شناسهٔ خبر: 64706137 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سرشماری سالانه میش مرغ نشان از زیستن دوباره این گونه نادر در استان کردستان

براساس سرشماری سالانه میش مرغ (چیرگ) که توسط کارشناسان محیط زیست کردستان انجام شده است، تعداد 17 قطعه از این پرنده باوقار در زیستگاههای استان مشاهده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سامان حفاظت محیط زیست ، زیستگاه کنونی این پرنده  به منظور ارتقای سطح حفاظتی به عنوان منطقه شکار ممنوع در فاز اول و در فاز بعدی  حفاظت شده معرفی شده است.
اقبال حمیدی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در ارتباط با این خبر گفت: برای نخستین بار گونه میش مرغ در تابستان سال جاری (1402) در زیستگاههای این استان  مشاهده شد. به همین دلیل سرشماری زمستانه این پرنده در دستور کار قرار گرفت. در این سرشماری توسط تعداد یازده نفر از کارشناسان، محیط بانان و اعضای انجمن ژین بانان  مشارکت داشتند که در آن از دو عدد تلسکوپ و چهار عدد دوربین چشمی استفاده شده است.


حمیدی افزود: برآورد جمعیت (سرشماری سالانه) حیات وحش یکی از شاخص های بسیار مطمئن جهت اطلاع از تغییرات و نوسانات جمعیتی می باشد. علاوه بر تغییرات زیستگاهی عامل شکار نیز در منفی شدن شیب رشد جمعیت گونه سهم عمده‌ای داشته است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در پایان گفت: افزایش ضریب حفاظتی این منطقه و تحت مدیریت قراردادن زیستگاه‌های زمستانه و تابستانه، بدون تردید، افزایش جمعیت گونه را به دنبال خواهد داشت .و این افزایش جمعیت با سرریز به زیستگاه‌های دیگر می تواند منجر به افزایش جمعیت موجود در پناهگاه دشت سوتاو  آذربایجان  غربی گردد. از این روی جهت حفاظت از زیستگاه این پرنده و رشد جمعیت آن  استقرار پاسگاه محیط بانی ، ایجاد سیستم و مونیتورینگ و ارتقای سطح حفاظتی آن به پناهگاه حیات وحش در دستور کار قرار گیرد.


 میش مرغ با نام انگلیسی (Great Bustard) و نام علمی (Otis tarda)، پرنده ای دشت‌زی از تیره هوبره (Otididae) و راسته درناسانان (Gruiformes)، یکی از گونه های بومی استان کردستان بوده که در گذشته در اغلب مناطق استان، از جمله دشت‌های زرینه‌ی هَوَتو (دیواندره)، چواردولی (قروه)، بیجار، سقز و ... حضور داشته است. این گونه در اصل ساکن علفزارها بوده ولی به مرور به دلیل از دست رفتن مطلوبیت زیستگاهی ناشی از تغییرات انسان ساخت (تغییرات زیستگاهی ناشی از تخریب و تصرف، تغییر الگوی کشت از دیم به آبی و ...)، زیستگاه خود را به زیستگاههای کشاورزی تغییر داده است. زیستگاههای این پرنده مزارع کشاورزی مانند گندم‌زار، مزارع یونجه و حبوبات می باشد. 


لازم به ذکر است گونه میش مرغ در مقياس جهانی در طبقه  Vulnerable (آسیب پذیر) قرار دارد اين گونه در ضميمه‌ي یک قانون حفاظت از پرندگان وحشی اروپا و در ضميمه‌ی دوم کنوانسيون برن (Bern Convention)، ضميمه‌ی يک کنوانسيون بن (Bonn Convention) و ضميمه‌ی اول سايتس قرار دارد. اگرچه این گونه در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در رده vulnerable قرار دارد ولی با توجه به وضعیت بسیار شکننده ای که دارد، در سطح ملی در طبقه «به شدت در معرض خطر انقراض» قرار گرفته است.

نظر شما