شناسهٔ خبر: 64723843 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شناسایی بهنگام بیماران دیابتی و پرفشاری خون

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۱۰ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۲۹۹ نفر با پیش پرفشاری خون و ۳ میلیون و ۶۷ هزار و ۳۵۲ نفر نیز با پیش دیابت نیز شناسایی شدند.

صاحب‌خبر -
شناسایی بهنگام بیماران دیابتی و پرفشاری خون
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر فرشیدی افزود: در آخرین روز پویش ملی سلامت هستیم. تا این لحظه ۴۵ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۸۳۰ نفر به این پویش ملحق شدند و فشارشان را حداقل یک بار مورد سنجش قرار گرفت و آن‌هایی که نیاز داشتند از قند کنترل شدند.
فرشیدی ادامه داد: کسانی که در معرض خطرند کسانی که یک فشارخون مختصر بالا دارند و تحت عنوان پیش فشارخون این‌ها را می‌شناسیم عددی حدود ۱۰ میلیون نفر یعنی ۲۲ درصد جمعیتی که از این ۴۵ میلیون نفر ۲۲ درصد جمعیتی است که در آینده‌ای نزدیک اگر رعایت نکنند مبتلا به پرفشاری خون می‌شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تاکید می‌کنم شیوع پرفشاری خون خیلی بالاست ۲۲ درصد جمعیت عدد بسیار بالایی است یعنی بالای ۱۰ میلیون جمعیت است که الان فشار خون را در آن‌ها سنجش کردیم با کار‌های بسیار ساده این‌ها اصلا نیاز به دارو ندارند. کسانی که با مختصر رعایت در مصرف نمک، کاهش مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی و افزایش مصرف سبزیجات می‌توانند از بروز بیماری که عوارض بسیار شدیدی را به دنبال دارد می‌توانند این را پیشگیری کنند.
فرشیدی اضافه کرد: سن بیماران که با پرفشاری خون شناسایی شده اند نزدیک ۱۰ سال و برای بیمارانی که با دیابت ارزیابی شده اند حدود ۵ سال پایین‌تر آمده که  نشان می‌دهد، قبل از این که این بیماران دچار عارضه قلبی یا مغزی شوند شناسایی شده اند و می‌توانند زودتر تحت درمان قرار گیرند. این کار بسیار بزرگی است.
فرشیدی خبر داد: از فردا که اول بهمن ماه است پویش ملی سلامت با بحث تغذیه سالم را ادامه خواهیم داد که بسیار مرتبط با همین دو بیماری است که در تغذیه سالم امسال هدف مان کاهش مصرف نمک است.
فرشیدی توصیه کرد: این اطلاع رسانی در جهت فرهنگ سازی درست مصرف کردن غذاست که مهمترین شعارمان استفاده از نمک تصفیه شده و نمک استاندارد است و بایداین را رعایت کنیم که از سه گرم در غذای شبانه روزی مان بیشتر نباشد و لبنیات را هم بیشتر بخوریم.
وی در پاسخ به اینکه برنامه‌های آینده تان برای مبتلایان شناسایی شده در این پویش ملی سلامت چیست؟ گفت: همه کسانی که تشخیص دادیم چه آن‌هایی که به عنوان بیمار شناخته شدند یعنی پرفشاری خون را دارند دیابت را دارند چه آن‌هایی که در مرحله پیش بیماری قرار دارند همه این‌ها کد ملی شان در اختیار مراقبین سلامت و پایگاه‌های سلامت سراسر کشور قرار می‌گیرد که به شکل فعال تحت درمان قرار می‌گیرند که عمده درمان مان در ۳ تا ۶ هفته اول براساس درمان غیردارویی است و براساس نظام ارجاع آن‌هایی که به خدمات تخصصی نیاز دارند از طریق نظام ارجاع معرفی می‌شوند و مشوق‌هایی در جهت کاهش هزینه‌ها هم دریافت خواهند کرد.

نظر شما