شناسهٔ خبر: 63983238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با بهینه‌سازی تست های تشخیصی؛

تولید کیت تشخیص سریع ویروس آبله میمونی توسط محققان کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران طرح تحقیقاتی راه‌اندازی و بهینه‌سازی تست تشخیص سریع ویروس آبله میمونی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمدهادی کربلایی نیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به طرح تحقیقاتی راه‌اندازی و بهینه‌سازی تست تشخیص سریع ویروس آبله میمونی گفت: در زمانی که ما در دانشگاه طرح تولید این کیت را ارائه کردیم در ایران و حتی در جهان کیت تشخیص این ویروس تولید نشده بود و محققان این دانشگاه در این زمینه قدم اول را برداشتند.

وی با اشاره به فعالیت در شروع پاندمی کووید-۱۹ گفت: به عنوان یکی از نخستین طرح دهندگان در مورد ویروس کووید-۱۹ تعداد زیادی طرح تحقیقاتی در دوره پاندمی را مشاوره و رهبری کردم. همچنین هنگام شیوع سویه انگلیسی کروناویروس (سویه دلتا) که باعث التهاب زیادی در جامعه شده بود نیز نخستین طرح در این زمینه را طراحی، تنظیم و به انجام رساندم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در زمینه تولید کیت آزمایشگاهی نیز دو طرح تولید محور با موضوع طراحی کیت تشخیص کرونا ویروس با روش Realtime PCR و همچنین کیت مولتیپلکس کوید - انفلوانزا با روش Realtime PCR را به‌صورت طرح تحقیقاتی تنظیم و اجرا کردم.

وی افزود: در این راستا، در هنگام شروع اپیدمی ویروس آبله میمونی نیز پیشقدم بوده و طرح تحقیقاتی تولید کیت تشخیص آبله میمونی با روش Realtime PCR را به‌صورت مولتیپلکس تنظیم و طراحی کردم.

کربلایی‌نیا خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس آبله میمونی و احتمال ایجاد اپیدمی و شیوع ویروس در کشور و نگرانی‌های جوامع بهداشتی-درمانی، آمادگی هرچه بیشتر سیستم تشخیصی کشور برای مواجهه با این عامل و نبود کیت تشخیصی در کشور و حتی در دنیا (در آن بازه زمانی) برای تشخیص این ویروس در زمان تنظیم طرح، بر آن شدیم تا به بهینه سازی و راه اندازی تست Realtime-PCR برای تشخیص سریع ویروس آبله میمونی بپردازیم.

وی افزود: موفقیت در انجام این پروژه امکان حرکت در جهت تولید کیت‌های تجاری تشخیصی این عامل عفونی را نیز فراهم می سازد. اساتید همکار دکتر مریم اسقایی و دکتر حسین کیوانی بودند که از لحاظ لجستیک کمک شایانی به انجام این پروژه کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ویژگی و نوآوری‌های این کیت تشخیصی گفت: بهینه سازی و راه اندازی تست Realtime-PCR برای تشخیص سریع ویروس آبله میمونی هدف اصلی طرح بوده که در این قالب طراحی و راه اندازی تست Realtime-PCR جهت تشخیص سریع ویروس آبله میمونی، ارزیابی حساسیت و ویژگی تست Realtime-PCR برای تشخیص سریع ویروس آبله میمونی و تعیین فراوانی آلودگی با ویروس آبله میمونی در نمونه‌های بالینی اخذ شده از بیماران دارای علائم مشکوک به‌عنوان اهداف فرعی طرح تنظیم شده بود.

وی یادآور شد: البته با توجه به توقف شیوع ویروس آبله میمونی در کشور و در جهان، برای تولید انبوه و بهره برداری از خط تولید کیت صرفه و توجیه اقتصادی وجود نداشته و متوقف شده است اما در هنگام شیوع مجدد ویروس آبله میمونی، یا توجه به زیرساخت موجود می‌توان به‌سرعت این کیت را تولید و برای تشخیص زودهنگام بیماری به سیستم تشخیصی - بهداشتی کشور کمک کرد.

کربلایی‌نیا خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما تشکیل کارگروه‌های شتاب دهنده از طرف مسؤولین و متولیان امور پژوهشی مورد انتظار است تا نه تنها در اپیدمی‌ها بلکه در موارد دیگر نیز که ایده‌های جدید و طرح‌های نوآورانه پیشنهاد می‌شود با قدرت و سرعت در تصویب و تخصیص بودجه به پژوهشگران کمک کنند.

وی افزود: همچنین در کارگروه‌های شتاب دهنده انتظار می‌رود به‌صورت محرمانه یک یا چند نفر متخصص داخل یا خارج دانشگاهی را در زمینه طرح‌های فست ترک (fast track) برای نظر دهی و ارزیابی طرح مذکور دعوت کرده و در صورت تشخیص ارزشمند بودن آن اینگونه طرح‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: جست‌وجوی موضوعات داغ تحقیقاتی (Hot Topic) یکی از برنامه‌های جاری اینجانب است تا در طرح‌های آتی با توجه به امکانات موجود طرح‌های به روز و کاربردی ارائه شود. توجه به اجرای طرح‌های اثرگذار نیز از اولویت‌های پژوهشی تیم تحقیقاتی اینجانب خواهد بود.

دکتر محمدهادی کربلایی‌نیا، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران و گروه ویروس شناسی دانشکده پزشکی است. وی از سال ۲۰۱۵ تاکنون، بیش از ۷۰ مقاله علمی، دو ثبت اختراع داخلی، بیش از ۴۰ سخنرانی و پوستر در کنفرانس‌های علمی معتبر داخلی و خارجی داشته است. وی با h-index=۱۲ در پایگاه اسکوپوس مسؤولیت آزمایشگاه سلولی مولکولی مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد این دانشگاه را برعهده دارد.

نظر شما