شناسهٔ خبر: 64836747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید دادگاه لاهه به جنایات رژیم اشغالگر در غزه

دیوان بین المللی لاهه با اعلام نگرانی از ادامه کشتار انسانی در غزه اعلام کرد برخی از اقدامات رژیم صهیونیستی صلاحیت قضایی برای بررسی به عنوان نسل کشی را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دیوان بین المللی لاهه با اعلام نگرانی از ادامه کشتار انسانی در غزه اعلام کرد برخی از اقدامات رژیم صهیونیستی صلاحیت قضایی برای بررسی به عنوان نسل کشی را دارد . 

به گزارش الجزیره، دیوان بین المللی لاهه اعلام کرد، صلاحیت قضایی را برای بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل کشی اسرائیل در غزه را در اختیار دارد.

جوآن دونوگو رئیس دیوان بین المللی دادگستری گفت:در دادگاه بین المللی لاهه درباره ادامه کشتار انسانی در غزه بسیار نگران هستیم.

تاکید قاضی دادگاه کیفری بین المللی به جنایات رژیم اشغالگر در غزه
جوآن دونوگو قاضی دادگاه کیفری بین المللی در آغاز جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اشغالگر به سبب نسل کشی در نوار غزه گفت: آفریقای جنوبی در جریان جلسات، آنچه را در غزه روی داد، نقض معاهده جلوگیری از کشتار جمعی نامید.
 
وی افزود: دادگاه کیفری بین المللی معتقد است دو طرف دیدگاه های ضد و نقیضی درباره جنایات در غزه دارند. دادگاه الآن درباره این که اسرائیل تعهدات مربوط به معاهده جلوگیری از کشتار جمعی را نقض کرده است یا خیر حکمی نمی دهد.
 
وی گفت: دادگاه، درخواست اسرائیل را برای حذف موضوعات مرتبط با تدابیر احتیاطی مردود می داند.
 
قاضی دادگاه گفت: همه کشورها می توانند کشورهای دیگر را در صورت ارتکاب هرگونه تخلفی، مورد بازخواست قرار دهند.
 
وی ادامه داد: آفریقای جنوبی، گزارش هایی درباره این که اسرائیل معاهده جلوگیری از کشتار جمعی را در غزه نقض کرده، ارائه داده است.
 
قاضی ادامه داد: دادگاه کیفری درباره این که نسل کشی اتفاق افتاده است یا خیر تصمیمی اتخاذ نخواهد کرد بلکه درباره وقوع نسل کشی تصمیم گیری خواهد کرد.
 
قاضی افزود: حملات اسرائیل به غزه باعث ویرانی‌های گسترده و کشته شدن شمار زیادی از شهروندان شده است. در این حملات بیش از ۲۵ هزار نفر کشته و حدود شصت هزار نفر زخمی شدند و تعداد زیادی از شهروندان نیز مهاجرت گردند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10723551"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4134634/10723551?width=600&height=350"></script></div>

رئیس دادگاه کیفری بین المللی: دادگاه از فجایعی که در غزه اتفاق می افتد اطلاع دارد
 
شبکه تلویزیونی المیادین جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم اشغالگر صهیونیستی به سبب ارتکاب جنایت و نسل کشی علیه فلسطینیان در نوار غزه را مستقیم پخش کرد.
 
جوآن دونوگو رئیس دادگاه در ابتدای جلسه دادگاه سخنانی ایراد کرد و گفت: دادگاه کیفری بین المللی از فجایعی که در غزه اتفاق می افتد اطلاع دارد و کشتار مداوم در آنجا را محکوم می کند.
 
وی افزود: به سبب درخواست آفریقای جنوبی در خصوص نسل کشی (در نوار غزه) حوزه صلاحیت دادگاه در این خصوص محدود است. تدابیر موقت در صورتی اتخاذ می شود که درخواست ارائه شده مطابق سوابق مشابه باشد.
 
قاضی دادگاه افزود: در صورتی که شرایط موجود مطابق ماده های هفتم و نهم منشور دادگاه باشد می توان تدابیر موقت اتخاذ کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10723552"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4134634/10723552?width=600&height=350"></script></div>
 
دادگاه لاهه، درخواست رژیم صهیونیستی برای رد پرونده نسل کشی را رد کرد
شبکه تلویزیونی سی ان ان در خبری فوری گزارش داد: دادگاه لاهه درخواست اسرائیل برای بررسی نکردن پرونده نسل کشی را رد کرد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10723739"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4134634/10723739?width=600&height=350"></script></div>
 
وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: دوست داشتیم دادگاه حکمی مبنی بر توقف جنگ در غزه صادر کند
شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: از اقدامات و تدابیر موقتی که دادگاه بین المللی علیه اسرائیل اعمال کرده استقبال می کنیم .
 
وی افزود: این حکم یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و نقطه عطفی مهم در جهت برقراری عدالت برای مردم فلسطین است.
 
وزیر خارجه آفریقاب جنوبی افزود: ما آنچه را که برای حمایت از جان هزاران فلسطینی در غزه لازم است انجام دادیم.
 
وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین گفت: دوست داشتیم که دادگاه حکمی مبنی بر توقف جنگ در غزه صادر کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10723740"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4134634/10723740?width=600&height=350"></script></div>
 
دادگاه بین المللی دادگستری : اسرائیل باید فورا نیروهای خود را به عدم ارتکاب جنایت در غزه ملزم کند
قاضی دونگو رئیس دادگاه بین المللی گفت : معتقدیم که شهروندان در غزه با وضعیت دشواری روبه رو هستند وبه حاشیه رفتند .
 
وی افزود: وضعیت انسانی در غزه با خطر بزرگی مواجه است و قبل از اینکه دادگاه بتواند تصمیمی بگیرد ممکن است اوضاع وخیم تر شود.
 
قاضی دونگو گفت: دادگاه می داند هر سخنی که به رفتار جنایتکارانه دعوت کند وضعیت را دشوارتر خواهد کرد.
 
رئیس دادگاه بین المللی تصریح کرد: دادگاه معتقد است تدابیر موقتی که باید اتخاذ کند ضرورتا همان تدابیری نیست که آفریقای جنوبی درخواست کرده است.
 
وی همچنین تاکید کرد : اسرائیل باید فورا نیروهای نظامی خود را به عدم ارتکاب هرکدام از جنایت های ذکر شده از جمله قتل عمد ملزم کند.
 
قاضی دونگو گفت: اسرائیل باید تدابیر فوری درباره ورود کمک های انسانی به غزه اتخاذ کند.اسرائیل باید همه اقدامات لازم را برای ممانعت از همه رفتارهایی که در کنوانسیون منع کشتار جمعی بدان تصریح شده انجام دهد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_10723741"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4134634/10723741?width=600&height=350"></script></div>

رئیس دادگاه بین المللی خاطر نشان کرد: اسرائیل باید درباره عدم ارتکاب ارتش اسرائیل درباره هرکدام از جنایت های ذکر شده تضمین دهد.
 
دادگاه بین المللی دادگستری اعلام کرد: اسرائیل باید فوراً اطمینان دهد که ارتش اسرائیل تخلفات فوق را مرتکب نمی شود.
 
دادگاه بین المللی دادگستری همچین اعلام کرد: اسرائیل باید تامین فوری نیازهای بشردوستانه فوری در نوار غزه را تضمین کند.
 
دادگاه بین المللی دادگستری اعلام کرد: 16 قاضی درمقابل یک رای از الزام اسرائیل به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تحریک به نسل کشی حمایت کردند.
 
قاضی دونگو افزود: اسرائیل باید کشتن، آسیب رساندن یا هدف قرار دادن عمدی گروهی را در شرایط زندگی که برای نابودی فیزیکی آنها به طور کامل یا جزئی در نظر گرفته شده است، متوقف کند.
 
دادگاه بین المللی دادگستری تصریح کرد: اسرائیل باید متعهد شود از هر چیزی که مربوط به کشتار، حمله و تخریب علیه ساکنان غزه است اجتناب کند.
 
دادگاه بین المللی دادگستری افزود:اسرائیل باید به کنوانسیون پیشگیری از نسل کشی پایبند باشد و تدابیری اتخاذ کند تا از همه چیز مربوط به ماده 2 ازجمله کشتن اعضای یک گروه، و آسیب فیزیکی جزئی یا کامل به گروه جلو گیری کند.
 
قاضی دونگو گفت: اسرائیل باید اقداماتی را برای جلوگیری از تحریک مستقیم برای ارتکاب نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه اتخاذ کند.

نظر شما