شناسهٔ خبر: 64242603 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فاصله داشتن نظام آموزش عالی در موضوع پیشرفت زنان با نقطه مطلوب

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم گفت: نظام آموزش عالی در موضوع پیشرفت زنان با نقطه مطلوب فاصله دارد.

صاحب‌خبر -

فاصله داشتن نظام آموزش عالی در موضوع پیشرفت زنان با نقطه مطلوب

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رضا غلامی در افتتاحیه همایش آموزش عالی و پیشرفت زنان با بیان اینکه نمی‌توان از آزادی‌های اجتماعیِ زنان صحبت کرد، اما در عمل، فرصت‌های توانمندسازی را از زنان گرفت، افزود: متاسفانه قرن‌های متمادی است، چه در جهان سنت و چه در جهان مدرن، به دلایلی واهی فرصت توانمندسازی از زنان سلب شده و سپس کم توانی زنان به بهانه‌ای برای به حاشیه کشیدن آن‌ها از فعالیت اجتماعی در موقعیت‌های عالی شده است. زمانی می‌توان حق زنان در زمینه حضور موثر اجتماعی را ادا کرد که پنجره‌های توانمندسازی را به روی آن‌ها بسته نگاه نداشت.
وی یکی از کارکرد‌های اصلی آموزش عالی را تواناسازی زنان برای حضور اجتماعی موثر‌تر و همچنین انتخاب مشاغل و موقعیت‌های دلخواه آن‌ها دانست و افزود: توانمندسازی تنها از مسیر آموزش عالی حاصل نمی‌شود، اما آموزش عالی نقش منحصربفردی در توانمندسازی زنان بر عهده دارد. غلامی تصریح کرد: وقتی زنان از آموزش عالی محروم شوند، یا در پذیرش دانشجو و پذیرش عضو هیات علمی و استاد، زنان به عنصر درجه ۲ تبدیل شوند، چگونه می‌توان انتظار داشت زنان به حقوق خود که از اولین آن دست یابی به مشاغل دلخواه می‌باشد، دست پیدا کنند؟
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با اشاره به افزایش کمی زنان در فعالیت‌ها افزود: بعضی گسترش کمی حضور دختران و زنان را نهایت عدالت گرایی تلقی می‌کنند، اما خوب است توجه کنیم که افزایش تعداد دختران و زنان به تنهایی به معنای تحقق عدالت نیست بلکه جا دارد در فرم و کیفیت آموزش هم عدالت همانند مردان رعایت شود.
وی به وظیفه دانشگاه‌ها در توسعه بازار کار برای زنان دختران و فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و افزود: همچنان که دانشگاه‌ها کم و بیش به توسعه بازار کار دانشجویان پسر خود می‌اندیشند، جا دارد به توسعه بازار‌های کار مناسب برای فارغ التحصیلان دختر خود نیز بیاندیشند. یعنی جوری نشود که درصد مهمی از حضور دختران و زنان در دانشگاه‌ها جنبه تزئینی و یا با هدف گرفتن مدرک باشد.

نظر شما