شناسهٔ خبر: 64480939 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا، مشوقی برای ورود به بازار‌های صادراتی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا فرصتی برای افزایش رقابت‌پذیری واحد‌های تولیدی و مشوقی برای ورود به بازار‌های صادراتی است.

صاحب‌خبر -

موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا، مشوقی برای ورود به بازار‌های صادراتیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی ضیغمی در «برنامه سومین همایش فصلی شورای انجمن‌های علمی ایران، راهبرد‌های توسعه صنعتی»، ورود به بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حذف موانع تعرفه‌ای را مقدمه‌ای برای ورود به بازار‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر و پیوستن به WTO عنوان کرد. ضیغمی گفت ورود دشوار به بازار‌های صادراتی به واسطه موانع و تحریم و وجود بازار تضمین‌شده داخلی عاملی است که باعث شده، صنایع رغبت چندانی برای صادرات نداشته باشند.

وی به ماندگاری پایین کالا‌ها در بازار‌های صادراتی و برندینگ ضعیف تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که صادرات به برخی کشور‌های همسایه در سطح کیفی پایین برای تولیدات داخلی فراهم است، این موضوع رقابت‌های شکننده و کاذب در این بازار‌ها ایجاد کرده و باعث شده است کمتر برند خوش‌سابقه و با دوامی در این بازار‌ها و کشور‌های هدف شکل بگیرد. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به تنوع محدود سبد محصولات صادراتی کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۵-۷۰ درصد صادرات کشور را محصولات کامودیتی و کالا‌های خام و نیمه‌خام تشکیل می‌دهد و سهم کالا‌های با ارزش افزوده بالا به رغم روند رو به رشدی که از سال‌های اخیر آغاز شده است، همچنان اندک است. آقای ضیغمی همچنین به عدم تنوع مقاصد صادراتی اشاره کرد و گفت: تقریباً می‌توان گفت ۸۰ درصد صادرات کشور عملاً به ۵ کشور صورت می‌گیرد. این پنج کشور شامل چین، عراق، ترکیه، امارات و هند است و عملاً ۸۰ درصد صادرات ایران به این ۵ کشور و در ۵ گروه کالایی است.

معاون وزیر صمت به تقویت تولید رقابت‌پذیر و صادراتی اشاره کرد و گفت: در این مسیر استفاده از ظرفیت ایجاد شده با انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تقویت بنگاه‌هایی که محصولات کیفی با ارزش افزوده بالاتری تولید می‌کنند و برنامه‌ریزی برای ورود برخی برند‌ها به بازار‌های مدنظر با موافقت‌نامه‌های دولتی که در حال انجام است، در دستور کار قرار دارد. ضیغمی انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا را عاملی در جهت افزایش رقابت‌پذیری واحد‌های تولیدی و صنعتی داخلی و مشوقی برای ورود به بازار‌های صادراتی برای بنگاه‌ها دانست.

جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ روسیه موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.

نظر شما