شناسهٔ خبر: 64233412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خراسان جنوبی،

شناسایی بیش از ۵۰۰ فرد مشکوک به ابتلای دیابت و فشار خون

خبرگزاری صدا و سیما

بیش از ۵۰۰ نفر از جمعیت ۱۸ تا ۴۰ سال، مشکوک به ابتلای دو بیماری دیابت و فشارخون در خراسان جنوبی، شناسایی شدند.

صاحب‌خبر -

شناسایی بیش از ۵۰۰ فرد مشکوک به ابتلای دیابت و فشارخون

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، تشخیص به موقع دو بیماری فشار خون و دیابت برای همه سنین مهم است و در همین راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پویش ملی سلامت را با هدف تشخیص زودرس و درمان به‌موقع این دو بیماری، از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز کرده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

بنا بر اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، از آغاز اجرای پویش ملی سلامت تاکنون ۱۲۵ مورد مشکوک به دیابت و ۳۸۲ مورد مشکوک به پرفشاری خون در گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ سال در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

با توجه به اینکه از ۲ بیماری فشارخون بالا و دیابت، به عنوان قاتلین خاموش نام برده می‌شود و در بسیاری از موارد به خصوص در افرادی که سنین پایین‌تر دارند، بدون علامت هستند، توصیه می‌شود تمامی افراد بالای ۱۸ سال یعنی متولدین ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۸۴ به قبل برای کنترل رایگان فشار خون و قند خون به خانه‌های بهداشت در روستا‌ها و پایگاه‌های سلامت در شهر‌ها و همچنین مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کنند.

مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی هستند، و عوارض ناشی از این دو بیماری می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد کند.

اگر این بیماری‌ها در سنین پایین‌تر کنترل شوند، در توسعه و پیشرفت کشور نیز موثر خواهد بود، چون به شدت مبالغ بالایی برای این بیماری‌ها هزینه می‌شود و با پیشگیری از این بیماری ها، حوزه اقتصاد و نیروی کار سالم نیز با مشکل مواجه نمی‌شود.

نظر شما