شناسهٔ خبر: 64642052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شلیک موشک کروز یمنی به سمت ناو امریکایی در دریای سرخ

اولین شلیک یمنی‌ها به ناو امریکا

روزنامه جوان

درحالی که امریکا و انگلیس با حملات اخیر به یمن مدعی بودند که توان انصارالله برای اجرای عملیات جدید در دریای سرخ از بین رفته است، برخلاف تصور غربی‌ها، این جنبش همانند ماه‌های اخیر در حمایت از فلسطینیان مصمم است. در تازه‌ترین تحول، یمنی‌ها روز دوشنبه یک موشک کروز ضدکشتی به سمت یک ناو هواپیمابر امریکایی در دریای سرخ شلیک کردند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یمنی‌ها در پاسخ به حملات اخیر ائتلاف دریایی به یمن، دیروز یک موشک کروز را به سمت ناو هواپیمابر امریکایی شلیک کردند که «سنتکام» مدعی شده آن را رهگیری و منهدم کرده است؛ اقدامی که نشان می‌دهد یمنی‌ها گزینه حمله به منافع امریکا در منطقه را در دستورکار قرار داده‌اند. با این حال، عصر دیروز سنتکام گفته که یمنی‌ها به یک کشتی کانتینری نیز حمله کرده‌اند که خسارت دیده است.

درحالی که امریکا و انگلیس با حملات اخیر به یمن مدعی بودند که توان انصارالله برای اجرای عملیات جدید در دریای سرخ از بین رفته است، برخلاف تصور غربی‌ها، این جنبش همانند ماه‌های اخیر در حمایت از فلسطینیان مصمم است. در تازه‌ترین تحول، یمنی‌ها روز دوشنبه یک موشک کروز ضدکشتی به سمت یک ناو هواپیمابر امریکایی در دریای سرخ شلیک کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که موشک شلیک شده از یمن را در دریای سرخ رهگیری و منهدم کرده است. سنتکام بامداد دوشنبه اعلام کرد که یک موشک کروز ضد کشتی از مناطق تحت کنترل نیرو‌های یمنی در این کشور به سمت ناو یواس‌اس لابون (دی‌دی‌جی -۵۸) که در دریای سرخ جنوبی در حال عملیات بود، شلیک شد. در ادامه این بیانیه آمده است: «این موشک در نزدیکی سواحل حدیده توسط هواپیما‌های جنگنده امریکایی سرنگون شده و تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.»
این اولین حمله جدی صنعا به مواضع امریکایی‌ها پس از حمله روز جمعه به یمن به شمار می‌رود و رهبران انصارالله هشدار داده‌اند که امریکا و انگلیس بابت این جنایت، تاوان سنگینی خواهند پرداخت. سنتکام عصر دیروز همچنین از هدف قرارگرفتن یک کشتی کانتینری امریکا خبر داد که البته ادعا شده این کشتی خسارت کمی دیده است. انجمن تانکر‌های نفت اینترتانکو گفته که حداقل شش نفتکش دیگر مسیر خود را از دریای سرخ منحرف کرده‌اند و ائتلاف امریکا نیز خواستار اجتناب از باب‌المندب شد.
واشینگتن و لندن ضمن ایجاد ائتلاف دریایی، در تلاش برای توقف حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی در دریای سرخ هستند و می‌خواهند یمن را به توقف حمایت‌هایش از مردم غزه وادار کنند ولی یمنی‌ها گفته‌اند تا زمانی که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ادامه دارد، عملیات آن‌ها نیز متوقف نخواهد شد و با ماجراجویی ائتلاف دریایی امریکا، تنش‌ها در دریای سرخ تشدید خواهد شد. به گزارش المیادین، «علی القحوم»، از مقامات ارشد انصارالله روز دوشنبه در سخنانی در این باره تأکید کرد که تجاوز امریکا و انگلیس به یمن مؤثر نبوده و نتوانسته اهداف آن‌ها را برآورده سازد و این بمباران‌ها بعد از این نیز مؤثر نخواهد بود. القحوم تأکید کرد که اقدامات خصمانه و تهدیدات امریکا علیه یمن مانع از اجرای تعهدات نیرو‌های یمنی در قبال مردم فلسطین نخواهد شد. امریکا و انگلیس به یمن اعلام جنگ علنی کرده‌اند و آن‌ها در مقابل باید حملات و بازدارندگی استراتژیک یمن را تحمل کنند.
حملات حزب‌الله به اراضی اشغالی
اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت صبح دوشنبه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را در حومه پادگان میتات با موشک هدف قرار داده و تلفات و خساراتی به اشغالگران وارد کردند.» همچنین حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رزمندگان مقاومت اسلامی تجمع اشغالگران صهیونیست در پایگاه‌های نظامی المطله، برکه‌ریشا و رامیم را هدف حملات موشکی خود قرار دادند که موجب وارد آمدن خسارت جانی مستقیم به آن‌ها شد. به گزارش رسانه‌های لبنانی، حزب‌الله در حمله به پایگاه برکه‌ریشا از موشک برکات استفاده کرده است.

نظر شما