شناسهٔ خبر: 64109669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نظام مسایل میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان تهیه می شود

چابهار- مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نظام مسایل میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان شناسایی و پیگیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا سامه در جلسه هماهنگی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان که صبح امروز دوشنبه در محل فرمانداری چابهار برگزار شد، افزود: سیستان وبلوچستان، استانی با ظرفیت‌های بسیار غنی است که نظام مسائل میراث فرهنگی این استان شناسایی و رسیدگی به آنها با جدیت انجام می‌شود.

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در کل کشور، ۱۵۳ پایگاه ملی و جهانی به ثبت رسیده که سهم سیستان وبلوچستان از لحاظ کمیت هفت پایگاه است.

وی ادامه داد: در این استان، دو پایگاه جهانی و پنج پایگاه ملی به لحاظ عددی وجود دارد اما پهنه و گستردگی آنها بسیار زیاد بوده که از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند و رسیدگی به آنها خصوصاً سواحل مکران که بخشی از آن در سیستان وبلوچستان قرار دارد جزو تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری بوده که همواره نگاه مثبتی به منطقه دارند و بسیار ارزشمند است.

به گفته سامه، به طور کلی پایگاه‌های ملی و جهانی در سراسر کشور سه مأموریت ویژه را پیگیری می‌کنند که شامل مدیریت مستقیم و متمرکز بر روی میراث ثبت شده جهانی، نظارت بر آثار ملی که در فهرست انتظار ثبت جهانی هستند و آثاری که به دلایل متعدد زیرساخت‌های لازم ثبت جهانی را ندارند اما دارای ارزش ملی هستند و باید تحت نظارت و حفاظت قرار بگیرند که در هر بخش نیز وظایف و تکالیفی تعیین شده که باید انجام شود.

وی تاکید کرد: در این سفر، بازدیدهای متعددی از پایگاه‌های ملی و جهانی صورت گرفت که خوشبختانه پایگاه جهانی شهرسوخته وضعیت مطلبی داشت و سایر پایگاه‌ها نیز باید تقویت شود و ظرفیت‌های طبیعی خدادادی این استان بیشتر از گذشته در اختیار گردشگران قرار بگیرد.

نظر شما