شناسهٔ خبر: 63995926 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نگاهی به جدول لیگ برتر از زوایای متفاوت

همه چیز به سود آقای خاص!

صاحب‌خبر -

 

 

آریا طاری

لید: لیگ برتر حالا رفته رفته به نقطه اوج هیجان و التهاب می‌رسد. حالا که 12 هفته از لیگ سپری شده، بد نیست برخی از آمارهای جالب توجه این بازی‌ها را مرور کنیم. آن‌طور که در آمارها به نظر می‌رسد، سپاهان از هر حیث بهترین تیم لیگ بوده است. هرچند که ماجرای کسر امتیاز موجب شد آنها نتوانند فعلا در صدر جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر جا خوش کنند. استقلال و پرسپولیس نیز در این فصل بیشتر در فاکتورهای دفاعی حرف برای گفتن داشته‌اند.

 

بهترین تیم خانگی؛ سپاهان

تیم ژوزه مورایس این فصل 6 بازی در خانه انجام داده و پنج بار برنده بوده است. این تیم در نقش جهان فقط به ملوان باخته و توانسته در این 6 مسابقه، 15 گل بزند. لیگ برتر البته تیم دیگری هم دارد که توانسته پنج برد خانگی داشته باشد. استقلال این فصل در هر پنج بازی خانگی‌اش برنده بوده و تنها تفاضل گل کم‌تری از سپاهان در جدول دیدارهای خانگی دارد. اگر استقلال روز پنجشنبه حتی به یک تساوی در دربی دست پیدا کند، تبدیل به بهترین تیم در جدول دیدارهای خانگی لیگ برتر خواهد شد. رتبه سوم این جدول، تیم غافلگیرکننده مهدی تارتار است. تیمی که توانسته این فصل در خانه 11 امتیاز بگیرد. پشت سر این تیم نیز پرسپولیس و تراکتور قرار دارند که در پنج بازی خانگی، سه بار برنده شده‌اند و در مجموع عملکردی بدی در استادیوم خانگی نداشته‌اند. استقلال و پرسپولیس، تنها تیم‌های این فصل به شمار می‌روند که هنوز یک بار هم در خانه بازنده نشده‌اند.

 

بدترین تیم در خانه؛ استقلال خوزستان

تیم سیروس پورموسوی در این فصل، همه رکوردهای منفی را به خودش اختصاص داده است. استقلال خوزستان تا پایان هفته دوازدهم، تنها تیم لیگ به شمار می‌رود که نه توانسته بردی به دست بیاورد و نه حتی موفق به ثبت کلین‌شیت شده است. استقلال خوزستان در 6 بازی خانگی این فصل، چهار بار شکست خورده و فقط دو امتیاز به دست آورده است. شاید عجیب به نظر برسد اما پنج تیم در لیگ برتر ایران هستند که حتی نتوانسته‌اند یک بازی «خانگی» را هم با برد پشت سر بگذارند. پیکان، صنعت نفت، شمس آذر قزوین، هوادار و استقلال خوزستان، پنج تیم لیگ بدون حتی یک برد در نبردهای خانگی به شمار می‌روند.

 

بهترین تیم خارج از خانه؛ ذوب آهن

با چهار برد و سه تساوی در هفت مسابقه، تیم محمد ربیعی بهترین تیم لیگ در نبردهای بیرون از خانه است. ذوب اگر در اصفهان نیز به همین خوبی نتیجه می‌گرفت، حالا شانس بزرگ قهرمانی در این فصل به شمار می‌رفت. ذوب و سپاهان تنها تیم‌های لیگ برتر بدون شکست در دیدارهای خارج از خانه به حساب می‌آیند. حضور شمس آذر قزوین در رده دوم جدول بازی‌های بیرون از خانه در نوع خودش بسیار غافلگیرکننده است. این تیم تازه‌وارد بیرون از قزوین فوق‌العاده بوده اما در شهر خودش برنده هیچ مسابقه‌ای نشده است. تراکتور و سپاهان نیز سومین و چهارمین تیم برتر لیگ از لحاظ امتیاز گرفتن بیرون از زمین خودی هستند.

 

بدترین تیم خارج از خانه؛ نساجی!‌

تیم مهدی رحمتی این فصل فقط سه بار در زمین رقبا به میدان رفته و در این بازی‌ها، تنها به یک امتیاز رسیده است. البته که استقلال خوزستان نیز در 6 دیدار خارج از خانه، فقط دو امتیاز تصاحب کرده و نساجی به زودی از این تیم رد خواهد شد. فولاد، گل گهر و مس رفسنجان نیز دیگر تیم‌هایی هستند که این فصل در زمین رقبا، نتایج بدی را پشت سر گذاشته‌اند و در بازی‌های خارج از خانه، ناامیدکننده بوده‌اند.

 

طولانی‌ترین روند بدون شکست

رکورد طولانی‌ترین روند بدون شکست در این فصل به ملوان تعلق دارد. تیم مهدی تارتار بعد از شروع لیگ با دو باخت متوالی، در 9 بازی پیاپی بدون شکست ماند و سرانجام این هفته به شمس آذر باخت. در بین تیم‌هایی که فعلا از مسیر شکست دور مانده‌اند، استقلال با هشت بازی پیاپی بدون شکست، فرم بسیار خوبی دارد. این تیم اگر در دربی بازنده نشود، به رکورد ملوان در این فصل خواهد رسید. شمس آذر قزوین در 6 هفته اخیر و پرسپولیس نیز در پنج بازی آخر، طعم شکست را نچشیده‌اند و هنوز شانس رسیدن به رکورد ملوان در این فصل را دارند.

 

طولانی‌ترین زنجیره شکست

6 شکست پیاپی در لیگ برتر، کابوس بزرگی برای استقلال خوزستان در این فصل بود. تیم پورموسوی از هفته دوم تا هفتم، در تک تک بازی‌ها بازنده شد و روزهای بدی را پشت سر گذاشت. این تیم پس از این روند عجیب، در چند بازی متوالی مساوی کرد و حالا دوباره دو باخت پیاپی در لیگ برتر داشته است. مس رفسنجان نیز با سه شکست در سه هفته اخیر، اوضاع خوبی ندارد و حتی ممکن است به رکورد 6 باخت متوالی استقلال خوزستان برسد. در این باشگاه نیز زنگ خطر کاملا به صدا درآمده است.

 

بهترین خط حمله؛ 2.5 گل در هر بازی برای طلایی‌ها

سپاهان مورایس با اختلاف قابل توجه، بهترین خط حمله این فصل لیگ برتر را در اختیار دارد. تیمی که در 10 مسابقه 24 گل زده و آماری فراتر از حد انتظار داشته است. میانگین 2.4 گل به ازای هر بازی، برای هر تیمی فوق‌العاده به نظر می‌رسد. پس از این تیم، تراکتور با 16 گل و میانگین 1.3 گل در هر بازی و استقلال و ملوان با 15 گل و میانگین 1.4 گل به ازای هر بازی، دیگر خط حمله‌های برتر این فصل را تشکیل می‌دهند.

 

بدترین خط حمله؛ رکورد باورنکردنی فولاد

با زدن تنها چهار گل در 11 مسابقه، فولاد صاحب بدترین خط حمله لیگ برتر ایران است. تیمی که در نیمه‌های اول لیگ حتی نتوانسته یک گل به ثمر برساند! میانگین گلزنی فولاد به ازای هر مسابقه تنها 0.4 گل است که آماری ناامیدکننده به نظر می‌رسد. بی‌جهت نیست که فولاد در این فصل یکی از گزینه‌های سقوط به شمار می‌رود.

 

بهترین خط دفاع؛ سرخابی‌ها!

تیم یحیی حتی اگر در بهترین فرم نباشد، همیشه در دفاع کردن بهتر از سایر تیم‌های لیگ نشان می‌دهد. قرمزها در 10 بازی این فصل تنها پنج گل دریافت کرده‌اند و با میانگین 0.5 گل در هر مسابقه، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند. این تیم البته برای تصاحب عنوان بهترین دفاع، یک رقیب بسیار جدی هم دارد. استقلال نکو در 11 بازی این فصل 6 گل خورده و این تیم تقریبا صاحب میانگین نیم گل خورده در هر بازی است. در نتیجه عنوان بهترین خط دفاعی این فصل به این دو تیم تعلق دارد. اتفاقی که البته برای دربی پایتخت، چندان خبر خوشایندی به نظر نمی‌رسد. به احتمال زیاد این شهرآورد بازی کم‌گلی خواهد بود.

 

بدترین خط دفاع؛ صنعت نفت

تعداد گل‌های خورده این فصل صنعت نفت از تعداد بازی‌های این تیم خیلی بیشتر است. صنعت در 11 بازی لیگ برتر، 20 گل خورده و آمار فاجعه‌بار 1.8 گل خورده به ازای هر مسابقه را خلق کرده است. اگر تیم ویسی می‌خواهد در لیگ برتر بماند، باید هرچه سریع‌تر این آمار را بهبود ببخشد. آنها با اختلاف فاحش، صاحب بدترین خط دفاعی این فصل لیگ برتر هستند.

 

گل اول را بزن و برنده شو!

در این فصل، آمار جالب دیگری هم وجود دارد. سپاهان اصفهان هر وقت که در یک مسابقه توانسته گل اول را بزند، آن بازی را برده است. سپاهان در هفت بازی این فصل، گل اول مسابقه را زده و هر هفت بازی را نیز با برد به اتمام رسانده است. تراکتور نیز آمار مشابهی دارد. تیم خمز در هفت بازی که توانسته زننده گل اول مسابقه باشد، آن مسابقه را با برد تمام کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد نتیجه گرفتن این تیم وابستگی زیادی به زدن گل اول بازی دارد. پرسپولیسی‌ها نیز در این فصل 6 بار گل اول بازی‌شان را زده‌اند و در 6 بازی به برتری رسیده‌اند. از این حیث، پیکان بدترین تیم لیگ برتر است. تیمی که 6 بار گل اول بازی را زده اما فقط در یکی از این 6 مسابقه برنده بوده است.

 

سوتیتر 1: سپاهان مورایس با اختلاف قابل توجه، بهترین خط حمله این فصل لیگ برتر را در اختیار دارد. تیمی که در 10 مسابقه 24 گل زده و آماری فراتر از حد انتظار داشته است. میانگین 2.4 گل به ازای هر بازی، برای هر تیمی فوق‌العاده به نظر می‌رسد

 

سوتیتر 2: تیم یحیی حتی اگر در بهترین فرم نباشد، همیشه در دفاع کردن بهتر از سایر تیم‌های لیگ نشان می‌دهد. قرمزها در 10 بازی این فصل تنها پنج گل دریافت کرده‌اند و با میانگین 0.5 گل در هر مسابقه، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند

 

 

 

نظر شما