شناسهٔ خبر: 64599495 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟

یک ویلن و کلی قهرمان / DC

صاحب‌خبر -

دثتروک یکی از ویلن‌های سرشناس در دنیای دی‌سی به شمار می‌آید. این شخصیت به عنوان یک مزدور قراردادی ممکن است هر پیشنهادی را بپذیرد و برابر هر فرد دیگری بایستد. با این وجود، دثتروک را بیش از همه یا در برابر بتمن می‌بینیم یا مقابل تین تایتانز. با این حساب، کدام یک از آن‌ها دشمن بنیادین این ویلن به شمار می‌آیند؟ برای یافتن دشمن راستین دثتروک، سری به درگیری‌های این شخصیت در کمیک‌ها و دیگر مدیوم‌ها می‌زنیم.

در کمیک‌های پیش از Flashpoint

دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو

دثتروک در عناوین گوناگونی در کمیک‌های دی‌سی حضور پیدا کرده است که اشاره به همه‌ی آن‌ها چندان ساده نیست. در این نوشتار به سراغ برجسته‌ترین حضورهای این شخصیت می‌رویم.

ابتدا باید گفت که رونمایی از دثتروک به عنوان یک پدر سوگوار که به دنبال انتقام از تین تایتانز است در شماره‌ی ۲ کمیک The New Teen Titans در سال ۱۹۸۰ رخ داد. ولی اگر به دنبال درگیری اسلید با بتمن باشیم باید ۱۱ سال به پیش برویم و به شماره‌های ۷ تا ۹ کمیک Deathstroke the Terminator برسیم. این سری شامل تنها حضور شوالیه‌ی تاریکی در ران ابتدایی شخصیت دثتروک است.

پیش از نیو ۵۲، خود دثتروک تنها در دو شماره از کمیک‌های بتمن حضور داشت که در هر دوی آن‌ها توسط بلک مسک برای تقابل با رد هود استخدام شده بود. این ویلن در سه شماره از سری Detective Comics (شماره‌های ۷۰۸ تا ۷۱۰) برای یک خط داستانی استفاده شد. بدین گونه، رویارویی بتمن در برابر دثتروک بین ۶ تا ۸ شماره در این دوره رقم خورد (اگر درگیری با رد هود را هم به شمار آورید).

این در حالی‌ست که از زمان رونمایی‌اش در سال ۱۹۸۰ و تا Flashpoint سال ۲۰۱۱، اسلید ویلسون به عنوان یک آنتاگونیست در بیش از ۱۰۰ شماره در برابر تین تایتانز ایستاد. به طور کلی دثتروک در این دوره حضور مداومی به عنوان یک دشمن برای تین تایتانز داشت.

در کمیک‌های پس از Flashpoint

دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو

با آغاز نیو ۵۲، پیوند بتمن و دثتروک بیش‌تر به دشمنی گرایید. خود بتمن در ۱۸ شماره از کمیک‌های دثتروک حضور پیدا کرد و این ویلن نیز در ۲۴ شماره از کمیک‌های با محوریت شوالیه‌ی تاریکی دیده شد. با این که ۴۲ شماره کمیک رقم کوچکی نیست ولی با این وجود اسلید ویلسون در نیو ۵۲ آغاز کرد به برخی ماجراهای ویژه‌ی خودش تا کم و بیش تبدیل به شخصیت خودپایی از بتمن و تین تایتانز شده باشد.

در واقع در طی نیو ۵۲، دثتروک کم و بیش هرگز واقعاً با تین تایتانز درگیر نمی‌شود. البته اسلید در سری The Ravagers که اسپین‌آفی برای رز ویلسون به شمار می‌آید به عنوان یک آنتاگونیست حضور پیدا کرد ولی نمی‌توان این سری را چندان مربوط به تین تایتانز دانست.

در زمان آغاز دوره‌ی ریبرث است که خوانندگان می‌فهمند چرا دثتروک از سال ۲۰۱۱ از این تیم ابرقهرمانی دوری می‌جست. در کراس‌اوور Lazarus Contract سال ۲۰۱۷ نمایان می‌شود که دثتروک و نایتوینگ یک آتش‌بس را پذیرفته بودند با این شرط که دیک دختر اسلید، رز را به عنوان یک قهرمان تربیت کند. هر چند در رویداد Dark Crisis، دثتروک سرانجام این آتش‌بس را شکاند و پس از نابود کردن آکادمی تین تایتانز دوباره تبدیل به بزرگ‌ترین دشمن این گروه ابرقهرمانی شد.

در دنیای فیلم‌ها

دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو

اسلید در دنیای فیلم‌ها به عنوان ویلن بنیادین Teen Titans GO! to the Movies استفاده شد. در LEGO DC Comics Super Heroes: Justice League – Gotham City Breakout از فرانچایز لگو نیز با بتمن جنگید. در پیوستگی انیمیشنی دی‌سی (که از Justice League: The Flashpoint Paradox آغاز و با Justice League Dark: Apokolips War پایان یافت) اسلید در Son of Batman به عنوان دشمن بتمن و در Teen Titans: The Judas Contract به عنوان آنتاگونیست تین تایتانز حضور داشت.

از آن جایی که در دنیای فیلم‌ها از دثتروک به شکل لایو اکشن استفاده‌ی خاصی نشده و در برابر قهرمان مشخصی قرار نگرفته است، پس نمی‌توان در این مورد چیزی گفت.

در دنیای سریال‌ها

دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو

دثتروک در سریال انیمیشنی Teen Titans در ۱۶ خط داستان گوناگون حضور پیدا کرد. این شخصیت همچنین حضوری همیشگی در نیمه‌ی دوم Beware the Batman داشت که عملاً تنها ۲ بار در برابر شوالیه‌ی تاریکی قرار گرفت.

در دنیای سریال‌های لایو اکشن، عنوان Titans شامل ۸ اپیزود می‌شود که در آن دثتروک در نقش یک دشمن حضور دارد. در سریال Arrow نیز اسلید کم و بیش دشمن الیور کویین به شمار می‌آید.

با این وجود، از این شخصیت در سریال‌های Lois & Clark: The New Adventures of Superman، Smallville و به تازگی My Adventures with Superman بهره برده شده تا عملاً بتوان گفت که در این مدیوم دثتروک بیش‌تر یک ویلن برای سوپرمن بوده است.

در دنیای بازی‌های ویدیویی

دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو

دثتروک در سه بازی از سری بتمن: آرکهام (Batman: Arkham City Lockdown، Batman: Arkham Origins و Batman: Arkham Knight) به عنوان دشمن شوالیه‌ی تاریکی استفاده شد. در بازی ویدیویی Teen Titans سال ۲۰۰۶ نیز اسلید به عنوان یک باس فایت حضور داشت.

بدین گونه تنها با یقین در مدیوم بازی‌های ویدیویی است که می‌توان گفت دثتروک بیش‌تر یک ویلن بتمن بود تا تایتانز ولی حتی در این باره هم می‌توان بحث کرد که دلیلش وجود بازی‌های بسیار بیش‌تر از بتمن نسبت به تین تایتانز است. اگر از این گروه هم به اندازه‌ی بتمن بازی ساخته می‌شد، جای شگفتی نبود اگر از اسلید ویلسون در همه‌ی آن‌ها بهره برده می‌شد.

دثتروک؛ ویلن بتمن یا تین تایتانز؟

دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو دثتروک ویلن بتمن است یا تین تایتانز؟ - ویجیاتو

در پایان به پرسش بنیادین خود بازمی‌گردیم. به طور کوتاه، در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ از دثتروک بیش‌تر به عنوان ویلن بتمن استفاده می‌شد تا تین تایتانز و شاید دلیلش پایه‌ریزی حضور این شخصیت در برنامه‌های ساخت فیلم و سریالی بود که هرگز عملی نشدند. ولی اگر به تاریخ نگاه کنیم، بیش‌تر حضور این شخصیت از زمان رونمایی‌اش به عنوان یک ویلن برای تین تایتانز بود. از رویداد Dark Crisis به این ور هم انگار اسلید ویلسون دوباره همانند گذشته در جایگاه دشمنی با این گروه ابرقهرمانی قرار گرفته است.

DC

برچسب‌ها:

نظر شما