شناسهٔ خبر: 64270842 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس سیمافیلم:

تلویزیون باید ۳۰ تا ۳۵ سریال در سال تولید کند

روزنامه جوان

در گذشته رسالت سیمافیلم تنها تولید آثار الف ویژه و خاص بود که هر کدام از این سریال‌ها، هفت تا هشت سال انرژی سیمافیلم را می‌گرفت

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سریال‌های تلویزیونی را می‌توان مهم‌ترین بخش از ویترین رسانه ملی قلمداد کرد که جذابیت آن با تعداد مخاطب این رسانه در نسبتی معین قرار دارد. آنتن خالی از سریال‌های جذاب و باکیفیت چالشی است که رسانه ملی دست‌کم در دو سال اخیر با آن روبه‌رو بوده، اما رئیس سیمافیلم وعده آینده‌ای پربار را در سریال‌سازی می‌دهد.
رئیس مرکز سیمافیلم در نشست بررسی عملکرد سیمافیلم با اشاره به سریال‌های در دست ساخت تلویزیون گفت: در گذشته رسالت سیمافیلم تنها تولید آثار الف ویژه و خاص بود که هر کدام از این سریال‌ها، هفت تا هشت سال انرژی سیمافیلم را می‌گرفت. با گذر زمان قرار بر این شد ساخت برخی سریال‌ها هم به سیمافیلم سپرده شود. در یک دهه گذشته سیمافیلم در کنار کار‌های الف ویژه، سریال‌های غیرالف ویژه نیز ساخته که در پاسخ به نیاز تلویزیون برای خالی نماندن آنتن بود. حالا، اما برای اولین بار این تصمیم گرفته شده است که تمام آثار در سیمافیلم تجمیع و برای تولید تصمیم‌گیری شود، به‌طوری‌که دیگر گروه فیلم و سریال در شبکه‌ها نداریم.
مهدی نقویان ادامه داد: آنتن دیگر از نظر کمی و کیفی خالی نخواهد بود. اقتباس آزادی از زندگی شهید صدرزاده در حال تولید است. درباره دکتر بهاروند که فعال حوزه سلول‌های بنیادی هستند هم سریال ساخته می‌شود. از هفته بعد سریال ترور شهید حاج قاسم سلیمانی پخش خواهد شد. از نظر آماری، ۱۸ سریال در حال ضبط و تولید است. یک سریال الف ویژه و سریال «حضرت موسی» نیز در حال تولید است. برای اولین بار در تلویزیون دو سریال الف ویژه در حال پیگیری است. سریال حضرت موسی و سریال سلمان فارسی هر دو در مراحل تولید و پیش‌تولید هستند.
رئیس سازمان سیمافیلم در خصوص تفاوت کیفی و کمی تولیدات رسانه ملی و نمایش خانگی گفت: کمیت تولیدات پلتفرم‌ها به اندازه تولیدات رسانه ملی نیست. کل تولیدات پلتفرم‌ها کنار یکدیگر به اندازه تولیدات یک سال رسانه ملی نیست. تلویزیون باید در سال ۳۰ تا ۳۵ سریال تولید کند، اما پلتفرم‌ها یک سریال می‌سازند و هر هفته تنها یک قسمت آن را پخش می‌کنند که تا سه ماه انتشار آن طول می‌کشد. ما باید در تلویزیون سریال باکیفیت بسازیم. در یک سال گذشته که در سیمافیلم بودم، تنها نگاه و هدف ما این بود که کمیت را به یک عدد نرمال برسانیم.
رئیس سیمافیلم در رابطه با تحول در مجموعه تحت مدیریت خود همچون دیگر ساختار‌های تلویزیون معتقد است: در دوران تحول، ۶۰ تا ۷۰ درصد از کار‌ها باید به سمت تولیدات دغدغه‌مند بروند. سیمافیلم نیز مانند سایر بخش‌های تلویزیون با یک تحول مواجه شد و این تحول از منظر ساختار و تولیدات انجام شده است. وقتی ما از یک سیستم مشکلی پیدا می‌کنیم نشان از ضعف ساختار آن دارد. این تحول ساختار نیز زمانبر است.
وی در خصوص افزایش کمیت در تولید آثار نمایشی در سیمافیلم نیز گفته است: برای اولین بار این اتفاق در حال رخ دادن است. قبلاً که فیلم و سریال‌ها در شبکه‌ها تولید می‌شد، خود شبکه‌ها در تولید و تنوع سریال‌ها نظردهی نمی‌کردند، بلکه در دوره‌های قبل یک شورای عالی سریال ذیل ریاست سازمان وجود داشت که مدیران شبکه در این شورا سه نماینده داشتند. در هر نشست سر فیلمنامه‌ها بحث و تجمیع صورت می‌گرفت و پس از آن تصمیم به ساخت گرفته می‌شود.
نقویان در ادامه با ذکر سه مرحله در تولید آثار هنری اعلام کرد: امروز سه مرحله مهم تولید اثر هنری، یعنی طراحی و تولید و پخش جدا شده است. این باعث تقسیم کار می‌شود و کیفیت تولیدی‌ها افزایش پیدا می‌کند. منظور از تحول در سیمافیلم این جداسازی از نظر ساختار است که اتفاق افتاده است. بنیادی‌ترین تحول تربیت نیروی انقلاب اسلامی است. وظیفه ما در تولید استفاده از نیروی جوان است که این کار از سوی سیمافیلم در حال انجام است.
رئیس سازمان سیمافیلم در این نشست در رابطه با مرکز فیلمنامه نیز گفت: یکی از ایراد‌های اصلی در تولید سریال در سال‌های گذشته، بحث کامل نبودن فیلمنامه بود، اما یکی از شعار‌های تحول که روی آن محکم ایستاده‌ایم، بحث این است که فیلمنامه باید کامل نوشته شود و بعد به تولید برسد، تفاوتی ندارد که این فیلمنامه برای سیمافیلم باشد یا مرکز فیلمنامه یا فردی خارج از این سازمان. تأیید و تأکید مقام معظم رهبری در دیدار آخر دکتر جبلی با ایشان این بوده که بدون فیلمنامه کامل تولید شروع نشود.

نظر شما