شناسهٔ خبر: 64832638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز در مورد درخواست توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه رای می‌دهد

امروز دادگاه عالی سازمان ملل متحد می‌تواند با صدور حکمی اضطراری به اسرائیل دستور دهد تا عملیات نظامی خود در غزه را متوقف کند. جلسه امروز دادگاه لاهه بخشی از پرونده‌ای است که آفریقای جنوبی در آن اظهار کرده، اسرائیل مرتکب نسل کشی شده است. حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل توسط دادگاه قابل اجرا نیست، اما از نظر سیاسی اهمیت دارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: امروز دادگاه عالی سازمان ملل متحد می‌تواند با صدور حکمی اضطراری به اسرائیل دستور دهد تا عملیات نظامی خود در غزه را متوقف کند.
 
جلسه امروز دادگاه لاهه بخشی از پرونده‌ای است که آفریقای جنوبی در آن اظهار کرده، اسرائیل مرتکب نسل کشی شده است.
 
هر دو طرف هنگام شروع بررسی این پرونده در دادگاه، نظرات خود را ارائه کرده‌اند و اسرائیل به شدت این ادعا را رد کرده است.
 
حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل توسط دادگاه قابل اجرا نیست، اما از نظر سیاسی اهمیت دارد.
 
به گفته مقامات بهداشتی در غزه، از زمان آغاز حملات اسرائیل، تاکنون بیش از ۲۵ هزار فلسطینی که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند، کشته و ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند.
 
آفریقای جنوبی که به شدت از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، از دادگاه خواست تا ۹ اقدام موقت از جمله دستور به توقف عملیات نظامی اسرائیل را در حالی که اتهام نسل کشی را در نظر می‌گیرد، صادر کند.
 
انتظار می‌رود که حکم دوم برای اتهام نسل کشی پس از مدت زمان طولانی که احتمالا سال‌ها به طول می‌انجامد، صادر شود.
 
اسرائیل، ادعای نسل کشی را به شدت رد کرده و آفریقای جنوبی را به تحریف حقیقت متهم کرد. نمایندگان اسرائیل گفتند که حق دفاع از خود را دارند و جنگجویان حماس را هدف قرار می‌دهند و نه غیرنظامیان فلسطینی را.
 
تل‌آویو از قضات دادگاه لاهه خواسته که درخواست آفریقای جنوبی را رد کنند.
 
برای صدور حکم در روز جمعه، ۱۷ قاضی شامل ۱۵ قاضی دائمی، به اضافه یک نفر از آفریقای جنوبی و اسرائیل باید به دو سوال پاسخ دهند:
 
اولا، اینکه آیا آفریقای جنوبی اصولا توانسته ثابت کند که اظهاراتش علیه اسرائیل را می‌توان تحت کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد بررسی کرد یا خیر. این کنوانسیون که توسط اسرائیل و آفریقای جنوبی هم امضا شده، تعریف می‌کند که چه چیزی نسل کشی است.
 
و دوما، آیا در صورت ادامه عملیات نظامی اسرائیل، خطر آسیب جبران ناپذیر برای مردم فلسطین در غزه وجود دارد؟
 
همچنین، قضات می‌توانند تنها به درخواست‌های مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی محدود نشوند. این دادگاه به سادگی می‌تواند به اسرائیل دستور دهد که اقدامات خود را با قوانین بین‌المللی مطابقت دهد و اطمینان حاصل کند که هیچ کاری برای جلوگیری از تحویل غذا، آب یا دارو انجام نمی‌دهد.
 
با این حال دیوان بین‌المللی دادگستری فقط قدرت صدور نظرات مشورتی دارد و در حالی که احکام آن از نظر تئوری الزام آور قانونی است، اما اجرای آن در توان دادگاه نیست. اگر حکم روز جمعه علیه اسرائیل باشد، پیش‌بینی شده که تقریبا نادیده گرفته خواهد شد.
 
با این حال، فشار سیاسی بیشتری بر اسرائیل وارد می‌کند تا برای آتش‌بس تلاش کند، و فشار بر قوی‌ترین متحدان بین‌المللی اسرائیل را تشدید می‌کند تا راه‌حلی را در پشت صحنه برای تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه انجام دهند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما