شناسهٔ خبر: 64739193 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

آغاز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم در فارس

چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم از امروز و همزمان با سراسر کشور در فارس آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این پویش با محوریت ۲ موضوع افزایش مصرف گروه شیر و لبنیات و تأکید بر مصرف کم نمک و تصفیه شده یدداراز امروز آغاز شده و تا پانزده بهمن ادامه دارد.
دکتر رضائیان زاده افزود: «انتخاب همه: نمک کم، اما تصفیه شده ید دار» شعار هفته اول و «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» شعار هفته دوم چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم، تعیین شده است.
وی تاکید کرد: ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت و پرفشاری خون، ارتباط مستقیمی با الگوی تغذیه‌ای فرد دارد و کنترل مصرف نمک و نوع نمک بسیار مهم است، چرا که نمک یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده و کنترل کننده فشارخون و سایر بیماری هاست.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چهار بیماری غیرواگیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی، هر ساله علت ۲۸ میلیون مرگ در دنیا هستند و بزرگترین سهم را در بار بیماری‌ها به خود اختصاص می‌دهند، گفت: اصلاح الگوی غذایی در کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها بسیار با اهمیت است.
دکتر عباس رضاییان زاده با تاکید بر اهمیت مراقبت و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، افزود: طبق برآورد‌های انجام شده، حدود ۳۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال، مبتلا به فشارخون بالا و چهارده و نیم درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.
این مقام مسوول در دانشگاه تاکید کرد: ﺷﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎی ﻟﺒﻨی، ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺗـﺎﻣﻴﻦ ﻛﻠﺴـﻴﻢ هستند ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ به منظور ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮان ها، ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﻭ پوﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣیﺷﻮﺩ.
دکتر رضائیان زاده ادامه داد: سرانه مصرف شیر در سال‌های گذشته، به علل مختلف کاهش یافته و از استاندارد‌های جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است و به حدود ۱۶۴ گرم در روز رسیده است که با پیشنهاد‌های «سبدغذایی مطلوب برای جامعه ایرانی» مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

نظر شما