شناسهٔ خبر: 64850110 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در واکنش به رای دادگاه لاهه؛

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

مردم و مقامات کشورهای مختلف به انحای مختلف از رای دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) در محکوم کردن نسل کشی در غزه حمایت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مردم و مقامات کشورهای مختلف به انحای مختلف از رای دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) در محکوم کردن نسل کشی در غزه حمایت کردند. 

 

تقدیر عمار الحکیم از حکم دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی
عمار الحکیم رئیس جریان ملی حکمت عراق با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از حکم دیوان لاهه مبنی بر محکوم کردن جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطینی مان در غزه و دیگر شهر‌های اشغالی و تحت محاصره مرتکب می‌شود، تجلیل و قدردانی می‌کنیم. این جنایات با توجه به وحشیانه بودنشان در ردیف جنایات نسل کشی قرار می‌گیرند. هیچ بنی بشر، زیرساخت، بیمارستان، مسجد و هیچ یک از ضروریات زندگی از این ظلم و تجاوز در امان نمانده است. امیدواریم این دادگاه احکامی صادر کند که رژیم اشغالگر را به احترام گذاشتن به منشور‌های سازمان ملل و پرداخت غرامت مادی و معنوی به مردم فلسطین وادار کند. از این فرصت استفاده می‌کنیم و از نقش انسانی مهم و مسئولانه آفریقای جنوبی و کشور‌هایی که از اقدام آن در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند، تقدیر می‌کنیم. خداوند فلسطین و ملت صبور و مقاوم آن را حفظ کند.

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

گوترش: تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری الزام آور هستند
پس از آن که عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد، تصمیمی موقتی را در خصوص نوار غزه صادر کرد، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری را برای همه طرف‌ها الزام آور دانست.
به گزارش خبرگزاری آناتولی از واشنگتن، استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد یادآوری کرد، مطابق با منشور و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری، تصمیمات این دیوان لازم الاجرا هستند و ایشان امیدوار هست که همه طرف‌ها به درستی از رأی دیوان تبعیت کنند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، این بیانیه پس از آن صادر شد که دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا تمام اقداماتی را که در توان دارد، مطابق با تعهداتش بر اساس کنوانسیون نسل کشی، برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در غزه، انجام دهد. دادگاه همچنین آزادی فوری همه گروگان‌ها را خواستار شد.

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

 

شادمانی وزیر دادگستری آفریقای جنوبی از اعلام حکم دادگاه لاهه
کانال تلگرام خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار ویدئویی نوشت: رونالد لامولا وزیر دادگستری و شماری از سیاستمداران آفریقای جنوبی در حالی که چفیه فلسطینی بر گردن آویخته بودند، از حکم دادگاه لاهه ابراز شادمانی کردند.

<div id="video-display-embed-code_10726873"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4135383/10726873?width=600&height=300"></script></div>

 

 

استقبال اسپانیا از حکم دیوان بین المللی دادگستری
نخست وزیر اسپانیا از صدور حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم اشغالگر، استقبال کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری آناتولی، دولت اسپانیا به صدور حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل واکنش نشان داد. پِدرو سانچس (Pedro Sanchez) نخست‌وزیر اسپانیا جمعه از تصمیم عالی‌ترین نهاد قضائی بین المللی درباره تهاجم اسرائیل به غزه استقبال کرد و از طرف‌های این مناقشه خواست تا اقدامات موقت اعلامی را اجراکنند.
پدرو سانچس در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر سابق نوشت: «ما از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال می‌کنیم و از طرف‌ها می‌خواهیم اقدامات موقتی را که در حکم مطرح شده است، اجرا کنند. ما به دفاع از صلح و پایان جنگ، آزادی گروگان‌ها، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل ادامه خواهیم داد تا هر دو ملت بتوانند در صلح و امنیت همزیستی کنند.»
دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داده است تا از اقدامی که در حیطه اختیاراتش قرار دارد برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه استفاده کند. از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۲۶۰۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند.
آفریقای جنوبی که این پرونده را در دیوان بین المللی دادگستری در لاهه مطرح کرده بود، از دادگاه خواسته بود تا اقداماتی موقت علیه اسرائیل اتخاذ کند.

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

 

واکنش اتحادیه اروپا به حکم دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی
اتحادیه اروپا حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره نسل کشی فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی را الزام آور دانست.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم، اتحادیه اروپا اعلام کرد حکم تدابیر موقتی که دیوان بین المللی دادگستری در مسئله نسل کشی اتخاذ کرده که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مطرح کرده، برای طرف‌ها الزام آور است.
این موضع در بیانیه مشترکی که کمیسیون اتحادیه اروپا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره حکم دیوان بین المللی دادگستری صادر کرده اند، مطرح شده است. در این بیانیه آمده است اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که به حمایت خود از دیوان بین المللی دادگستری، نهاد اصلی قضایی سازمان ملل ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا در این بیانیه افزود تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری برای طرف‌ها الزام آور است و باید به آن پایبند باشند و اتحادیه اروپا انتظار دارد که به طور کامل، فوری و موثر اجرا شود.

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

 

استقبال رئیس پارلمان عربی از حکم دادگاه لاهه
عادل بن عبدالرحمن العسومی رئیس پارلمان عربی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پارلمان عربی از حکم دیوان لاهه استقبال می‌کند. در عین حال لازم بود این دادگاه حکمی مبنی بر اعلام فوری آتش بس صادر می‌کرد تا این تدابیر موقتی اجرا شود. پارلمان عربی از جامعه جهانی و شورای امنیت می‌خواهد این قدرت را که بر پایه اشغالگری شکل گرفته است، ملزم کند که فورا همه تدابیر درج شده در حکم دادگاه را اجرا کند.

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

شادی حامیان آرمان فلسطین از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری
شبکه تلویزیونی المیادین از شادی حامیان آرمان فلسطین از تصمیم دیوان بین المللی عدالت خبر داد.
در خارج از سالن دیوان بین المللی دادگستری حامیان آرمان فلسطین پس از انتظار و نگرانی طولانی خوشحالی فوق العاده خود را ابراز می‌کنند. اگرچه دیوان بین المللی دادگستری دستور آتش بس نداد، اما تصمیم تاریخی این دیوان تدابیر موقتی را در برداشت که آفریقای جنوبی در شکایت خود برای جلوگیری از ادامه نسل کشی مردم غزه خواستار آن شده بود و نقطه قوت این تصمیم در آن است که اقدامات لازم الاجراء برای «اسرائیل» را به مفاد کنوانسیون ممانعت از نسل کشی مرتبط می‌کند.
خوان‌ای دونگو یا (جوآن داناهیو: Joan Donoghue) رئیس دیوان بین المللی دادگستری:  دیوان با توجه به وضعیت کنونی معتقد است که اسرائیل مطابق با تعهدات خود در کنوانسیون نسل کشی، باید تمامی اقدامات را در قبال فلسطینی‌های غزه انجام دهد. دیوان خاطرنشان می‌کند که این اقدامات زمانی در چارچوب ماده ۲ کنوانسیون قرار می‌گیرند که به قصد نابودی کامل یا جزئی یک گروه انجام شود و دادگاه همچنین معتقد است که اسرائیل باید فوراً تضمین دهد که نیرو‌های نظامی اش هیچ یک از اعمال ذکر شده در کنوانسیون را مرتکب نمی‌شوند.

<div id="video-display-embed-code_10727177"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4135383/10727177?width=600&height=300"></script></div>

 

 

 

سفیر جیبوتی: حکم دادگاه لاهه به منزله روشن شدن نوری در تونل تاریک عدالت بین المللی است
ضیاء الدین بامخرمه سفیر جیبوتی در عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حکم دادگاه لاهه درباره جنایات نسل کشی اسرائیل علیه ملت فلسطینی ساکن غزه پرتو نوری در تونل تاریک عدالت بین المللی است و امید به رهایی از ظلم ستمگرانی مانند اسرائیل جنایتکار را در انسان زنده می‌کند. به قاضیان منصف دیوان دادگستری بین المللی که طبق قانون و وجدان حکم صادر کردند، درود و احترام می‌فرستم. همچنین از جمهوری قهرمان آفریقای جنوبی و کشور‌هایی که در این راه از آن حمایت کردند، تشکر می‌کنم.

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

 

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره: حکم دادگاه لاهه شورای امنیت را در وضعیت بغرنج قرار داده است
حسن نافعه استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حکم دیوان لاهه که به اسرائیل دستور داده است تدابیری پیشگیرانه برای مقابله با نسل کشی فلسطینیان اتخاذ کند، شورای امنیت را در وضعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد، زیرا هم اکنون باید قطعنامه‌ای صادر کند که اسرائیل را به اجرای این حکم ملزم کند. در غیراین صورت مسبب کارشکنی در اجرای عدالت خواهد شد. این موضوع گلوی آمریکا را نیز فشرده است.

حمایت مردم و مقامات کشورهای مختلف از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی

 

سپاس و قدردانی خطیب مسجد الاقصی از تلاش‌های آفریقای جنوبی
به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری سما، شیخ عکرمه صبری خطیب و امام جماعت مسجد الاقصی اعلام کرد: از تلاش‌ها و اقدامات دولت آفریقای جنوبی در حمایت از مردم غزه و پایان دادن به ظلم و بی عدالتی علیه آنان از جانب رژیم صهیونیستی، تشکر و قدردانی می‌کنیم، زیرا آنان از تصمیم گیری مستقل و اراده آزاد برخوردارند.
در همین حال گردان‌های شهدای الاقصی – شاخه قلقیلیه شنبه اعلام کرد که رزمندگان ما با یورش نظامیان صهیونیست و تجهیزات نظامی آنان به شهر قلقیلیه مقابله کردند و آنان را با گلوله باران شدید و انفجار بمب هدف قرار دادند.




استقبال امارات از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش سایت وزارت خارجه امارات، دولت امارات از احکامی که دیوان بین المللی دادگستری صادر کرد؛ مبنی بر اعمال تدابیر موقت در نوار غزه و درخواست اتخاذ تدابیر موقتی برای حفاظت از غیرنظامیان و پایان دادن به هرگونه اظهارنظر، اقدام یا تحریک مستقیم و علنی به ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینیان در نوار غزه استقبال کرد.
وزارت خارجه امارات با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد دولت امارات از حکم این دیوان که هدف آن توقف تجاوزات اسرائیل و حفاظت از فلسطینیان است، استقبال می‌کند.
این وزارتخانه همچنین تاکید کرد دولت امارات از تلاش‌های کشور دوست، آفریقای جنوبی قدردانی و بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان، تضمین رسیدن فوری، پایدار و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه و امدادی به نوار غزه، جلوگیری از تلفات بیشتر و پرهیز از تشدید درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تاکید می‌کند. امارات همچنین بار دیگر بر لزوم تحقق راه حل تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید می‌کند.


استقبال کویت از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش خبرگزاری کویت، دولت کویت از حکم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر درخواست از رژیم اشغالگر اسرائیل برای اتخاذ تمام تدابیر درج شده ذیل کنوانسیون منع جنایت نسل کشی علیه ملت فلسطین استقبال کرد. این حکم در پی اقدام آفریقای جنوبی به اقامه دعوی علیه این رژیم در این دیوان صادر شد، زیرا نتایج حمله به غزه ناقض این کنوانسیون است.
وزارت خارجه کویت روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد حکم دیوان بین المللی دادگستری هرچند پاسخگوی درخواست آتش بس و توقف جنگ نیست و تدابیر موقتی که این دیوان اعلام کرده، این دو مورد را شامل نمی‌شود، اما اقدام مهمی در مسیر مقابله با اقدامات رژیم اشغالگر است که همه ضروریات زندگی و امکانات حیاتی مردم فلسطین را نابود می‌کند.
وزارت خارجه کویت همچنین بر لزوم گردن نهادن رژیم اشغالگر به این حکم و احترام گذاشتن به همه اصول حقوق بین الملل، حقوق بین المللی بشردوستانه و قطعنامه‌های سازمان ملل که از آغاز حمله اسرائیل به غزه خواستار وادار کردن این رژیم اشغالگر به متوقف کردن حمله بودند، تاکید کرد.
دولت کویت در این بیانیه از اقدام جمهوری آفریقای جنوبی به ارائه این شکوائیه قدردانی و بار دیگر از جامعه جهانی درخواست کرد این رژیم اشغالگر را تحت فشار قرار دهد تا حملاتش را که از بیش از سه ماه پیش ادامه دارد و جان بیش از ۲۶ هزار نفر از ساکنان غزه را گرفته است که بیشترشان زن و کودک هستند، متوقف کند.
کویت همچنین بار دیگر اقدام جمعی با قاطعیت بیشتر را برای آتش بس، مخالفت با مهاجرت اجباری و تضمین رسیدن فوری کمک‌های بشردوستانه و امدادی به نوارغزه خواستار شد.

 

استقبال عربستان از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش خبرگزاری عربستان، وزارت خارجه عربستان از حکم اولیه دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر توقف هرگونه اقدامات و اظهارنظر‌ها با هدف نسل کشی علیه ملت فلسطینی ساکن نوار غزه تحت محاصره استقبال و هرگونه مخالفت با شکایت آفریقای جنوبی را رد کرد.
این وزارتخانه اعلام کرد عربستان از حکم دیوان بین المللی دادگستری حمایت و بر مخالفت قطعی با اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل و نقض کنوانسیون سازمان ملل درخصوص نسل کشی تاکید می‌کند.
وزارت خارجه عربستان همچنین از تلاش‌های آفریقای جنوبی برای اقامه دعوی علیه تجاوزات بی امان رژیم اشغالگر اسرائیل به نوار غزه قدردانی و بر اهمیت اقدام جامعه جهانی به اتخاذ تدابیر بیشتر برای آتش بس در نوار غزه، حفاظت از ملت فلسطین و مجازات نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل به علت نقض نظام‌مند قوانین بین المللی و حقوق بین المللی بشردوستانه تاکید می‌کند.

 

 

استقبال سخنگوی جنبش فتح از حکم دادگاه لاهه
سخنگوی جنبش فتح با استقبال از حکم دادگاه لاهه تاکید کرد: به عنوان ملت فلسطین اعلام می‌کنیم این حکم تاریخی تکیه گاهی برای کسانی است که می‌خواهند از مسئله و ملت فلسطین برای پایان دادن به این جنگ و جنایت‌ها حمایت کنند.
به گزارش پایگاه اینترنتی الیوم السابع، حسین حمایل در گفتگو با شبکه العربیه افزود: حکم دادگاه لاهه امروز سنگ محکی برای جامعه بین الملل و قدرت‌های جهانی است و اینکه آیا این حکم اجرا خواهد شد یا اسرائیل بر جنایاتش و زیرپاگذاشتن قوانین بین المللی مخالفت با قدرت دادگاه به عنوان بالاترین مرجع قضائی در جهان پافشاری خواهد کرد؟
حمایل افزود: این حکم برای ما فلسطینی‌ها مصوبه‌ای تاریخی و مهم است و در آینده مبنا قرار خواهد گرفت. وی خاطر نشان کرد: حکم دادگاه با اکثریت آراء علیه رژیم اشغالگر به تصویب رسید و به نفع ملت فلسطین بود. وی از همه کسانی که در تصویب این حکم از ملت فلسطین حمایت کردند تشکر و تاکید کرد: ملت فلسطین در سرزمین خود مقاوم و پابرجاست و اگر این پایداری نبود بسیاری از موضعگیری‌ها صورت نمی‌گرفت. وی بر لزوم اعمال فشار بر رژیم اشغالگر برای احترام گذاشتن به قوانین بین المللی و اجرای ساز و کار این حکم تاکید کرد.




استقبال الجزایر از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش پایگاه خبری النهار چاپ الجزایر، وزارت امور خارجه الجزایر از حکم دیوان بین المللی دادگستری که براساس شکایت آفریقای جنوبی بابت جنایت نسل کشی در غزه صادر شد، استقبال کرد.
این وزارتخانه همچنین بار دیگر از آفریقای جنوبی به علت اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری حمایت کرد.

 

 

 

استقبال دبیرکل اتحادیه عرب از حکم دادگاه لاهه
دبیر کل اتحادیه عرب از حکم دادگاه لاهه درباره نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه استقبال کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی الیوم السابع، احمد ابوالغیط تاکید کرد: حکم اولیه به مثابه پیروزی ارزش‌های انسانی و پایان دادن به بحث و جدل بر سر جنگ غزه است که تمثیلی از نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشری است. وی بر لزوم اجرای کامل و فوری حکم دادگاه لاهه تاکید کرد.
جمال رشدی سخنگوی رسمی دبیر کل اتحادیه عرب به نقل از ابوالغیط گفت: اقدامات فوری که دادگاه، با هدف جلوگیری از نسل کشی در غزه، به اسرائیل دستور اجرای آن را داده است، تعهدات سختی را برای رژیم اشغالگر به همراه دارد و باید از آن اطاعت کرده و آن را نقض نکند.
این دستورات همچنین جامعه بین الملل را متعهد می‌سازد برای برقراری فوری آتش بس تلاش کنند و به جنایات روزمره نیرو‌های رژیم اشغالگر در غزه پایان دهند. ابوالغیط بار دیگر از تلاش آفریقای و تیم وکلای آن در جلسات دادگاه تشکر و تاکید کرد: این حکم نشان داد استدلال‌های تیم وکلا برای دادگاه قانع کننده بوده و مواضع سست اسرائیل که با دسیسه و فریبکاری بسیاری همراه بود، دادگاه را قانع نکرد.



استقبال مصر از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش پایگاه اینترنتی الیوم السابع، جمهوری عربی مصر با انتشار بیانیه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری درمورد جنایت نسل کشی اسرائیل در نوار غزه و درخواست اجرای پاره‌ای تدابیر موقتی فوری به منظور حفاظت از فلسطینیان از جمله دست برداشتن از کشتار فلسطینیان و آزار جسمی و روحی آنان و نیز درخواست از اسرائیل برای تضمین تامین فوری مایحتاج ضروری مردم نوار غزه استقبال کرد.
جمهوری عربی مصر تاکید کرد انتظار داشت دیوان بین المللی دادگستری درخواست اعلام فوری آتش بس را در غزه مطرح کند، همان طور که در موارد مشابه قبلی مطرح کرد، زیرا ضامن اصلی اجرای تدابیر ضروری است که برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی ساکن نوار غزه اعلام شده است. مصر بر لزوم احترام گذاشتن به احکام دیوان بین المللی دادگستری و اجرای آن‌ها تاکید کرد، زیرا مرجع قضایی اصلی سازمان ملل است.
جمهوری عربی مصر همچنین از اسرائیل خواست فورا همه تدابیر درج شده در حکم دیوان بین المللی دادگستری را اجرا کند چرا که آغاز گام نهادن در مسیر اجرای حقوق بین الملل و حقوق بین المللی بشردوستانه برای حفاظت از ملت فلسطین و جلوگیری از تجاوز‌ها و تعرض‌ها به این ملت است؛ تعرض‌هایی که جان بیش از ۲۶ هزار غیرنظامی بی گناه را گرفته است که دو سومشان زن و کودک هستند. مصر بار دیگر از شورای امنیت و نهاد‌های تاثیرگذار بین المللی خواست از روی احساس مسئولیت به صراحت درخواست اعلام آتش بس فراگیر و همیشگی را مطرح کنند.
مصر همچنین تاکید کرد تماس‌ها و رایزنی‌ها با آژانس‌های سازمان ملل و نهاد‌های تاثیرگذار بین المللی و منطقه‌ای برای پایان دادن به بحران و مقابله با هرگونه تدابیر برای مهاجرت اجباری فلسطینیان و تضمین رسیدن فوری کمک‌های بشردوستانه و امدادی به نوار غزه به گونه‌ای که همه مایحتاج مردم فلسطین را در نوار غزه تامین کند، ادامه دارد.



استقبال مجمع جهان اسلام از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش خبرگزاری عربستان، مجمع جهان اسلام (رابطة العالم الإسلامی) از حکم اولیه دیوان بین المللی دادگستری درخصوص متوقف کردن هرگونه اقدامات و اظهارنظر‌ها با هدف نسل کشی ملت فلسطینی ساکن نوار غزه استقبال کرد. این مجمع با انتشار بیانیه‌ای از تلاش‌های آفریقای جنوبی در این زمینه قدردانی و در عین حال بر اهمیت ادامه یافتن تلاش‌های جامعه جهانی برای متوقف کردن جنگ و ویرانگری، حفاظت از غیرنظامیان و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست غیرنظامیان بی پناه نوار غزه تاکید کرد.




استقبال آرکو از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش خبرگزاری عربستان، دبیرخانه سازمان عربی هلال احمر و صلیب سرخ با نام اختصاری «آرکو» از حکم دیوان بین المللی دادگستری درخصوص اجرای کنوانسیون منع و مقابله با جنایت نسل کشی در نوار غزه استقبال کرد.
دبیرخانه این سازمان با انتشار بیانیه‌ای موافقت دیوان بین المللی دادگستری را با رسیدگی به پرونده اقدام اسرائیل در ارتکاب جنایت نسل کشی در نوار غزه و درخواست اجرای فوری پاره‌ای تدابیر برای حفاظت از غیرنظامیان از جمله دست برداشتن از ارتکاب جنایات کشتار فلسطینیان و آزار جسمی و روحی آنان، گامی مهم در مسیر تحقق عدالت و مقابله با تخلفات دولت رژیم اشغالگر اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین دانست.
این سازمان همچنین اعلام کرد: امید داشتیم در این حکم همانند احکام قبلی به صراحت موضوع آتش بس ذکر شود چرا که اگر این گونه می‌شد، تضمینی قوی برای اجرای همه تدابیر ضروری و اضطراری بود که دیوان برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی ساکن نوار غزه به آن‌ها اذعان کرد، اما با توجه به شرایط کنونی بر اهمیت گردن نهادن دولت اشغالگر اسرائیل به بند‌های این حکم و افزایش تلاش‌ها و مسئولیت پذیری جامعه جهانی برای اجرای موارد مندرج در حکم دیوان بین المللی دادگستری، اعمال فشار برای اعلام فوری آتش بس، تضمین رسیدن فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه به منظور تامین تمامی مایحتاج آسیب دیدگاه و گردن نهادن به قواعد حقوق بین المللی بشردوستانه تاکید می‌کنیم.



حمایت بلژیک از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش خبرگزاری عربستان، در پی صدور حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره نسل کشی در غزه، بلژیک بر حمایت خود از حکم این دیوان تاکید کرد.
الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک با انتشار بیانیه‌ای گفت: بلژیک از حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل -قدرتی که بر پایه اشغالگری شکل گرفته است- به علت نسل کشی در غزه مطلع شد و از همه احکام و موضعگیری‌های دیوان بین المللی دادگستری حمایت می‌کند و به اجرای آن‌ها براساس قوانین بین المللی پایبند است.
نخست وزیر بلژیک از اسرائیل خواست به همه تدابیر و اقدامات فوری که دیوان بین المللی دادگستری درباره آن‌ها حکم صادر کرده است پایبند شود. او گفت بروکسل از نزدیک روند جلو رفتن این دیوان و اجرای احکام آن را دنبال خواهد کرد. نخست وزیر بلژیک همچنین گفت بلژیک خواهان اعلام فوری آتش بس، احترام گذاشتن به قوانن بین المللی، وارد کردن کمک‌ها به غزه و از سرگیری تلاش‌های سیاسی برای تحقق راه حل تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطین است.




آلمان: به حکم دیوان بین المللی دادگستری احترام می‌گذاریم
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه دویچه وله آلمان، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد برلین به حکم دیوان بین المللی دادگستری درخصوص درخواست آفریقای جنوبی برای اتخاذ تدابیر فوری علیه اسرائیل احترام خواهد گذاشت.
آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در سفر به شرق آفریقا از تدابیری که دیوان بین المللی دادگستری به اسرائیل حکم کرده است که آن‌ها را اجرا کند تا از غیرنظامیان فلسطینی ساکن نوار غزه بیشتر محافظت شود، حمایت کرد و در شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی گفت چنین تدابیری براساس قانون بین المللی الزام آور است و اسرائیل باید در حین عملیات نظامی خود در نوار غزه به آن‌ها پایبند باشد.
بربوک همچنین گفت: دیوان بین المللی دادگستری در عین حال خاطرنشان کرده است اقدامات اسرائیل در غزه در واکنش به اقدام تروریستی وحشیانه روز هفتم اکتبر صورت گرفته است. این دیوان یادآوری کرد که حماس هم ملزم است حقوق بین المللی بشردوستانه را مراعات و همه گروگان‌ها را فورا آزاد کند. ما با تمام قدرتمان از آن حمایت خواهیم کرد. همچنین از تدابیری که به اسرائیل حکم شده است به موجب آن کمک‌های بشردوستانه بیشتری را فورا وارد غزه کند، حمایت خواهیم کرد.


استقبال قطر از حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی
وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد: حکم دادگاه کیفری بین المللی را به مثابه حمایت از انسانیت و حاکمیت قانون و عدل جهانی می‌دانیم.
به گزارش شبکه الجزیره، قطر از اقدامات موقتی استقبال کرد که دادگاه کیفری بین المللی به اجرای آن دستور داد، به ویژه اجرای همه اقدامات توسط اسرائیل، تا در چارچوب ماده دوم از قطعنامه نسل کشی مانع از اقداماتی شود که اسرائیل در جنگ علیه غزه مرتکب آن می‌شود.
قطر این حکم را پیروزی برای انسانیت و حاکمیت قانون و عدالت جهانی بر شمرد.
وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای تاکید کرد: صدور حکم با اکثریت آراء نشان دهنده خطر نسل کشی است که برادران فلسطینی را تهدید می‌کند و این امر مستلزم تضمین اجرای اقدامات موقت است.



استقبال عمان از حکم دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش سایت وزارت خارجه عمان، پادشاهی عمان از احکام دیوان بین المللی دادگستری استقبال و بر پایبندی به آن‌ها تاکید کرد. عمان همچنین بر لزوم توقف فوری هر نوع تجاوز اسرائیل به نوار غزه و دیگر سرزمین‌های شغالی فلسطین و برداشتن محاصره آن با هدف تضمین ورود امن همه نوع نیاز‌های انسانی تاکید کرد. پادشاهی عمان همچنین از جامعه جهانی خواست اسرائیل -دولت رژیم اشغالگر- را ملزم کند که عملیات نظامی و نسل کشی را علیه ملت فلسطین متوقف کند. عمان همچنین از آفریقای جنوبی به علت موضعگیری شرافتمندانه اش در حمایت از حق و عدالت و اقامه این دعوی در دیوان بین المللی دادگستری قدردانی کرد.



استقبال سوریه از حکم دادگاه لاهه درباره رژیم صهیونیستی
وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای از حکم دادگاه لاهه درباره شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام "نسل‌کشی در نوار غزه" استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از دمشق، وزارت امور خارجه سوریه حکم دادگاه لاهه درباره رژیم صهیونیستی را آغاز راه اجرای مفاد قوانین بین المللی و همچنین پایان راه فرار رژیم اسرائیل از مجازات برشمرد، به ویژه اینکه این رژیم در چند دهه گذشته شنیع‌ترین جنایات را در حق مردم فلسطین مرتکب شده است.
دیوان بین الملل دادگستری روز گذشته (شنبه) در حکمی اتخاذ تدابیری موقتی، اما فوری برای حمایت از مردم فلسطین را خواستار شده است.
به موجب این حکم رژیم صهیونیستی باید از ادامه کشتار و آوارگی مردم فلسطین دست بکشد، افزون بر اینکه باید در تامین نیاز‌های ضروری مردم در نوار غزه اقدام کرد.
وزارت امور خارجه سوریه در پایان این بیانیه، ادامه تلاش‌ها در محافل بین المللی به ویژه در سازمان ملل متحد و شورای امنیت ضروری خواند تا حکم دادگاه در خصوص تدابیر موقت برای رژیم صهیونیستی الزام آور باشد.

 

 

نظر شما