شناسهٔ خبر: 64367035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه و اوکراین یکدیگر را به انجام حملات در سال جدید میلادی متهم کردند

تهران – ایرنا – همزمان با آغاز سال جدید میلادی دولت‌های روسیه و اوکراین یکدیگر را به انجام حملات هوایی علیه دیگری متهم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای شبکه خبری الجزیره انگلیسی با انتشار این خبر نوشت: در ادامه تشدید موج جدید حملات روسیه و اوکراین به خاک یکدیگر که از روز جمعه آغاز شد، حداقل پنج نفر در این حملات نخستین روز سال نو در مناطق دونتسک و اودسا (شهر بندری اوکراین) کشته شدند.

بنابراین گزارش؛ «دنیس پوشیلین» (Denis Pushilin) که از سوی روسیه مسئولیت اداره منطقه دونتسک را به عهده دارد، با اعلام اینکه در جریان این حملات چهار نفر در دونتسک کشته شدند، طرف اوکراینی را به گلوله‌باران گسترده با استفاده از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه متهم ساخت. وی همچنین افزود که حداقل ۱۴ نفر دیگر در جریان این حملات زخمی شدند.

از سوی دیگر، «اوله کیپر» (Oleh Kiper) فرماندار منطقه اودسا گفت که یک نفر در حمله هوایی روسیه به اودسا کشته شد، وی افزود: سامانه پدافند هوایی اوکراین مشغول حملات پهپادی روسیه بود که بقایای ساقط شده این پهپاد منجر به چندین فقره آتش‌سوزی در چند ساختمان در نقاط مختلف شهر نیز شده که در نهایت سه نفر در این رابطه مجروح شدند.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که حملات هوایی روسیه همچنین مناطق «میکولایف» (Mykolaiv)، «دنیپرو» (Dnipro) و نیز شهر «لویو» (Lviv) را هدف قرار دادند.

الجزیره در ادامه نوشت: حملات هوایی بین طرفین از روز جمعه گذشته و از زمانی که روسیه حدود ۱۵۸ فروند موشک و پهپاد را به اکثر شهرهای اوکراین پرتاب کرد و منجر به کشته شدن حداقل ۳۰ نفر و مجروح شدن ۱۴۰ نفر شد، شدت یافته و این حملات با حملات روز شنبه اوکراین به شهر مرزی «بلگورود» روسیه که آن نیز حداقل ۲۱ کشته و ۱۱۱ مجروح داشت، ادامه یافت.

بر اساس این گزارش، مسکو نیز با وعده اینکه پاسخ حملات اوکراین را می‌دهد دیروز/یکشنبه با پرتاب ۶ فروند موشک و پهپاد، بمباران‌های جدیدی را بر اوکراین و شهر «خارکف»، دومین شهر بزرگ اوکراین انجام داد.

اوکراین و خاورمیانه از اولویت‌های ۲۰۲۴ جو بایدن

در همین حال و با توجه به دوخته شدن نگاه‌ها از جنگ اوکراین به بحران خاورمیانه بر سر جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» نیز به این موضوع پرداخت و در گزارشی اعلام کرد که اوکراین و جنگ غزه از اولویت‌های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی به شمار می‌روند.

خبرنگار این شبکه خبری که به همراه بایدن به «سنت کرویکس» (Saint Croix)، جزایر ویرجین آمریکا سفر کرده، در این خصوص گفت: بایدن می‌گوید در بحبوحه توقف کمک‌های نظامی غرب و کمبود تدارکات نظامی، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس نزدیک است.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به انجام حملات در سال جدید میلادی متهم کردند

بنابراین گزارش، بایدن هم در پاسخ به پرسش خبرنگار در این خصوص به این شبکه خبری آمریکایی گفت: "من مدام با زلنسکی در تماس هستم."

این گزارش می‌افزاید: بایدن طی روزهای گذشته با زلنسکی در تماس بود، این در حالی است که از کمک‌های نظامی غرب به اوکراین کاسته شده و ذخایر (مهمات) اوکراین نیز رو به کاهش است، در عین حال دولت بایدن نیز از کنگره خواست تا بودجه بیشتری برای اوکراین در نظر بگیرد.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به انجام حملات در سال جدید میلادی متهم کردند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید نیز با خوش‌بینی به این موضوع به این شبکه خبری گفت: "بر این باوریم که می‌توانیم در این درگیری موفق شویم و اوکراینی‌ها برنده (جنگ‌) شده و روس‌ها را از اوکراین بیرون برانند، به شرطی که منابع اضافی در اختیار آنها قرار گیرد.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به انجام حملات در سال جدید میلادی متهم کردند

سی بی اس نیوز در پایان اعلام کرد که جمهوریخواهان کنگره آمریکا سرنوشت موضوع اعطای کمک‌های بیشتر به اوکراین را به وضعیت بحران داخل آمریکا برای مواجه با بحران مهاجران غیرقانونی در مرزهای جنوبی کشور گره زدند. چون فقط طی یک ماه حدود ۳۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی وارد دو شهر بوستون و شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی شده و موجب بروز نگرانی در مقامات ایالتی در این زمینه و نبود بودجه لازم نسبت به مواجه با چنین بحرانی، شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما