شناسهٔ خبر: 64287767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گاردین: اردوغان نخست وزیر اسرائیل را با هیتلر مقایسه کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود بنیامین نتانیاهو را با آدولف هیتلر مقایسه کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه از 7 اکتبر به طور صریح از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده و بارها نخست‌وزیر اسرائیل را مورد اشاره قرار داده، این بار نیز نتانیاهو را با رهبر آلمان نازی مقایسه کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اردوغان در مراسم اهدای جوایز در آنکارا به ویدئویی که در تلویزیون ترکیه پخش شد اشاره کرد که ظاهراً سربازان اسرائیلی را در حال جمع آوری مردان نیمه برهنه در استادیومی در غزه نشان می دهد. وی در واکنش گفت: «ما اردوگاه های نازی های اسرائیل را در استادیوم ها تماشا کردیم، درست است؟ این چیست؟ یادتان هست قبلاً در مورد هیتلر به طرز عجیبی صحبت می کردند؟ چه تفاوتی با هیتلر دارید؟

او ادامه داد: «آنها ما را در حسرت هیتلر خواهند انداخت. آیا در اقدامات نتانیاهو در مقایسه با اقدامات هیتلر تفاوتی وجود دارد؟»

اردوغان در ادامه با بیان اینکه نتانیاهو همه نوع حمایت را از سوی آمریکا دریافت می کند، افزود: با این همه حمایت، آنها با بیش از 20000 غزه چه کردند؟ آنها را کشتند.»

اردوغان پیشتر از نتانیاهو به عنوان قصاب غزه یاد کرده و او را به اقداماتی در حد نسل کشی متهم کرده و خواستار محاکمه وی توسط دادگاه بین المللی جنایات جنگی شده بود.

در واکنش؛ نتانیاهو از اظهارات رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرد و گفت: اردوغان آخرین کسی است که می تواند اخلاق را تبلیغ کند. نتانیاهو در ایکس گفت: «اردوغان که مرتکب نسل‌کشی کردها می‌شود، که رکورد جهانی زندانی کردن روزنامه‌نگاران مخالف حکومت او را دارد، آخرین کسی است که می‌تواند به ما موعظه اخلاق کند.»

 

نظر شما