شناسهٔ خبر: 64112949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۶۳۱ نهاد مردمی در کرمان موثر در کاهش آسیبهای اجتماعی

معاون قضایی دادگستری کل استان : سامانه جامع مردمی «سجام»، (ستاد مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان) بزرگترین شبکه اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم است و به نشانی Sajam.eadl.ir در دسترس عموم مردم قرار دارد.

صاحب‌خبر -

 

 
 

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به فعالیت ۶۳۱ نهاد مردمی در زمینه‌های مختلف در استان، وشناسابی بانک اطلاعاتی آنها  گفت: نهادهای مردمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش اثرگذاری دارند.

سیدمهدی قویدل در کارگروه استانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی  درباره حوزه‌های مشارکت نهادهای مردمی با دستگاه قضایی استان کرمان گفت: نهادهای مردمی می‌توانند در زمینه مشارکت در سیاستگذاری، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، میانجیگری و صلح وسازش، مشارکت در نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و مشارکت در بازاجتماعی شدن متهمان و مجرمان نیز فعالیت داشته باشند.

قویدل در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر اساس ماده ۱۸، برای رسیدگی به مطالبات اجتماعی مرتبط با حقوق عامه و منافع عمومی که توسط نهادهای مردمی و از طریق سامانه جامع مردمی سجام ارائه می‌شود، دادگستری‌های سراسر کشور پس از بررسی اولیه این گزارش‌ها، موضوع را جهت بررسی و پیگیری به هیئت استانی ارسال می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به  تاکید بر استفاده از نهادهای مردمی فعال برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت:  در چند سال اخیر در اداره مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی و با مدیریت پیشگیری از وقوع جرم اقدامات خوبی در زمینه همکاری و تعامل و شناسایی نهادهای مردمی فعال و مؤثر انجام شده است.

 بگفته وی:  بروزرسانی، ارتقاء بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های مردم نهاد، شناسایی ظرفیت و توانمندی نهادهای مردمی استان و حمایت، همکاری و همگرایی و استفاده از ظرفیت نهادها در راستای اجرای دستورالعمل نیز در استان کرمان صورت گرفته است.

این‌مقام قضایی اظهار کرد: در راستای سند تحول قضایی و دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه، امکان اعلام جرم نهادهای مردمی مشمول ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری در بسترسامانه خودکاربری اشخاص حقوقی (سخا) ایجاد شده، لذا نهادهای مردمی دارای شناسه ملی می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه‌ مشارکت قوه قضائیه به  نشانی mosharekat.eadl.ir در سامانه سخا اعلام جرم کنند.

قویدل با اشاره به ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرد: سازمان‌های مردم نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ارتکابی در زمینه‌های فوق اعلام جرم و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

وی بیان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و پیگیری سریع تخلفات به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاییه سامانه‌ای با عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباطات مردمی راه‌اندازی کرده است.

 

نظر شما