیم. ایران به تعهدی که پذیرفته پایبند است و طرفهای مذاکراتی ما نیز باید به تعهداتی که پذیرفته اند پایبند باقی بمانند. تنها از طریق پایبندی به تعهدات و حسن نیت و درستی رفتار می توانیم شاهد پیروزی دیپلماسی بر جنگ و تشنج باشیم. در این زمینه، سند برجام مبانی محکمی برای تعاملات گسترده تر و موثرتر دیپلماتیک فراهم آورده آورده است.

قبل از خاتمه سخنانم اجازه دهید به اطلاعتان برسانم که بر اساس دستورالعمل دریافتی، بلافاصله بعد از این نشست بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از اقدام امروز شورای امنیت را جهت توزیع به عنوان سند شورای امنیت ارسال خواهم کرد.

خاطرنشان می شود خوشرو در پاسخ به برخی ادعاهای نماینده آمریکا در خصوص بی‌ثبات کردن منطقه تصریح کرد: کشوری که در سال‌های اخیر به دو کشور دیگر (عراق و افغانستان) در منطقه خاورمیانه حمله کرده٬ در موقعیتی نیست که به ایران اتهام وارد کند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل با بیان اینکه رفتار لجام گسیخته آمریکا در منطقه٬ ریشه مشکلات خاورمیانه است٬ تصریح کرد: ایران کشوری باثبات در منطقه‌ای بی‌ثبات است.

خوشرو افزود: ایران در پی این است که ثباتش در منطقه ادامه پیدا کند و در کنار آن به کشورهای همسایه برای ایجاد این ثبات کمک می‌کند.


با دیپلماسی می‌توان چالش‌های پیش روی جامعه جهانی را حل کرد


نماینده نیوزیلند در سازمان ملل که کشور متبوعش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، گفت: توافق هسته‌ای حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 زمینه را برای گسترش روابط ایران با جامعه جهانی فراهم می‌کند.

به گزارش اعتدال، جرارد جاکوبوس وان بوهمن در جلسه امروز شورای امنیت برای تصویب قطعنامه 2231 در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خاطرنشان کرد: ما باید مطمئن شویم که طرف‌های این توافق آن را به صورت شفاف اجرا می‌کنند تا سوءتفاهمی در این ارتباط ایجاد نشود و ما در این ارتباط طرفین را تشویق می‌کنیم.

وی که به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت در این جلسه سخنرانی می‌کرد با بیان این‌که «جامعه جهانی ایران را تشویق می‌کند که مسیر شفاف‌سازی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی کند» تاکید کرد: قرارداد خوبی بین طرفین به امضاء رسید و ما این موضوع را به جامعه بین‌المللی تبریک می‌گوییم.

وی با بیان این‌که «ایران اعلام کرده که تلاش دارد که اختلافات خود را با جامعه جهانی حل کند و سوء تفاهم‌ها را رفع کند» تاکید کرد که این توافق نشان داد با مذاکره و دیپلماسی می‌توان چالش‌های پیش روی جامعه جهانی را حل کرد.


موگرینی: توافق وین تحریم‌ها را لغو می‌کند


مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی به نشست شورای امنیت درباره تصویب قطعنامه 2231 گفت: توافق وین با حمایت اتحادیه اروپا بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک تحولی تاریخی است که وقتی اجرایی شود نقطه پایانی بر تلاش‌های شدید دیپلماتیک است.

به گزارش اعتدال، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این پیام که از سوی نماینده اتحادیه اروپا قرائت شد افزود: توافق وین تضمین لازم را می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و تحریم‌ها را نیز لغو می‌کند این دستاورد مهم نیز ثابت می‌کند دیپلماسی صبورانه چقدر مهم است.

او ادامه داد: اتحادیه اروپا به طور موثر در مذاکرات عمل کرد و توانست نقش خوبی در جهت تسهیل روند مذاکرات میانجی‌گری و رسیدن به روندی که در نهایت به قطعنامه 2231 منجر شد ایفا کند.

موگرینی گفت: همه می‌خواستند توافق خوب داشته باشند نه یک توافق شتابزده از این رو بارها مذاکرات مورد تمدید قرار گرفت و هیچ کشوری نمی‌تواند به این خوبی این وظیفه و نقش را ایفا کند به نحوی که همه بتوانند به یک هدف مشترک دست یابند.


می‌توان با گفت‌وگو در وضعیت جهانی تغییر ایجاد کرد


نماینده لیتوانی در شورای امنیت سازمان ملل از نقش ایران در شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود قدردانی کرد.

 رایموندا مورموکایته در نشست شورای امنیت جهت تصویب قطعنامه 2231 در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با بیان این‌که «ما می‌توانیم با مذاکره و گفت‌وگو در وضعیت جهانی تغییر ایجاد کنیم»، گفت: تحریم‌ها نمی‌توانند آن‌قدر موثر باشند که مذاکره و گفت‌وگو اثرگذار هستند.

وی ادامه داد: با اراده کشورها می‌توانیم از طریق پوشش‌های دیپلماتیک و حمایت شورای امنیت سازمان ملل مسائل را حل کنیم؛ چراکه هدف ما در این سازمان فراهم کردن زندگی راحت برای همه ملت‌های جهان است.

وی با اظهار امیدواری از اجرای بند به بند توافقنامه هسته‌ای توسط ایران تاکید کرد: ما از نقش ایران در مذاکرات و فعالیت این کشور در زمینه‌شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌ای خود استقبال می‌کنیم.همچنین می‌گویم که ایران به صورت الزام‌آور تحت نظر آژانس است. مذاکرات هسته‌ای با ایران و وفاداری اعضا باعث شد بین ایران و کشورهای جهان دری به سوی صلح و روشنی باز شود.

به گزارش ایسنا، نماینده آنگولا درسازمان ملل نیز خاطرنشان کرد: جو خاورمیانه به صورتی است که ما می‌توانیم مسائل را از طریق گفت‌وگو حل کنیم و شورای امنیت نیز می‌تواند به صورت مسالمت‌آمیز بر مسائل غلبه کند.

وی تاکید کرد: مردم خاورمیانه استحقاق بیشتر از این‌ها را دارند و ما در شورای امنیت می‌توانیم با نوآوری مسائل پیش رو را حل کنیم. همچنین شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند از فرصت توافق بوجود آمده استفاده کرده و تلاش کند تا از روند توافق انجام شده با ایران و کشورهای خاورمیانه برای مقابله با جنگ در سوریه و یمن استفاده کند.

وی در پایان با بیان این‌که «اعضای شورای امنیت به دنبال ایجاد وضعیت بهتر در دنیا هستند» تاکید کرد:‌ با ایجاد چارچوب‌های مشخص می‌توانیم امنیت را به خاورمیانه بازگردانیم.


انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس


نماینده کشور آفریقایی چاد در سازمان ملل در نشست شورای امنیت جهت تصویب قطعنامه 2231 در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با تبریک به جامعه بین‌الملل به خاطر چنین توافقی گفت: ما از طریق گفتمان و دیپلماسی می‌توانیم صلح را نهادینه کنیم.

وی با دعوت از ایران جهت اجرای شفاف توافق هسته‌ای و وفاداری کامل به آن گفت: ما پروسه طولانی را طی کردیم که اکنون به اینجا رسیده‌ایم و این نشان می‌دهد که با سعه‌صدر و آغوش باز می‌توان مشکلات هرچند بسیار سخت را حل کرد.

وی با تبریک حصول این توافق به دیپلمات‌ها و طرفین مذاکره کننده تصریح کرد: چاد حمایت خود را از این توافق اعلام می‌کند و معتقد است این موفقیت باعث خوشحالی جامعه بین‌الملل است.

وی با بیان این‌که «قطعنامه 2231 نشان داد که از طریق دیپلماسی می‌توانیم اصول خود را حفظ کنیم و از راه‌های مسالمت آمیز به جای راه‌های نظامی در حل مسائل استفاده کنیم» تصریح کرد: توافق حاصل شده می‌تواند نقشه راهی برای شفاف‌سازی امور باشد و باید ایران را به همکاری بیشتر با سازمان بین المللی انرژی اتمی تشویق کنیم.

نماینده چاد در سازمان ملل که کشورش عضو غیردائم شورای امنیت است در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما معتقدیم که کشورها حق دارند در ارتباط با دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تحقیقات داشته باشند و درواقع می‌گوییم انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچکس.



تحریم‌ها زمانی لغو می‌شود که ایران اقدامات لازم را انجام دهد


نماینده آمریکا در سازمان ملل بعد از تصویب قطعنامه تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در شورای امنیت در سخنانی با اشاره به اهمیت این قطعنامه برخی از ادعاهای آمریکا علیه ایران را تکرار کرد.

سامانتا پاور با اشاره به این که در پی این توافق در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود گفت: فعالیت‌های بالستیکی و موشکی ایران نیز در پی این توافق تحت نظارت سختی قرار خواهند گرفت.

او با بیان این که 90 روز دیگر مصوبه شورای امنیت اجرایی می‌شود، افزود: تحریم‌ها علیه ایران زمانی لغو می‌شود که ایران اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل به وظایف ذاتی این شورا و اهمیت هوشیاری آن اشاره کرد و گفت: امسال در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل قرار داریم و یک دیپلمات در ارتباط با وظایف سازمان ملل اعلام کرده قرار نیست این سازمان ما را به بهشت ببرد بلکه تلاش می‌کند ما را از ورود به جهنم منع کند.

وی با بیان این که شورای امنیت باید قدم‌های لازم را برای اجرای مصوبات خود بردارد خاطرنشان کرد: این شورا یکی از سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اعمال کرد.

پاور با بیان این که به قول رییس‌جمهور جان اف کندی ما هرگز نباید از مذاکره بترسیم و از سوی دیگر هرگز نباید از سر ترس مذاکره کنیم، در بخشی از صحبت‌های خود گفت: در سال 2010 سوزان رایس، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در همین جا با اشاره به تخطی ایران از وظایف خود گفت آمریکا برای تعامل دیپلماتیک و خلاق با ایران آماده است اگر راهی در این زمینه باز شود.

این دیپلمات آمریکایی به فشرده بودن مذاکرات ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: فاصله بین نظرات زیاد بود و هریک از طرف‌ها می‌توانستند میز مذاکره را ترک کنند ولی این گفت‌وگوها ادامه پیدا کرد و ما تلاش داشتیم که به صورت مسالمت‌آمیز این موضوع حل شود و از کانال دیپلماتیک به اهداف خود برسیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طرح ادعاهای دروغین آمریکا در مورد ایران پرداخت و گفت: توافق هسته‌ای نگرانی ما را در مورد حقوق بشر در ایران و نقش این کشور در ناامنی در منطقه کم نمی‌کند و آمریکا برای تحکیم روابط خود با متحدان و شریکان خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

پاور مدعی شد: توافق هسته‌ای عصبانیت ما را از این که در حال حاضر 4 شهروند آمریکایی در زندان‌های ایران هستند حل نمی‌کند و ما از ایران می‌خواهیم هرچه زودتر این موضوع را حل کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل خاطرنشان کرد: اجرای این توافق باعث می‌شود تا راستی‌آزمایی در همه زمینه‌ها صورت بگیرد و آژانس باید از هر جایی که می‌خواهد اجازه بازدید داشته باشد و هم‌چنین به صورت 24 ساعته باید تمام تاسیسات اتمی ایران اجازه بازدید داشته باشند و تمام مراحل چرخه تولید انرژی هسته‌ای نیز زیر نظر باشند.

او ادامه داد: اگر ایران به وعده‌های خود عمل نکند بلافاصله تحریم‌ها به سرجای خود باز می‌گردند. هم‌چنین اگر هر یک از اعضای کمیته احساس کنند ایران تخطی در این زمینه انجام داده است می‌تواند از شورا در خواست کند تا تحریم‌ها را مجددا اعمال کنند.

پاور با بیان این که اعضای سازمان ملل می‌تواند با وحدت صلح در جهان را گسترش دهند گفت: ما می‌توانیم همین وحدتی را که در زمینه بحث هسته‌ای ایران داشتیم در رابطه با حل جنگ‌ها و منازعاتی که در سوریه و عراق و سایر کشورها رخ می‌دهد نیز داشته باشیم.

 پیام توییتری ظریف بعد از قطعنامه شورای امنیت
 
 ساعاتی پس از تصویب قطعنامه 2231 از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید برجام و توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 وزیر خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: انتظار داریم شاهد تحقق "تغییرات بنیادینی" باشیم که در قطعنامه امروز نسبت به آن تعهد به عمل آمده است.

به گزارش اعتدال، ظریف در صفحه شخصی خود در این شبکه اجتماعی نوشت: ایران در 35 سال گذشته هیچ گاه شاهد برخورد عادلانه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نبوده است. انتظار داریم شاهد تحقق "تغییرات بنیادینی" باشیم که در قطعنامه امروز نسبت به آن تعهد به عمل آمده است.

به گزارش ایسنا، جلسه شورای امنیت برای رای گیری در ارتباط با پیش نویس قطعنامه تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌های ایران در نیویورک برگزار شد و این قطعنامه با رای مثبت 15 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت همراه بود.

این قطعنامه ضمن تایید برجام، شش قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران را لغو می‌کند. در این نشست علاوه بر اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل نماینده آلمان به عنوان عضو 1+5، نماینده اتحادیه اروپا و همچنین غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل حضور داشتند. 

واکنش فرمانده سپاه به مصوبه شورای امنیت 

 

 

 فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.

به گزارش  اعتدال، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، در پاسخ به سوالی درباره جمع‌بندی مذاکرات‌ هسته‌ای در وین و همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است در شورای امنیت سازمان ملل بررسی شود، به تسنیم گفت : اولاً بار دیگر باید اعلام کنیم که در جمهوری اسلامی ایران حتی یک مقام مسئول وجود ندارد که با مذاکره و "توافق خوب" در موضوع هسته‌ای مخالفتی داشته باشد، بنابراین آنچه رسانه‌های بیگانه با راهبری مراکز عملیات روانی دشمن به منظور ایجاد دوقطبی‌های کاذب در کشور بر سر موضوع هسته‌ای به راه انداخته‌اند، از اساس کذب بوده و این چنین اقداماتی که همزمان با مذاکرات در جریان بوده و هست، صرفاً به منظور ایجاد یک فضای اجتماعی برای امتیازگیری‌های بیشتر از ملت عزیزمان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مهمترین ملاک برای ارزیابی جمع‌بندی هسته‌ای و سنجش نسبت آن با یک "توافق خوب"، تطابق تام و تمام، شفاف و غیرمبهم آن با خط قرمزهای اعلام شده توسط جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: آنچه برای من به عنوان یک مسئول نظامی بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد، ایستادگی جدی و بدون ذره‌ای اغماض بر سر خط قرمز بسیار حیاتی یعنی "حفظ و ارتقای توانمندی دفاعی ایران" است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به پیش‌نویس منتشر شده از قطعنامه‌ای که قرار است براساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، تاکید کرد: برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران بوده، به ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود.

سرلشکر جعفری تاکید کرد: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.

وی در ادامه با بیان اینکه همان‌طور که پیش از این نیز توسط مسئولان مذاکره‌کننده ایرانی و به ویژه رهبر معظم انقلاب نیز تاکید شده، متن جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای باید در مسیر قانونی خود بررسی شده، سپس اعلام نظر نهایی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برخی تعمداً با فضاسازی‌های کاذب بنای آن دارند که چنین روند قانونی را نادیده گرفته و راه را برای بررسی به موقع و دقیق این جمع‌بندی و قرار دادن آن در یک مسیر حقوقی و منطبق با منافع ملت ایران سد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره توانمندی نظامی ایشان و خود حقیر شمردن توان نظامی ایران، تاکید کرد: این حرف‌ها همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند مصداق "لاف در غریبی" است.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان با تاکید بر اینکه اساساً خوی استکباری و وحشیانه آمریکایی‌ها به ما می‌گوید که اگر ذره‌ای به توانمندی نظامی خود علیه ایران اعتماد داشتند هیچ‌گاه پای میز مذاکره نمی‌نشستند، گفت: آمریکایی‌ها و سگ دست‌‌آموز آنها یعنی رژیم‌صهیونیستی نه یک بار، بلکه بارها در مصاف با گروه‌هایی مانند حزب‌الله و مقاومت فلسطین که بخش کوچکی از توان عظیم انقلاب اسلامی جهانی محسوب می‌شوند، پوزه‌شان به خاک مالیده شده است؛ بنابراین هیچ فرد آگاهی نه تنها چنین تهدیدات و ادعاهای مضحک آمریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرد، بلکه آن را گواه و دلیل روشن‌تری بر عجز و بیچاره‌گی آنان می‌داند.

 استقبال‌اوباماازتصویب‌قطعنامه‌درشورای‌امنیت
 
رییس جمهوری آمریکا از تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌های ایران استقبال کرد.

به گزارش اعتدال، جلسه شورای امنیت امروز (دوشنبه) برای رأی‌گیری در ارتباط با پیش‌نویس قطعنامه تایید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 برگزار شد. در این جلسه این قطعنامه که از سوی آمریکا به صحن شورای امنیت برده شده بود، به اتفاق آرا به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در واکنش، از تصویب این قطعنامه استقبال کرد.

وی ابراز امیدواری کرد، تصویب این قطعنامه این پیام را ابلاغ کند که اکثریت کشورها به این موضوع پی برده‌اند که دیپلماسی قوی‌ترین رویکرد برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.


 

 

 فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.

به گزارش  اعتدال، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، در پاسخ به سوالی درباره جمع‌بندی مذاکرات‌ هسته‌ای در وین و همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است در شورای امنیت سازمان ملل بررسی شود، به تسنیم گفت : اولاً بار دیگر باید اعلام کنیم که در جمهوری اسلامی ایران حتی یک مقام مسئول وجود ندارد که با مذاکره و "توافق خوب" در موضوع هسته‌ای مخالفتی داشته باشد، بنابراین آنچه رسانه‌های بیگانه با راهبری مراکز عملیات روانی دشمن به منظور ایجاد دوقطبی‌های کاذب در کشور بر سر موضوع هسته‌ای به راه انداخته‌اند، از اساس کذب بوده و این چنین اقداماتی که همزمان با مذاکرات در جریان بوده و هست، صرفاً به منظور ایجاد یک فضای اجتماعی برای امتیازگیری‌های بیشتر از ملت عزیزمان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مهمترین ملاک برای ارزیابی جمع‌بندی هسته‌ای و سنجش نسبت آن با یک "توافق خوب"، تطابق تام و تمام، شفاف و غیرمبهم آن با خط قرمزهای اعلام شده توسط جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: آنچه برای من به عنوان یک مسئول نظامی بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد، ایستادگی جدی و بدون ذره‌ای اغماض بر سر خط قرمز بسیار حیاتی یعنی "حفظ و ارتقای توانمندی دفاعی ایران" است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به پیش‌نویس منتشر شده از قطعنامه‌ای که قرار است براساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، تاکید کرد: برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران بوده، به ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود.

سرلشکر جعفری تاکید کرد: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.

وی در ادامه با بیان اینکه همان‌طور که پیش از این نیز توسط مسئولان مذاکره‌کننده ایرانی و به ویژه رهبر معظم انقلاب نیز تاکید شده، متن جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای باید در مسیر قانونی خود بررسی شده، سپس اعلام نظر نهایی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برخی تعمداً با فضاسازی‌های کاذب بنای آن دارند که چنین روند قانونی را نادیده گرفته و راه را برای بررسی به موقع و دقیق این جمع‌بندی و قرار دادن آن در یک مسیر حقوقی و منطبق با منافع ملت ایران سد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره توانمندی نظامی ایشان و خود حقیر شمردن توان نظامی ایران، تاکید کرد: این حرف‌ها همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند مصداق "لاف در غریبی" است.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان با تاکید بر اینکه اساساً خوی استکباری و وحشیانه آمریکایی‌ها به ما می‌گوید که اگر ذره‌ای به توانمندی نظامی خود علیه ایران اعتماد داشتند هیچ‌گاه پای میز مذاکره نمی‌نشستند، گفت: آمریکایی‌ها و سگ دست‌‌آموز آنها یعنی رژیم‌صهیونیستی نه یک بار، بلکه بارها در مصاف با گروه‌هایی مانند حزب‌الله و مقاومت فلسطین که بخش کوچکی از توان عظیم انقلاب اسلامی جهانی محسوب می‌شوند، پوزه‌شان به خاک مالیده شده است؛ بنابراین هیچ فرد آگاهی نه تنها چنین تهدیدات و ادعاهای مضحک آمریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرد، بلکه آن را گواه و دلیل روشن‌تری بر عجز و بیچاره‌گی آنان می‌داند.

 استقبال‌اوباماازتصویب‌قطعنامه‌درشورای‌امنیت
 
رییس جمهوری آمریکا از تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌های ایران استقبال کرد.

به گزارش اعتدال، جلسه شورای امنیت امروز (دوشنبه) برای رأی‌گیری در ارتباط با پیش‌نویس قطعنامه تایید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 برگزار شد. در این جلسه این قطعنامه که از سوی آمریکا به صحن شورای امنیت برده شده بود، به اتفاق آرا به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در واکنش، از تصویب این قطعنامه استقبال کرد.

وی ابراز امیدواری کرد، تصویب این قطعنامه این پیام را ابلاغ کند که اکثریت کشورها به این موضوع پی برده‌اند که دیپلماسی قوی‌ترین رویکرد برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.


 

برچسب‌ها:

نظر شما