شناسهٔ خبر: 64687658 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیین رونمایی از کتاب

آیین رونمایی از کتاب

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این مراسم که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شامگاه ۲۷ دی‌ماه با حضور طلاب و اساتید حوزه برگزار شد، آیت‌الله رضا استادی با تقدیر از برگزاری این همایش‌ها عنوان کرد: باید قدر و منزلت افرادی همچون آیت‌الله معرفت دانست و نگذاشت این چنین افرادی به فراموشی سپرده شوند.

وی افزود: شاگردان آیت الله معرفت، اقدامات خوبی در راستای ترویج و تکمیل آثار و اندیشه‌های ناب این عالم بزرگ انجام داده‌اند که امیدواریم هرچه بیشتر در این زمینه شاهد چاپ آثار علمی از آیت الله معرفت باشیم.

استادی با اشاره به روش بکار رفته در نگارش کتاب التفسیر الاثری الجامع گفت: این کتاب به روش آیت الله معرفت نگاشته شده است که این نیز یکی از تمایزات نگارش این تفسیر است‌.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه صلابت بیان معارف اهل‌بیت(ع) و شیعه را از جمله امتیازهای مهم کتاب التفسیر الاثری الجامع دانست و بیان کرد: در این کتاب با صلابت کامل کلام اهل‌بیت(ع) و اندیشه شیعیان که همان کلام و مبانی اسلامی آل‌محمد(ع) نگارش و بیان شده است؛ علاوه بر این که بیان حاکم بر این تفسیر، بیان به صورت گزنده و توهین کننده نیز نمی‌باشد.

در ادامه این همایش آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با تجلیل از جایگاه علمی آیت‌الله معرفت بیان کرد: کتاب علوم قرآن و التمهید آیت‌الله معرفت دو اثر گرانقدر ایشان است که آبرویی برای شیعه شده است.

وی افزود: آیت‌الله معرفت علاوه بر آثار علمی و آثار فکری، شاگردان بسیاری دارد که در جای خود بسیار قابل توجه است؛ در حوزه مبانی اسلامی اقدامات بسیار خوبی از سوی آیت الله معرفت انجام شده است.

آیت‌الله رشاد بیان کرد: کتاب التفسیر الاثری الجامع، اثری است که تا به حال تقریبا یک سوم آن به پایان رسیده است و امیدواریم ادامه این تفسیر با جدیت کامل ادامه پیدا کند و تکمیل شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهجت‌پور رئیس موسسه تمهید نیز در ادامه اظهار کرد: تفسیر الاثر الجامع فعالیتی است که آیت‌الله معرفت از سال ۱۳۷۸ شروع کرد، وی برای نگارش تفسیر قرآن‌کریم از سال‌ها قبل اقدام کرده بود و تمهید هم مقدمه آن بود که تبدیل به ۱۰ جلد کتاب علوم قرآنی شد و امروز شیعه به آن افتخار و در کنار الاتقان سیوطی و تفسیر زرکشی آن را به جهان اسلام عرضه می‌کند.

رئیس موسسه تمهید گفت: وی عنوان کرده بود که من قصد ورود به مباحث علوم قرآنی را نداشتم ولی جاذبه، نیاز و ضرورت، کار را به جایی رساند که ۱۰ جلد مطلب نوشته شد؛ علامه معرفت از سال ۱۳۷۸ کار تفسیر را شروع و ۳۰ نفر از فضلا را دعوت و ۷۰ هزار فیش آماده شد، آن مجموعه به دستور وی روایات ۳ قرن را براساس نظامی که خودش تعیین کرده بودن از پیامبر(ص) تا تابعین را گردآوری و این مجموعه را با اضافاتی از مفسران تاریخ اسلام در بیان اقوال تکمیل کرد.

وی ادامه داد: وی معتقد بود که جهان اسلام باید محاسن کلام اهل بیت(ع) را بشناسد لذا قلمی که به کار می‌رود و روش کار، بسیار مهم است، نکته مهمتر در ویژگی این اثر، مسئله اجتهاد است مثلا در نورالثقلین  و البرهان که بسیار ارزشمند هم هستند روایات را آورده‌اند ولی در آن اجتهاد نکرده‌اند ولی علامه معرفت در روایات هم اجتهاد کرده است و ما هم این روش را ادامه دادیم.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه به صورت ویدئو کنفرانس به سخنرانی پرداخت و در خصوص این اثر ارزشمند به بیان گزارش پرداخت.

وی گفت: به مدت ۵ سال روایات اهل سنت و شیعه را جمع کردیم و این روایات عمدتا در آثار شیعه از روایات نورالثقلین و از اهل سنت از کتاب الدرالمنثور جمع‌آوری شد.

وی افزود: هدف نهایی ما از تولید این اثر ارزشمند آن بود که در یک مجموعه بتوانیم محاسن کلام معصومان را در روایات تفسیری در اختیار جهان اسلام قرار دهیم.

این استاد حوزه گفت: باید روایات جمع‌آوری شده در ترازوی مقایسه قرار می‌گرفت و میزان افتراق و اشتراک آنها شناسایی و امکان عرضه هر دو دسته روایات هم به آیات فراهم می‌شد و داوری و قضاوت هم در مورد روایات شیعه و سنی به صورت عادلانه انجام می‌گرفت.

رستم‌نژاد در ادامه افزود: بعد از تجمیع این دو دسته روایات متوجه شدیم وجوه اشتراک زیاد است ولی تمایزات هم فراوان است، از جمله این تمایزات آن است که روایات تفسیری شیعه در مقایسه با اهل سنت خیلی کمتر است.

در پایان این همایش از کتاب ۱۱ جلدی تفسیری "التفسیر الاثری الجامع" آیت‌الله معرفت رونمایی شد.

پایان پیام/ 78041

نظر شما