شناسهٔ خبر: 64257113 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اولویت وزارت علوم توسعه امکانات آموزشی زنان در مناطق کم برخوردار

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده: توسعه امکانات آموزشی زنان در مناطق کم برخوردار اولویت وزارت علوم است.

صاحب‌خبر -
 
اولویت وزارت علوم توسعه امکانات آموزشی زنان در مناطق کم برخوردار *به گزارش خبرگزاري صدا وسيما؛ مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان و خانواده گفت: توسعه کمی و کیفی امکانات آموزشی در مناطق نیمه برخوردار و کم برخوردار برای زنان در دانشگاه‌ها مورد توجه وزارت علوم قرار دارد.
فخرالسادات نصیری گفت: منابع انسانی ما به دو بخش مرد و زن تقسیم نمی‌شود؛ اما چنانچه از نظر کمی بخواهیم این دو را در نظر بگیریم با تصور اینکه نیمی از این منابع را زنان تشکیل می‌دهند، نیم دیگر را همین زنان تربیت می‌کنند، بنابراین برای بهبود وضعیت زنان نیازمند فرهنگ سازی و ارزش گذاری هستیم و مردان هم باید در این زمینه نقش ایفا کنند.
 وی افزود: برای رسیدن زنان به جایگاه ذاتی، فطری، خانوادگی و اجتماعی شان نباید موانع زیادی وجود داشته باشد بلکه باید ارتباطی دوسویه از طریق همکاری و همیاری شکل بگیرد و به یک ارزش تبدیل شود.
نصیری با اشاره به اینکه اعداد و ارقام حاکی از افزایش حضور زنان در آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی است گفت: ۶۱ درصد دانش جویان، ۴۸ درصد از یاوران علمی و کارکنان ستادی وزارت علوم و ۳۴ درصد از اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می‌دهند. اگرچه ما همچنان به وضعیت مطلوب استاندارد در عرصه ملی و بین‌المللی و اسناد بالادستی نرسیده‌ایم اما بهبود داشته‌ایم.
وي یادآور شد: آموزش عالی و دستاوردهای آن هم برای فرد در سطح ملی و هم بین المللی می‌تواند اثرگذاری مثبتی در پی داشته باشد و افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی را از یک سو و رشد جایگاه و منزلت اجتماعی را از سوی دیگر به همراه داشته باشد.
نصیری با بیان اینکه سازمان‌ها به دنبال استفاده از اطلاعات و تخصص منابع انسانی هستند گفت: باید توجه داشته باشیم که تعادل در این بخش در نظر گرفته شود زیرا اگر در هر کدام از موارد فوق دچار افراط و تفریط شویم چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی، باعث شکل‌گیری اختلال می‌شود و ما را از اهداف قانونی و دینی مان دور می‌سازد.
مشاور امور زنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: اکنون استفاده بهینه از تجارب علمی با ایجاد شبکه نخبگانی زنان توسط وزارت علوم فراهم شده و سامانه آن نیز طراحی شده است. در این سامانه اسامی و مشخصات افراد تهیه شده است. این اقدام صرفا برای داده‌سازی و توصیف این جمعیت نیست بلکه برای استفاده در بخش‌های تخصصی است.
فلاحتی دبیر علمی همایش آموزش عالی و پیشرفت زنان نیز با بیان اینکه حضور زنان در آموزش عالی ایران از فراز و فرودهای زیادی برخوردار بوده است گفت: این موضوع شامل طیف متنوعی همچون سهم ۶۵ درصدی زنان در پذیرفته شدگان آموزش عالی در دهه ۸۰، افزایش سهم زنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در سال ۹۸ تا افزایش سهم زنان دانش آموخته دانشگاهی در جمعیت کل زنان کشور در مقابل سهم ۶۸ درصدی زنان دانش‌آموخته جویای کار و نابرابری زنان در مراتب شغلی همچون استادی و سازمانی بازنمایی گسترده‌ای داشته است.
 
 

نظر شما