شناسهٔ خبر: 64536071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چالشهای شهریِ استان

شهرسازی در استان اصفهان، با ۱۰ چالش اساسی رو به روست.

صاحب‌خبر -

چالشهای شهریِ استانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه کویری و وجود محدودیت‌های محیطی از جمله محدودیت در منابع آب و خاک و همچنین، تأثیرپذیری از مسائل کلان در سطح ملی، با مسائل فراوانی در ابعاد محیطی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت شهری روبروست.  

علی هنردان افزود: نظام شهرسازی استان با ۱۰ چالش اصلی مواجهه است که شامل شهری شدن نظام سکونتگاهی استان، اصفهانی شدن شهر‌ها و روستا‌های اطراف منطقه کلانشهری اصفهان، پیر شدن جامعه شهری استان، قطبی شدن مناطق و محلات شهری، افقی شدن شهرها، پوک شدن بافت مرکزی شهرها، زغالی شدن شهر‌های استان، وصله‌ای شدن شهرها، شکستنی شدن شهر‌ها و کلنگی شدن شهر‌های استان می‌شود.  

وی گفت: میزان رشد سالانه جمعیت استان طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵، با ۹۷ صدم درصد، از متوسط کشوریِ آن پایین‌تر است و با این رشد ناچیز، دیگر، رشد‌های جمعیت در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ خورشیدی در استان به وقوع نخواهد پیوست.  

هنردان ادامه داد: فرآیند شهری شدنِ استان با پدیده حرکت از سمت شهر‌های کوچک به سمت شهر‌های بزرگ ادامه دارد؛ به گونه‌ای که بیش از ۸۵ درصد از مهاجرت‌های درون و برون استانی، از شهر‌های کوچک به سمت شهر‌های بزرگ روی داده است.  

وی گفت: تا سال ۱۴۱۵، ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت استان افزوده خواهد شد که بیش از ۹۰ درصد آن در شهرها، به خصوص شهر‌های بزرگ و میانی استان مستقر خواهند شد.

رییس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان درباره چالش شهری شدن استان توضیح داد: این اتفاق، با خود، مسائل و مشکلاتی را به همراه می‌آورَد که حل و کاهش آن‌ها بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود و نتیجه آن نیز، ناکارآمدی و کاهش رفاه جمعی است.

نظر شما