شناسهٔ خبر: 64757306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

در نخستین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور چه گذشت؟

صاحب‌خبر -

اولین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دیروز، یکشنبه، یکم بهمن ۱۴۰۲، به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، تشکیل شد. در ابتدای این جلسه نمایندگان با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت ۳ شیفت به منظور بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند. قرار است با اتمام بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود. در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ در اولین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات
با تصویب بند الف تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۳، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شرکت‌های دولتی اجازه دادند در سال ۱۴۰۳ تا سقف ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری مصوب در بودجه سنواتی خود اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود منتشر کنند. با تصویب جزء یک بند ب تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳،‌ به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آن مجوز انتشار ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی دادند. با تصویب بند ث تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳،‌ کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت منتشرشده در سال ۱۴۰۳ مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. با تصویب بندهای خ و د تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳،‌ کلیه شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی - مهندسی که برای استفاده از منابع بین‌المللی برای اجرای طرح در خارج از کشور با مشکل ضمانت‌نامه مواجه هستند، با تأیید سازمان توسعه تجارت ایران مشمول تسهیلات خواهند شد. با تصویب بند الف و اجزای تبصره ۲، منابع مالی حمایت از اشتغال در سال ۱۴۰۳ تعیین شد. با تصویب بند الحاقی تبصره ۲ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، دو درصد از منابع حاصل از فروش کالای قاچاق را در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قرار دادند.

ارجاعیات
در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان بند الحاقی تبصره یک این لایحه مربوط به تسویه دیون دولت به بانک سپه را با هدف رسیدگی بیشتر و رفع ابهامات وارده به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند.

نظر شما