شناسهٔ خبر: 63964212 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

بهترین سریال های کمدی و طنز در دنیا | برای روزهایی که خنده لازمید!

از پیدایش زمان تا ابدآلاباد شاد زندگی کنید! / FLICKSIDE

صاحب‌خبر -

سبک‌های کمی به اندازه سبک کمدی در تاریخ تلویزیون ثبات داشته‌اند؛ از همان ابتدای ظهور صنعتِ نمایش، کمدی حضوری پررنگ داشته است. یکی از اولین سریال‌هایی که در تلویزیون به نمایش درآمد، یعنی Texaco Star Theatre، در رده سریال‌های کمدی قرار می‌گیرد. این دسته از سریال‌ها، به مرور از نمایش‌های آخرِ شب تبدیل به پدیده‌های فرهنگی شده‌اند؛ مثلاً می‌توان به سریال F.R.I.E.N.D.S اشاره کرد. علاوه بر فرندز، تعداد زیادی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیون در سبک کمدی هستند. با گذر زمان سازندگان و هنرمندان شروع به آزمودن تجربه‌های جدید در این ژانر کرده‌اند؛ مثلاً The Office و BoJack Horseman انتظارات بینندگان را به چالش کشیده‌اند و با وجود سنت‌شکنی در سبک کمدی تبدیل به آثاری شده‌اند که می‌توان به راحتی آن‌ها را در لیست بهترین سریال‌های کمدی تمام دوران قرار داد.

با توجه به قدرت کمدی در ارائه نمایش‌هایِ بازیگری قدرت‌مند (چه در کارهای سیت‌کام و چه در کارهای نیمه-درام)، شخصیت‌های مورد علاقه ما در سریال‌های کمدی به مرور خودشان را در حیطه‌های دیگر نیز ثابت کرده‌اند؛ از تبلیغات گرفته تا شوهای معروف، اکثراً توسط بازیگرانی ارائه می‌شوند که توانسته‌اند پیش از آن با سریال‌های جذاب کمدی مطرح بشوند.

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به برترین سریال‌های کمدی تمام دوران.

فهرست محتوا نمایش
1 40. Futurama
2 39. The Big Bang Theory
3 38. South Park
4 37. Louie
5 36. Sex and the City
6 35. It’s Always Sunny in Philadelphia
7 34. Fawlty Towers
8 33. Freaks and Geeks
9 32. New Girl
10 31. Mr. Bean
11 30. The Golden Girls
12 29. Modern Family
13 28. Detectorists
14 27. Community
15 26. Archer
16 25. M.A.S.H
17 24. The Thick of IT
18 23. Yes Minister
19 22. Flight the Conchords
20 21. Kim’s Convenience
21 20. The Marvelous Mrs. Maisel
22 19. Arrested Development
23 18. Brooklyn Nine-Nine
24 17. The Dick Van Dyke Show
25 16. What We Do in the Shadows
26 15. The Good Place
27 14. Atlanta
28 13. Master of None
29 12. Silicon Valley
30 11. Ted Lasso
31 10. Rick and Morty
32 9. Parks and Recreation
33 8. Veep
34 7. The Simpsons
35 6. BoJack Horseman
36 5. Schitt’s Creek
37 4. Curb Your Enthusiasm
38 3. The Office
39 2. Friends
40 1. Seinfeld
41 جمع‌بندی

40. Futurama

کمدی کمدی
صداگذاران Billy West , John DiMaggio , Katty Sagal
سازندگان David X. Cohen , Matt Groening
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 11 (تمدید شده تا فصل 14)
تعداد قسمت 180
سال پخش 1999 – اکنون
امتیاز IMDB 8.5

انیمیشن سریالی Futurama، در تاریخِ پخش پر فراز و نشیب خود یکی از کمدی‌های محبوب تلویزیون بوده است. این سریال در ابتدا برای فاکس ساخته شد، سپس به کمدی سنترال رفت و اخیراً باز دوباره توسط Hulu احیا شد. داستان، درباره پسری به نام فیلیپ جی. فرای (Philip J. Fry) می‌باشد که به عنوان پیتزا موتوری کار می‌کند، اما به دلیل انجماد به 1000 سال بعد، یعنی سال 2999 سفر می‌کند و ماجراهای او در آنجا را پیگیری می‌کنیم. در دنیای آینده به استخدام کمپانی پلنت اکسپرس درمی‌آید و در کنار یک ربات به اسم بندر (Bender) و دختری جهش یافته به اسم لیلا (Leela) مشغول به کار می‌شود.

بخش عظیمی از لحظات خنده‌داری که در فیوچراما به تصویر کشیده شده، مربوط به مقایسه‌ی دنیای آینده با دنیای واقعی می‌شود و سپس به ریشخند کشیدن آن مسائل.

39. The Big Bang Theory

کمدی کمدی
بازیگران Johnny Galecki , Jim Parsons , Kaley Cuoco
سازندگان Chuck Lorre , Bill Prady
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 12
تعداد قسمت 280
سال پخش 2007 – 2019
امتیاز IMDB 8.2

سریال The Big Bang Theory، یک برنامه کمدی سیت‌کام است که چاک لور و بیل پردی آن را توسعه دادند. این سریال ماجراهای 5 هم‌اتاقی را روایت می‌کند؛ پنی که یک بازیگر در حال رشد است، لنارد و شلدون که دو دوست نخبه هستند و از نظر اجتماعی با مشکلات زیاد روبرو می‌شوند؛ هاوارد، مهندس هوافضا و راج که یک فیزیک‌دان اخترشناس است. در طول سریال به زندگی روزمره و پر از عجایب این جمع پرداخته می‌شود و شوخی‌هایی که می‌بینیم اکثراً بر محور مسائل مربوط به دانشجویان، نخبه‌ها و همچنین مسائل علمی هستند.

The Big Bang Theory، جمع جذابی از دوستان را گرد هم آورده که به راحتی می‌توانند بیننده را به خنده بیاندازند و لحظاتی شاد برای او فراهم کنند. این سریال در طول سال‌های پخش توانست جوایز زیادی به دست بیاورد و به عنوان یکی از سیت‌کام‌های برتر خودش را مطرح کند.

38. South Park

کمدی کمدی
صداگذاران Terry Parker , Matt Stone , Isaac Hayes
سازندگان Terry Parker , Matt Stone , Brian Garden
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 26 (تمدید شده تا فصل 30)
تعداد قسمت 330
سال پخش 1997 – اکنون
امتیاز IMDB 8.7

سریال South Park، یک سیت‌کام انیمیشنی می‌باشد که توسط تری پارکر و مت‌استون برای شبکه کمدی سنترال ساخته شده است. در این سریال به ماجراهای چهار پسر بچه در شهر کوچکی به نام ساوث پارک واقع در ایالت کلرادو می‌پردازیم. ماجراهایی که رخ می‌دهد بسیار متنوع هستند و از جریانات فرا-طبیعی و خارق‌العاده تا اتفاقات روزمره‌ای که داخل شهر رخ می‌دهد را پوشش می‌دهند. علاوه بر شخصیت‌های اصلی، با شخصیت‌های متفاوتی که اکثراً شهروندان ساوث پارک هستند آشنا می‌شویم.

این سریال انیمیشنی یکی از طولانی‌ترین آثار تلویزیونی می‌باشد که هنوز هم پخش آن ادامه دارد (در سال جاری میلادی شاهد فصل بیست و ششم بودیم!). South Park عموماً بخاطر لحن استهزا آمیز خود نسبت به فرهنگ آمریکایی به یاد آورده می‌شود و همواره در میان برترین کارتون‌های تاریخ تلویزیون قرار گرفته است!

37.  Louie

کمدی کمدی
بازیگران Louis C. K. , Hadley Delaney , Ursula Parker
سازنده Louis C. K.
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 5
تعداد قسمت 61
سال پخش 2010 – 2015
امتیاز IMDB 8.5

لوییز سی. کی. (.Louis C. K) با سریال Louie، در نقش خودش ظاهر شده و در هر قسمت قطعاتی از زندگی‌ خیالی‌اش را به نمایش می‌گذارد. لویی مردی میانسال است که به تازگی طلاق گرفته و باید در کنار پرداختن به حرفه‌اش به عنوان یک کمدین، دو دخترش را هم بزرگ کند. با این سریال، به مسائل درونی او هم پرداخته می‌شود، مردی میانسال که با مسائلی از قبیل افسردگی، احساس گناه، طلاق، جنسیت، موقعیت شغلی و… روبرو است.

بخشی از سریال Louie، اجراهای استند-آپ لوییز سی. کی. نیز می‌باشد که به خوبی استعداد او را در این زمینه به رخ می‌کشد. این سریال به دلیل کمدی تلخ و تاریکی که دارد به یادآورده می‌شود؛ همچنین نباید از عناصر استهزا، تمسخر و ابزوردیسم در آن غافل شد.

دیدن سریال Louie برای علاقه‌مندان به کمدی استند آپ از واجبات است!

36. Sex and the City

کمدی کمدی
بازیگران Sarah Jessica Parker , Kim Cattrall , Kristen Davis
سازنده Darren Star
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 6
تعداد قسمت 94
سال پخش 1998 – 2004
امتیاز IMDB 7.3

Sex and the City، در ابتدا مربوط به ستونی با همین نام در روزنامه‌ی نیویورک ابزرور بود که به زندگی کندیس بونشل و دوستانش در شهر نیویورک و روابط‌شان می‌پرداخت. محتوای این ستون، سپس به صورت یک مجموعه کتاب منتشر شد و نهایتاً به صورت فیلم‌نامه برای برنامه تلویزیونی با همین نام، برای شبکه اچ‌بی‌او در نظر گرفته شد (در سال 2008 یک فیلم هم بر اساس این مجموعه ساخته شد). سریال نیز دقیقاً همانند نوشته‌های روزنامه به زندگی جنسی چهار زن جوان، تمایلات آن‌ها، شیطنت‌هایشان و همچنین مسائل اجتماعی مربوط به جنسیت در شهر نیویورک می‌پردازد. بازیگران در نقش‌های خود می‌درخشند؛ سارا جسیکا پارکر در نقش کری بردشاو، شخصیت اصلی داستان می‌باشد که بیشتر اوقات روایت کننده‌ی ماجراهای سریال است.

Sex and the City، در طول شش فصل خود به موفقیت‌های بسیاری دست یافت که در میان آن‌ها می‌توان به هفت جایزه امی اشاره کرد. این سریال در ارائه مسائل مربوط به زنان و جنبه‌ی اجتماعی جنسیت آن‌ها، ساختارشکنانه عمل کرده‌ است و بدون هیچ‌گونه پرده پوشی، به تمامی گوشه کناره‌های هویت زنان می‌پردازد. همچنین، سریال واقعاً بامزه است و زمانی که با شخصیت جالب و دوست‌داشتنی، این گروه آشنا می‌شوید خیلی سخت است که از دام دلتنگی برای آن‌ها و ماجراهای جالب‌شان رها شوید.

35. It’s Always Sunny in Philadelphia

کمدی کمدی
بازیگران Charlie Day , Glenn Howerton , Rob McElhenney
سازندگان Rob McElhenney , Glenn Howerton
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 16 (تمدید تا فصل 18)
تعداد قسمت 172
سال پخش 2005 – اکنون
امتیاز IMDB 8.8

سریال It’s Always Sunny in Philadelphia، طولانی‌ترین سریال در حال پخش با سبک سیتکام لایو-اکشن، در تاریخ تلویزیون آمریکا به حساب می‌آید. 15 فصل که شامل 162 قسمت می‌شود عرضه شده، و فصل شانزدهم نیز امسال به روی آنتن خواهد رفت. این سریال که در شبکه The Comedy Central پخش می‌شود، حاصل مخیله‌ی گلن هورتون (Glenn Howerton) است؛ علاوه بر نویسندگی، او بازیگر شخصیت خود شیفته و شیطانِ دنیس نیز می‌باشد. اپیزودهای این سریال حول محور پنج دوست خراب‌کار و سرکش می‌چرخد که یک بار ایرلندی به نام Paddy’s Pub را در شهر فیلادلفیا اداره می‌کنند.

دنیس، چارلی، دی، مک و فرانک (که اعضای گنگ را تشکیل می‌دهند) پنج دوست سبک‌سری هستند که با کارهای افراطی و کنترل نشده‌ی خود، صحنه‌های محشری رقم می‌زنند. در این سریال با صحنه‌های ابزورد و پوچ زیادی روبرو می‌شویم. بدین ترتیب، می‌توان گفت که تصویر آفرینی کمدیِ هورتون احتمالاً مخصوص آن‌هایی باشد که از شوخی‌های پر از شیطنت لذت می‌برند.

34. Fawlty Towers

کمدی کمدی
بازیگران John Cleese , Prunella Scales , Andrew Sachs
سازندگان John Cleese , Connie Booth
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 2
تعداد قسمت 12
سال پخش 1975 – 1979
امتیاز IMDB 8.8

سریال سیت‌کام Fawlty Towers را می‌توان به عنوان یکی از کارهای کلاسیک و خوش‌ساخت شبکه BBC در نظر گرفت. نویسندگان آن جان کلیس (John Cleese) و کانی بوث (Connie Booth) هستند که اولی به عنوان یکی از اعضای گروه کمدی مانتی پایتون شناخته می‌شود؛ کلیس در این سریال ایفای نقش هم کرده و بازی شخصیت بسیل فالتی (Basil Fawlty) را بر عهده دارد که صاحب بی‌ادب و خشمگین هتل است. پرونلا اسکلیز (Prunella Scales) در نقش همسر خشمگین و زورگوی بسیل، یعنی سایبیل ایفای نقش می‌کند. فعالیت‌های آشفته در هتل فالتی، کارکنان بیچاره‌ی آن و سوتفاهم‌های بسیار، صحنه‌های خنده‌دار و محشر زیادی آفریده است. کمدی دقیق و جذاب کلیس را خودتان باید دست اول تجربه کنید!

سریال فالتی تاورز، تنها دو فصل پخش شد که هر کدام آن‌ها شش اپیزود دارد. شاید اگر نبوغ خلاقانه‌ی آن برای مدت بیشتری با ما همراه بود، می‌توانستیم در جایگاهی بهتر قرارa بدهیم. فارغ از نظرات متفاوت راجع به کیفیت این سریال، بینندگان هنوز هم می‌توانند به تماشای آن بپردازند و لذت ببرند.

33. Freaks and Geeks

کمدی کمدی
بازیگران Linda Cardellini , James Franco , Seth Rogan
سازنده Paul Feig
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 18
سال پخش 1999 – 2000
امتیاز IMDB 8.8

سریال Freaks and Geeks که توسط پل فیگ (Paul Feig) ساخته شده است، اکنون به عنوان یک اثر کلاسیک به یاد آورده می‌شود. اگر چه تنها یک فصل 18 قسمتی از آن ساخته شد. بیشتر قسمت‌های این سریال در حومه‌ی میشیگان در دهه 1980 میلادی جریان دارد. تمرکز اصلی این سیتکام بر روی خانواده ویر (Weir) است؛ شخصیت عجیب (Freak) خانواده لیندزی (Lindsay) می‌باشد و خرخوان (Geek) هم مسلماً برادرش سم است. اگر چه وقایع داستان چندین دهه با اکنون فاصله دارد، اما چیزهای زیادی درباره زندگی دانش‌آموزها و مدرسه به بیننده ارائه می‌کند؛ از اضطراب و بحران‌های دوره نوجوانی گرفته تا محافل و مجامع دبیرستانی.

شخصیت‌های بسیار جالبی در طول سریال معرفی می‌شوند و با وجود کوتاه بودن، Freaks and Geeks به خوبی آن‌ها را توسعه می‌دهد. ستاره‌های زیادی از دل این سریال به دنیای سینما معرفی شدند؛ جیسن سیگل (Jason Segal)، ست روگن (Seth Rogan)، جیمز فرانکو (James Franco) و لیندا کاردلینی (Linda Cardellini)، همگی از دل این سریال رشد کردند.

32. New Girl

کمدی کمدی
بازیگران Zoey Deschanel , Jake Johnson , Max Greenfield
سازنده Elizabeth Meriwether
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 7
تعداد قسمت 146
سال پخش 2011 – 2018
امتیاز IMDB 7.8

سریال New Girl، در تمام لحظاتش نمایشی سیت‌کام می‌باشد که به خوبی حال و هوای اوایل دهه 2010 را بازتاب می‌کند. سازنده این سریال، یعنی الیزابت مریودر (Elizabeth Meriwether) به خوبی استعدادهای غیر عادی و عجیبِ ستاره‌ی اصلی سریال یعنی زویی دشانل (Zooey Deschanel) را به کار می‌گیرد. شخصیت اصلی داستان یعنی جس در یک آپارتمان مشترک با نیک، مکس، کوچ و وینستون زندگی می‌کند. شخصیت‌های New Girl واقع‌گرا هستند، اما در نوع خود هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. همچنین، هر کدام از شخصیت‌های داستان، علایق و انگیزه‌های خودشان را دارند و فقط مکمل داستانی به حساب نمی‌آیند.

همانطور که با سریال جلو می‌آییم، مشاهده می‌کنیم که هر شخصیت مجال ارائه خودش را پیدا می‌کند و به این نحو، هر کدام به خوبی پرداخته می‌شوند. با صحنه‌های تأثیرگذار و شوخی‌های محشر، از سریال New Girl گاهی به عنوان جانشین معنوی سریال F.R.I.E.N.D.S هم یاد شده است.

31. Mr. Bean

کمدی کمدی
بازیگران Rowan Atkinson , Matilda Ziegler , Robin Driscoll
سازندگان Rowan Atkinson , Richard Curtis
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 15
سال پخش 1990 – 1995
امتیاز IMDB 8.6

مستر بین معروف! شخصیت مستر بین با بازی روان اتکینسون (Rowan Atkinson) را می‌توان در میان ده شخصیت کلاسیک تاریخ تلویزیون به حساب آورد؛ روان در سال 1987، او را به شکل «کودکی در قامت یک انسان بالغ» توصیف کرد. بعداً، در اوایل دهه 90 میلادی، ماجراجویی‌های خنده دار مستر بین در قالب قسمت‌های 24 دقیقه‌ای درآمد که خیلی زود به محبوبیت رسید

در طی 14 قسمتی که این سریال ارائه شد، صحنه‌های به یاد ماندنی بسیاری نیز خلق شد؛ مثل صحنه درگیری مستر بین با ون آبی Reliant. با وجود اینکه رفتار مستر بین کودکانه و عجیب است، اما نمی‌توان نامی از بزرگان دنیای کمدی آورد و در میان آن‌ها به او اشاره‌ای نکرد.

30. The Golden Girls

کمدی کمدی
بازیگران Bea Arthur , Betty White , Rue McClanahan
سازنده Susan Harris
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 7
تعداد قسمت 177
سال پخش 1985 – 1992
امتیاز IMDB 8.2

شخصیت‌های مسن، خصوصاً زنان مسن، خیلی کم در مدیا فرصت درخشیدن پیدا کرده‌اند؛ سریال The Golden Girls در این زمینه به خوبی توانسته سنت‌شکنی کند. چهار زن مسن با نام‌های بلانش، رز، دوروثی و مادرش سوفیا، شخصیت‌های اصلی داستان هستند که در میامی با هم زندگی می‌کنند. محوریت اصلی سریال بر تفاوت‌ها و خصوصیات جالب این شخصیت‌ها می‌باشد و همواره شوخی‌هایی می‌بینیم که دست بر ویژگی‌های عجیب این خانم‌های پیر می‌گذارد!

با در نظر گرفتن فضای محافظه‌کارانه مدیا در دهه 80 میلادی، واقعاً یک اثر نادر را شاهد هستیم. علاوه بر این، The Golden Girls، از مسائل مهمی مثل لذت و جنسیت زنانه، شیوع بیماری ایدز، نگه‌داری از افراد مسن و تعصبات نژادی، غافل نیست و تا حد ممکن سعی کرده است به آن‌ها بپردازد. این سریال یکی از سریال‌هایی می‌باشد که با گذر زمان نه طعم خود را از دست داده و نه موضوعیت‌اش را؛ چرا که امروزه نیز با مسائل مشابهی روبرو هستیم.

29. Modern Family

کمدی کمدی
بازیگران Ed O’Neill , Sofia Vergara , Julie Bowen
سازندگان Steven Levitan , Christopher Lloyd
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 11
تعداد قسمت 250
سال پخش 2009 – 2020
امتیاز IMDB 8.5

سریال Modern Family را می‌توان خیلی راحت به عنوان یکی از کارهای شناخته شده دهه 2010 میلادی به حساب آورد. این سریال که توسط Comedy Central، به شکل ماکیومنتری (شبه مستند) ساخته شده، داستان سه خانواده‌ی آمریکایی در لس انجلس را به نمایش می‌گذارد که توسط شخصیت جی پریچت (Jay Pritchett)، گرد هم آمده‌اند و متحد شده‌اند (او نماد مرد سالاری نیز به حساب می‌آید). مدرن فمیلی یکی از طولانی‌ترین سیتکام‌های تلویزیون آمریکا نیز به حساب می‌آید که در طول یازده فصل پخش شد تا اینکه نهایتاً در سال 2020 با آن خداحافظی کردیم.

در این سریال بسیاری از استعاره‌های کلیشه‌ای دیگر سریال‌های کمدی به سخره گرفته می‌شود؛ همسر غرغرو، شخصیت‌های سودجو و استریوتایپ‌های سواستفاده کننده در مجامع اقلیت‌ها به خوبی نمایشه داده شده‌اند و از نکات مثبت سریال به حساب می‌آیند. در هر قسمت شاهد داستان‌های متفاوت و روایت‌های پیچیده‌ مثل والدین همجنسگرا، مادران شاغل و خانواده‌های ترکیب شده هستیم که لذتی دلگرم کننده و محشر برای بینندگان فراهم می‌کنند.

28. Detectorists

کمدی کمدی
بازیگران Mackenzie Crook , Toby Jones , Rachael Stirling
سازنده Mackenzie Crook
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 20
سال پخش 2014 – 2022
امتیاز IMDB 8.6

سریال Detectorists، ساخته‌ی مک‌کنزی کروک (Mackenzie Crook)، کمدی عجیبی می‌باشد که ماجراجویی‌های دو جستجوگر فلز را به نمایش می‌گذارد. توبی جونز (Toby Jones) در نقش لنسِ میان‌سال ظاهر شده است و مک‌کنزی علاوه بر نویسندگی در نقش اندی هم بازی می‌کند. این دو نفر، مصمم هستند که کشتی مدفون ساکسونی را پیدا کنند، اما در روزهای عادی در زمین‌ها می‌گردند، اشیای فلزی عجیب از زیر خاک بیرون می‌کشند و سپس به میگساری مشغول می‌شوند. یک گروه جست‌جوگر رقیب نیز وجود دارد که منبع درآمد لنس و اندی را به خطر انداخته‌اند!

سریال Detectorists، شوخ طبعی و جالب بودن خود را به ویژگی‌های انسانی عجیب، مدیون است و اکثر صحنه‌های خنده‌دارش روی رفتارهای خاص بشری تأکید دارند. در مقایسه با بسیاری از سریال‌های کمدی، این سریال آنقدرها خنده‌دار نیست اما مسلماً دنبال‌کنندگان مشتاق خود را بدون پاداش نمی‌گذارد.

27. Community

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Joel McHale , Dany Pudi , Donald Glover
سازنده Dan Harmon
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 6
تعداد قسمت 110
سال پخش 2009 – 2015
امتیاز IMDB 8.5

سریال Community توسط دن هارمون (Dan Harmon) ساخته شده است که یکی از سازندگان اصلی ریک اند مورتی می‌باشد؛ این سریال پیرامون وکیلی به نام جف وینگر (Jeff Winger) جریان دارد که از کار برکنار شده است. جف که به تازگی وارد سی سالگی شده به کالج کامیونیتی گرین‌دیل (Greendale Community College) می‌رود تا خیلی سریع مدرک وکالت قانونی خود را به دست بیاورد. در این کالج، جف با گروهی از اشخاص ناهنجار مثل خودش صمیمی می‌شود که به مرور گروهی نزدیک و جدانشدنی پدید می‌آورند.

این سریال سیت‌کام گروه محشری از بازیگران را گرد هم آورده است؛ چوی چیس (Chevy Chase)، دونالد گلاور (Donald Glover)، الیسون بری (Alison Brie) و گیلیام جیکوبز (Gilliam Jacobs)، بازیگرانی هستند که در Community، نقشی پر رنگ ایفا می‌کنند. هر کدام از شخصیت‌ها چیزی به محفل دوستانه‌شان اضافه می‌کند و نتیجتاً داینامیک خیلی خوبی از روابط پدید می‌آید. در طول شش فصل و 110 قسمت، شاهد رشد جمعی این دانشجویان هستیم که علایق مشترکی دارند. در سریال Community، لحظات خنده‌دار هرگز اشتباه یا نابجا به‌نظر نمی‌رسند!

26. Archer

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
صداپیشه‌ها H. Jon Benjamin , Judy Greer , Amber Nash
سازنده Adam Reed
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 14
تعداد قسمت 144
سال پخش 2009 – 2023
امتیاز IMDB 8.6

سریال انیمیشنی Archer، سیت‌کامی است با درون‌مایه‌های جاسوسی که برای طرفداران سریال‌های انیمیشنی بزرگ‌سالانه از واجبات به حساب می‌آید! مسلماً می‌توان نام آن را در میان جلوداران این ژانر قرار داد. این سریال ساخته شده توسط آدام رید (Adam Reed)، بر روی مأموریت‌های پرخطر و گاه دیوانه‌وار آژانس جاسوسی مخفی ISIS، تمرکز دارد. استرلینگ آرچر، مأمور برتر آزانس است و کارش با اسلحه و همچنین زن‌ها، حرف ندارد! او را می‌توان شخصیتی خودشیفته در نظر گرفت که عاشق مادیات و چیزهای لاکچری است.

سریال آرچر، بسیاری از استریوتایپ‌ها و سنت‌های ژانر جاسوسی را به تمسخر می‌گیرد و از نظر گفتار و ارجاعات جنسی، مرزهای کمدی انیمیشنی را زیر پا می‌گذارد. اگر عاشق جوک‌های مسخره و ابزورد هستید و از داستان‌های جاسوسی لذت می‌برید، پس لحظه‌ای در دیدن آرچر درنگ نکنید.

25. M.A.S.H

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Alan Alda , Wayne Rogers , Loretta Swit
سازنده Larry Gelbart
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 11
تعداد قسمت 251
سال پخش 1972 – 1983
امتیاز IMDB 8.5

M.A.S.H که در واقع مخفف عبارت «بیمارستان سیال جراحی ارتش» (Mobile Army Surgical Hospital) به حساب می‌آید، زندگی سه دکتر متخصص در یکی از یگان‌های ارتش، حین جنگ‌های کره را دنبال می‌کند. فصول ابتدایی سریال در بهبهه جنگ ویتنام به روی آنتن رفت؛ با وجود مضامین نظامی و نقادانه‌ای که در سریال دنبال می‌شود، سازندگان مجبور بودند در ارائه محتوای خود بسیار با دقت و محافظه‌کارانه عمل کنند تا به عنوان منتقدین جنگ ویتنام محسوب نشوند!

سریال M.A.S.H یکی از ستوده‌ شده ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون آمریکا محسوب می‌شود و همچنین قسمت نهایی آن (Goodbye, Farewell, Amen)، دیده شده ترین اندینگ در میان تمام سریال‌ها است. نحوه‌ی برخورد این سریال با موضوعات حساسی مثل جنگ، علت و معلول‌های آن و مرگ انسان‌ها، همواره ساختارشکن تلقی شده است. بعدها اسپین‌آف‌های متعددی از M.A.S.H ساخته شد و بر ساخت سریال‌های دیگری مثل Scrubs و Community اثرگذار بود.

24. The Thick of IT

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Armando Iannucci
سازنده Chris Addison , James Smith , Peter Capaldi
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 4
تعداد قسمت 24
سال پخش 2005 – 2012
امتیاز IMDB 8.7

سریال The Thick of IT توسط آرماندو یانوچی (Armando Iannucci) ساخته شده و همواره از آن به عنوان جانشین معنوی سریال پرطرفدار Yes Minister یاد شده است. البته که در اینجا با رویکردی بسیار گزنده و بدبینانه نسبت به مسائل سیاسی روبرو هستیم؛ چیزی که کمدی‌های سیاسی خیلی کمتر جرأت انجام آن را داشته‌اند. یانوچی دیدگاهی نقادانه نسبت به ساختارهای بوروکراتیک جامعه دارد.

همچنین باید گفت که شخصیت اصلی آن یعنی مالکوم تاکر، توسط پیتر کاپالدی (Peter Capaldi) ایفای نقش شده است. مالکوم نه تنها از تغییر رژیم جان سالم به در می‌برد، بلکه حتی شخصیت‌های محوری مدیا و وزیرها را نیز کنترل می‌کند و تغییر می‌دهد. بامزگی این سریال از آنجایی نشأت می‌گیرد که این شخصیت‌های جفا-دیده و خسته از دنیا را در حال تقلا می‌بینیم که از بوجود آوردن تغییری معنی‌دار در دنیای بیرون عاجز مانده‌اند. اگر از جریانات سیاسی بریتانیا آگاه نباشید، به احتمال زیادی خیلی از جوک‌های سریال را متوجه نمی‌شوید و رویکرد استهزا آمیز آن نسبت به دنیای واقعی، از دست‌تان در می‌رود!

23. Yes Minister

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Paul Eddington , Nigel Hawthorne , Derek Fowlds
سازنده Anthony Jay , Jonathan Lyn
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 22
سال پخش 1980 – 1984
امتیاز IMDB 8.7

سریال Yes Minister، یک اثر کمدی با درون‌مایه‌های استهزای سیاسی است که توسط شبکه BBC Two، ساخته و پخش شد. این سریال کریر سیاسی شخصیتی به نام جیم هکر و دفتر وزارت او در Whitehall را دنبال می‌کند. این سریال در بریتانیا بسیار پرطرفدار بود و از آن ادامه‌ای با نام Yes, Prime Minister نیز ساخته شد.

تعدادی از اپیزودهای این سریال برای رادیو بی‌بی‌سی نیز در نظر گرفته شد و یک نمایشنامه برای استیج هم از آن ساخته شده است. نمایش ظریف و پرجزئیات مسائل سیاسی و پرداختن به خدمت‌گذاران تمدن در سریال Yes Minister، ستایش زیادی کسب کرد. پس از پخش شدن همواره پای ثابت رفرنس‌های بسیار در تکست‌بوک‌های بریتانیایی بوده است. همچنین باید اشاره کرد که با وجود شوخی‌های زیادی که نوک پیکان آن‌ها سیاست‌های محافظه‌کارانه بریتانیا بود، این سریال برنامه تلویزیونی موردعلاقه مارگارت تاچر، نخست وزیر آن زمان بریتانیا می‌باشد!

22. Flight the Conchords

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Jemaine Clement , Bret McKenzie , Rhys Darby
سازندگان Jemaine Clement , Bret McKenzie , James Bobin
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 2
تعداد قسمت 22
سال پخش 2007 – 2009
امتیاز IMDB 8.6

جامین کلمنت (Jemaine Clement)، برت مک‌کنزی (Bret Mckenzie) و جیمز بابین (James Bobin) کسانی هستند که سریال Flight the Conchords را جان دادند؛ سریالی که برای هشت جایزه امی نامزد شد. این سریال پیرامون دو نوازنده سبک راک محلی می‌باشد که از نیوزیلند به نیویورک آمده‌اند تا به شهرت و ثروت دست یابند (سازندگان سریال در نقش بازیگران نیز ظاهر شده‌اند). منازعات فرهنگی و زندگی دشوار در شهر بزرگ نیویورک مضمون اصلی خیلی از شوخی‌های سریال می‌باشد و وضعیت‌های بسیار جالبی پدید آورده است. این سریال عناصر ابزورد نیز در خود دارد و استهزای صنعت موزیک ویدیو و ساخت آن‌ها هم واقعاً محشر است.

از دیگر نکات مثبت سریال Flight the Conchords می‌توان به بازی پرانرژی ریس داربی (Rhys Darby) اشاره کرد که در نقش موری، مدیر برنامه‌ی شخصیت‌های اصلی بازی می‌کند. بازی پرشور داربی با نمایش بی‌روح جامین و برت کاملاً در تضاد است و موجب بوجود آمدن دوگانگی قابل توجهی شده. واقعاً جای تأسف می‌باشد که تنها دو فصل با این سریال همراه بودیم.

21. Kim’s Convenience

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Paul Sun-Hyung Lee , Jean Yoon , Andrea Bang
سازنده Ins Choi
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 5
تعداد قسمت 65
سال پخش 2016 – 2021
امتیاز IMDB 8.2

سریال Kim’s Convenience پیرامون یک خانواده کره‌ای-کانادایی جریان دارد که یک مغازه خواربار فروشی در تورنتو را اداره می‌کنند. این سریال به دلیل بررسی و نمایش مسائلی که پیرامون خانواده‌های آسیایی و مهاجران در آمریکای شمالی جریان دارد، حائز اهمیت است و آن‌ها را در رأس توجه خود قرار می‌دهد. برعکس بسیاری از آثار دیگر که از مهاجران تنها به عنوان شخصیت‌های همراه و فرعی بهره می‌برند. Kim’s Convenience، دقیقاً به همین علت مورد ستایش زیادی قرار گرفت؛ این سریال از معدود سیت‌کام‌هایی می‌باشد که پیرامون نسل اول و نسل دوم خانواده مهاجرین جریان دارد.

شوخی‌های سریال، به کلیشه‌های مربوط به آسیایی‌ها کاری ندارد؛ تمامی شخصیت‌ها با احترام پرداخته می‌شوند. بازیگرانی چون سیمو لیو (Simu Liu) و ژان یوون (Jean Yoon)، نمایشی دیدنی به اجرا گذاشته‌اند و شوخی‌های آن‌ها بالانس بسیار خوبی بین مسخره بازی و بررسی مضامین اجتماعی، برقرار می‌کند.

20. The Marvelous Mrs. Maisel

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Rachel Brosnahan , Alex Borstein , Michael Zegen
سازنده Amy Sherman Palladino
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 5
تعداد قسمت 43
سال پخش 2017 – 2023
امتیاز IMDB 8.7

سریال The Marvelous Mrs. Maisel، ساخته شده توسط استودیوهای آمازون، جذاب، احساسی و خنده‌دار است که زندگی میریم میزل (Miriam Maisel) در دهه 1950 میلادی را دنبال می‌کند. میریم زن خانه‌دار باهوشی می‌باشد که شوهرش پس از یک تصادف او را رها می‌کند. او دوره‌ای با بیماری افسردگی از پا در می‌آید و با وجود دست و پا زدن در غم، متوجه استعداد خود در استند-آپ کمدی می‌شود. ایمی شرمن-پالادینو (Amy Sherman-Palladino)، سازنده‌ی این سریال به خوبی توانسته بین عناصر درام و کمدی توازن برقرار کند.

یکی از جنبه‌های قابل توجه، رابطه‌ی میریم و سوزی (با بازی Alex Borstein) است که ما را به تفکر وامی‌دارد. همچنین مسائل اجتماعی-سیاسی دهه 1950 آمریکا در کنار مشکلات خانوادگی میریم به خوبی نشان داده شده‌اند. علاوه بر این‌ها، بازی ریچل بروزناهان بسیار درخشان است و شخصیتی دوست‌داشتنی از میریم برای بینندگان بوجود آورده.

19. Arrested Development

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Jason Bateman , Michael Cera , Portia de Rossi
کارگردان Michael Hurwitz
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 5
تعداد قسمت 84
سال پخش 2003 – 2019
امتیاز IMDB 8.7

سریال Arrested Development، ساخته‌ی میچل هرویتز (Mitchell Hurwitz)، بحران‌های متعدد و خنده‌دار شخصیت مایکل بلات (Michael Bluth) با بازی جیسن بیت‌من را به نمایش می‌گذارد. مایکل مردی است که از همسر خود طلاق گرفته و شاید تنها فرد نجیب خانواده باشد! او پس از زندانی شدن جورج، وظیفه دارد خانواده‌ی عجیبش را دور هم نگه دارد. نویسندگان کارشان در این سریال درخشان است و گروه بازیگران نیز گل کاشته‌اند؛ سریال Arrested Development، فراتر از یک سیت‌کام معمولی درباره خانواده‌ای ناکارآمد است.

اگر برای بار دوم یا سوم به سراغ این سریال می‌روید، مواردی سوای از شوخی‌های جالب آن، شما را جلب خواهند کرد؛ دیدگاه‌های ارائه شده درباره مسائل اجتماعی واقعاً فکر شده هستند. بسیاری از شوخی‌ها هوشمندانه هستند و خارج از قاعده‌های سبکی سیت‌کام قرار می‌گیرند. Arrested Development کم‌تر از آنچه که لایق آن است توجه دریافت کرد؛ سه فصل در شبکه فاکس پخش شد و سپس دو فصل دیگر نیز از آن توسط نت‌فلیکس ساخته شد.

18. Brooklyn Nine-Nine

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Andy Samberg , Stephanie Beatriz , Terry Crews
سازنده Dan Goor , Michael Schur
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 8
تعداد قسمت 153
سال پخش 2013 – 2021
امتیاز IMDB 8.4

شاید در دنیایی که جنبشی مثل Black Lives Matter به خود دیده است، ساختن یک اسکچ کمدی درباره کار پلیسی بهترین ایده ممکن نباشد! با این حال سازندگان Brooklyn Nine-Nine، توانستند با میانه‌روی خود و اتکا بر شخصیت عجیب جیک پرالتا (Jake Peralta)، سریالی بسیار جالب خلق کنند. جیک یک کاراگاه در منطقه 99 بروکلین است که تحت نظر رئیس سخت‌گیرش یعنی کایپتان هالت کار می‌کند. بازیگری جیک برعهده اندی سمبرگ بوده است که او را بیشتر بخاطر برنامه Saturday Night Live بخاطر می‌آوریم.

با وجود تیم بازیگری بسیار خوب و خطوط داستانی ارگانیک، سریال به مسائلی مثل نژاد پرستی، فساد و سیستم پلیسی ناکارآمد می‌پردازد و سعی می‌کند که جان تازه‌ای به این موضوعات ببخشد. سریال Brooklyn Nine-Nine، به خوبی توانسته بین شوخی‌های مربوط به محل کار و پرداختن به مسائل حساس، توازن ایجاد کند.

17. The Dick Van Dyke Show

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Dick Van Dyke , Mary Tyler Moore , Rose Marie
سازنده Carl Reiner
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 5
تعداد قسمت 158
سال پخش 1961 – 1966
امتیاز IMDB 8.4

شاید هیچ اثری را نتوان پیدا کرد که بهتر از The Dick Van Dyke Show، سبک زندگی آمریکایی و سعادت زندگی حومه شهری در دهه 1960 میلادی را به نمایش بگذارد. سازنده‌ی این سری یعنی کارل راینر (Carl Reiner)، در ابتدا قرار بود خودش شخصیت اصلی را بازی کند، اما بعداً قبول کرد که آن را به دیک ون دایک واگذار کند. این سریال از سیت‌کام‌های پیشین خود مثل I Love Lucy هم تاثیر گرفته و به خوبی دوگانگی زندگی در محل کار و خانه را به نمایش می‌گذارد.

ون دایک شخصیت رابی پتری (Robbie Petrie) را بازی کرده است که به عنوان یک نویسنده کمدی کار می‌کند و در عین حال، زندگی زناشویی خود را با لارا (Laura) می‌گذراند. این سریالِ اسکچ کمدی، بر آثار بسیار زیادی اثرگذار بوده است که آخرین آن‌ها احتمالاً WandaVision باشد.

16. What We Do in the Shadows

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Kayvan Novak , Matt Berry , Natasia Demetriou
سازنده Jemaine Clement
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 5 (تمدید شده برای فصل 6)
تعداد قسمت 51
سال پخش 2019 – اکنون
امتیاز IMDB 8.6

حضور ومپایرها در دنیای سرگرمی به درازای تاریخ این صنعت می‌باشد! آن‌ها همواره به عنوان موجوداتی قوی، نامیرا و تشنه به خون ترسیم شده‌اند. What We Do in the Shadows، ماکیومنتری ساخته شده توسط جامین کلمنت است که از فیلمی با همین نام الهام گرفته شده. داستان این سریال بر محوریت سه دوست ومپایر با نام‌های ناندور، لازلو و ناجا می‌باشد که برای چندین قرن با یکدیگر دوست بوده‌اند. سریال در دست انداختن کلیشه‌های دیگر سیت‌کام‌ها واقعاً خوب عمل می‌کند و موضوعاتی که نمایش می‌دهد مشابه با همان‌هایی می‌باشد که در سیت‌کام‌های سنتی پیرامون چند دوست نزدیک در شهرهای بزرگ، می‌بینیم.

What We Do in the Shadows خنده و ترس را در هر قاب مخلوط می‌کند و داستان‌هایی بسیار جالب و دیدنی مثل زندگی شبانه ومپایرها به نمایش می‌گذارد. شخصیت‌های دوست داشتنی، بازیگرهای عالی و نویسندگی فوق‌العاده همگی دیدن این سریال را به یکی از واجبات بدل می‌کنند.

15. The Good Place

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Kristen Bell , William Jackson Harper , Jameela Jamil
سازنده Michael Schur
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 4
تعداد قسمت 50
سال پخش 2016 – 2020
امتیاز IMDB 8.2

درگیر شدن با موضوع مرگ و پس از مرگ، خصوصاً با تکیه بر نظرات فلاسفه‌ای مثل نیچه، کیرکگار و سارتر، ممکن است برای خیلی‌ها سنگین بنظر برسد. اما تنها کافی‌ست چند قسمت از The Good Place را نگاه کنید تا زیبایی این موضوع را درک کنید. این سریال پیرامون موضوع پس از مرگ جریان دارد و دنیایی خیالی با همین نام (مکانی خوب!) به نمایش می‌گذارد که در واقع بهشتی تثمیلی برای افرادی می‌باشد که در زندگی زمینی خود آدم‌های خوبی بوده‌اند. النور، زنی است که به اشتباه وارد بهشت شده و سعی می‌کند از دید معمار دانایِ کل این مکان یعنی مایکل، مخفی بماند.

دلیل ستوده شدن The Good Place لحظات کمدی ابزورد آن و ترکیب سیتکام با مضامین سنگین فلسفی است. این سریال از ابتدا تا انتها نمایشی دلگرم کننده می‌باشد و در واقع طرحی فلسفی از یک زندگی خوب و معنادار ارائه می‌کند.

14. Atlanta

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Donald Glover , Brian Tyree Henry , LaKeith Stanfield
سازنده Donald Glover
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 4
تعداد قسمت 41
سال پخش 2016 – 2022
امتیاز IMDB 8.6

سریال Atlanta، در سبک کمدی-درام، داستان یک موسیقی‌ساز و دوست رپرش را دنبال می‌کند که سعی دارند در شهر آتلانتا پیشرفت کنند. این سریال سبک کمدی را با مضامینی موزیکال ترکیب می‌کند و نتیجه‌ای شگفت‌انگیز ارائه می‌کند. سریال اتلانتا برای جوایز بسیاری نامزد شده و سازنده آن یعنی دونالد گلاور (Donald Glover) هم جوایز زیادی برای کارگردانی آن به دست آورده است. او اولین آفریقایی-آمریکایی می‌باشد که توانسته جایزه بهترین کارگردانی در یک سریال کمدی را به دست بیاورد.

این سریال از آنجایی حائز اهمیت است که تمامی تیم نوینسدگی آن از اقلیت سیاه پوست هستند و کمک بسیاری به جایگاه هویت آفریقایی-آمریکایی بر روی صحنه تلویزیون کرده‌اند. در کنار ملاحظات دقیقی که درباره اقلیت‌ها در سریال می‌بینیم، موسیقی در حال رشد هیپ-هاپ هم به خوبی پرداخته شده است.

13. Master of None

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Aziz Ansari , Eric Wareheim , Lena Waithe
سازنده Aziz Ansari , Alan Yang
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 25
سال پخش 2025 – 2021
امتیاز IMDB 8.2

سریال Master of None، توسط عزیز انصاری (Aziz Ansari) ساخته شده، بازیگری نقش اول آن هم توسط او انجام شده و شخصیت دِو شاه (Dev Shah) در واقع روایتگر شخصیت واقعی او است که در دهه سی سالگی عمر خود، زندگی نیویورکی‌اش را می‌گذراند. در طول این سریال با رفرنس‌های بسیاری به کارهای کلاسیک سینما، ایستر اگ‌های مربوط به آن‌ها و درون‌مایه‌های مشابه روبرو می‌شویم. این تأثیرات از موج نوی سینمای فرانسه تا La Dolce vita و تا سینمای نئو-رئالیستی ایتالیا و آثاری مثل دزد دوچرخه، تنوع دارد.

عملکرد انصاری چه در پشت صحنه و چه روبروی دوربین واقعاً عالی است که نهایتاً جوایزی در جشنواره‌های امی و گلدن گلوب هم برای او به ارمغان آورد. تمرکز سریال Master of None بر روی مسائل مربوط به مهاجران، هویت آن‌ها و زندگی‌شان، داستانی فوق‌العاده از جست‌جو برای عشق، زندگی و نشاط به بینندگان ارائه می‌کند.

12. Silicon Valley

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Thomas Middleditch , T. J. Miller , Josh Brener
سازندگان John Altschuler , Mike Judge , Dave Krinsky
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 6
تعداد قسمت 53
سال پخش 2014 – 2019
امتیاز IMDB 8.5

سریال Silicon Valley، کاری می‌کند که موضوعی خسته‌ کننده و ملال آور مثل اختراعات علمی هم جالب بنظر برسد و محیطی که نخبه‌های تکنولوژی در آن هستند را شدیداً جذاب جلوه بدهد. این سریال که به عنوان یک اثر پارودی ساخته شده، فرهنگ سیلیکون ولی را به سخره می‌گیرد؛ در اینجا شخصی به نام ریچادر هندریکس سعی دارد کمپانی خودش را راه بیاندازد و در مسیرش با رقابت‌کننده‌های کله‌گنده‌ای روبرو می‌شود.

با ملاحظات تیز و دقیق درباره فضای اخلاقی حاکم بر کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی و همچنین شوخی‌های ناهنجار دیگر، این سریال مشخصاً در میان آثار کمدی‌ برتر سال‌های اخیر قرار دارد. کمیل نانجیانی (Kumail Nanjiani) و توماس میدل‌تیچ (Thomas Middleditch) ستاره‌هایی هستند که بازی آن‌ها بدترین کابوس‌های افراد متخصص در دنیای تکنولوژی را به سخره می‌گیرد.

11. Ted Lasso

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Jason Sudeikis , Hannah Weddingham , Jeremy Swift
سازندگان Brendan Hunt , Joe Kelly , Bill Lawrence , Jason Sudeikis
وضعیت پخش تمام شده
تعداد قسمت 34
تعداد فصل 3
سال پخش 2020 – 2023
امتیاز IMDB 8.8

Ted Lasso از شبکه Apple TV، یک کمدی درامای ورزشی است که توسط جیسن سودیکیس (Jason Sudeikis)، بیل لارنس (Bill Lawrence)، جو کلی (Joe Kelly) و برندن هانت (Brendan Hunt) ساخته شده است. سودیکیس، شخصیت تد لاسو را بر اساس برنامه‌های تشویقی شبکه NBC بوجود آورد. تد، در واقع مربی تیم فوتبال آمریکایی در کالج بوده که برای هدایت یک تیم فوتبال بریتانیایی استخدام می‌شود. تد شخصیتی همیشه مثبت‌اندیش دارد. او به انگلیس نقل مکان می‌کند، درباره فوتبال انگلیس می‌آموزد و مصمم است که تیم‌اش را به موفقیت برساند.

تد لاسو، کمدی ظریفی می‌باشد که به خوبی از کلیشه‌ی «ماهیِ بیرون از آب» و استعاره‌های مربوط به آن بهره می‌برد (استعاره‌ی ماهی بیرون از آب: به وضعیت‌هایی گفته می‌شود که شخص مجبور است در محیطی جدید، زندگی خود را از نو آغاز کند). در این سریال لحظات دلگرم‌کننده زیادی وجود دارد که با کمدی خارج از قائده ترکیب شده‌اند. سریال تد لاسو، بیش از آنکه مربوط به ورزش باشد، مربوط به شخصیت‌های عجیبی است که در آن حوزه حضور دارند. این سریال پس از سه فصل به پایان رسید.

10. Rick and Morty

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
صداگذاران Chris Parnell , Spencer Grammer , Sarah Chalke
سازنده Dan Harmon , Justin Roiland
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 7 (تمدید شده تا فصل 10)
تعداد قسمت 70
سال پخش 2013 – اکنون
امتیاز IMDB 9.1

یک دانشمند دیوانه و نوه‌ی 14 ساله‌اش، که نام سریال هم از آن‌ها برگرفته شده، مرکز توجه این سریال انیمیشنی هستند. Rick and Morty در ابتدا به عنوان یک استهزا برای فیلم‌های Back to the Future در نظر گرفته شده بود اما سپس به عنوان یک اثر مجزا جای خود را پیدا کرد. محتوای این سریال پیرامون کارهای دیوانه‌وار ریک جریان دارد که گاهی اوقات آزمایشات علمی بینا-بُعدی آن، مارتی را هم وارد کار می‌کند. محتوای سریال پیرامون چند موضوع جریان دارد که شامل اعتیاد ریک به الکل، خودشیفتگی او، خرابکاری‌های علمی‌اش و ماجراجویی‌های او با مورتی می‌شود. علاوه بر این، هر قسمت پر از مضامین فلسفی مثل اضطراب وجودی و پوچ‌گرایی می‌باشد.

سریال ریک و مورتی هیچ حد و حدودی نمی‌شناسند و هر چیزی را مایه‌ی تمسخر خود قرار می‌دهد؛ چرا که در جای جای این اثر، درون‌مایه‌ی پوچی به چشم می‌خورد و در آن هیچ چیزی واقعاً اهمیت ندارد! این سریال برای شوخی‌های تاریک و سبک انیمیشنی منحصر به فردش، بسیار ستوده شده است. اگر از شوخی‌های بسیار تاریک، تا حدی که گاه آزار دهنده می‌شود، لذت می‌برید، پس بدون شک باید ریک و مورتی را ببینید.

9. Parks and Recreation

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Amy Poehler , Jim O’Heir , Nick Offerman
سازندگان Greg Daniels , Michael Schur
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 7
تعداد قسمت 124
سال پخش 2009 – 2015
امتیاز IMDB 8.6

Parks and Recreation، سریالی در سبک کمدی-دراما با فرم ماکیومنتری می‌باشد که در شهری کوچک واقع در ایالت ایندیانا جریان دارد و به جریانات دپارتمانی با همین نام می‌پردازد. شخصیت اصلی داستان بازرس ارشد دپارتمان یعنی لزلی نوپ (Leslie Knope) است که زندگی او در کنار همکارانش را دنبال می‌کنیم. در این سریال بازیگرانی همچون ایمی پولر (Amy Poehler)، عزیز انصاری، راب لاو (Lob Lowe) و نیک افرمن (Nick Offerman) حضور پیدا کرده‌اند.

شاید بتوان این سریال را نمونه مشابه ولی کوچکتر سیاست‌های آمریکا به حساب آورد. در واقع، بحران اقتصادی سال 2008 منبع الهام آن بوده است. نویسندگان Parks and Recreation، یعنی گرگ دنیلز (Greg Daniels) و مایکل شور (Michael Schur) برای ساختن آن، تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند و با مسئولان منتخبی مشاوره کردند تا مضامین سریال به خوبی در آن پیدا بشوند. نتیجه‌ی به دست آمده سریالی واقعاً دلگرم کننده و حال خوب کن است که توانسته از موضوعی مثل فرمانداری یک شهر کوچک، یک کمدی مفرح بسازد. نشریه رولینگ‌استون، زمانی درباره آن چنین نوشت: «سریال Parks and Recreation به خوبی توانسته روحِ فرهنگی حاکم بر زمان ریاست جمهوری اباما را به تصویر بکشد».

8. Veep

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Julia Louis-Dreyfus , Tony Hale , Anna Chlumsky
سازنده Armando Iannucci
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 7
تعداد قسمت 65
سال پخش 2012 – 2019
امتیاز IMDB 8.4

ویپ، هزلی سیاسی که توسطه آرماندو یانوچی به وجود آمده است (کسی که سازنده برنامه مشابهی به نام The Thick of IT نیز می‌باشد، شماره‌ی 24 این لیست هم به آن پرداخته است). شخصیت اصلی داستان زنی به نام سلینا مایر می‌باشد که توسط یولیا لوییز-درایفوس ایفای نقش شده است. او معاون رئیس جمهور آمریکاست و درگیری روزمره او با مسائل سیاسی را دنبال می‌کنیم.

هزلیات زننده و ارجاعات تمسخرآمیز به وقایع زندگی سیاسی مدرن در این سریال، موجب ستایش‌های بسیار آن بوده است. درایفوس به دلیل ایفای نقش شخصیت مایر، شش امی پی در پی برنده شد که موفقیتی چشم‌گیر به حساب می‌آید. Veep، اثری شگفت‌انگیز است که به وقایع دلسرد کننده‌ی سیاسی می‌پردازد که با چنان لحن کمیک دقیقی آمیخته شده که بیننده بارها و بارها به قهقهه خواهد افتاد.

7. The Simpsons

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
صداگذاران Dan Castellaneta , Nancy Cartwright , Harry Shearer
سازنده James L. Brooks , Matt Groening , Sam Simon
تعداد فصل 35 (تمدید شده برای فصل 36)
تعداد قسمت 760
وضعیت پخش در حال پخش
سال پخش 198 – اکنون
امتیاز IMDB 8.7

به جرأت می‌توان گفت هیچ نمایش کمدی دیگری در تاریخ تلویزیون به اندازه سیمپسون‌ها فراگیر نشده است و نشانه‌های آن به اندازه این سریال کمدی در فرهنگ عام دیده نمی‌شود. در سال 1989، The Simpsons آغاز شد و از همان زمان برای چندین دهه مورد تمجید مردم و منتقدان قرار گرفته است، چرا که رویکردی جذاب و خنده‌دار نسبت به مسائل مختلف زندگی و فرهنگ آمریکایی دارد. خانوده‌ی پنج نفری هومر، مارج، بارت، لیزا و مگی که در شهر خیالی اسپرینگ‌فیلد زندگی می‌کنند، مرکز توجه سریال هستند.

The Simpsons، بلندترین سیتکام آمریکایی به حساب می‌آید و استایل انیمیشنی آن، حاضر جوابی‌های هوشمندانه‌اش و ارجاعاتش به دنیای واقعی از جذابیت‌های این انیمیشن محسوب می‌شود.

رسانه A. V. Club، در توصیف آن چنین می‌گوید: «دستآورد برتر تلویزیون سمپسون‌ها می‌باشد، فارغ از اینکه چه فرمتی مد نظر داریم».

6. BoJack Horseman

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
صداگذاران Will Arnett , Amy Sedaris , Alison Brie
سازنده Raphael Bob-Waksberg
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 6
تعداد قسمت 77
سال پخش 2014 – 2020
امتیاز IMDB 8.8

سریال BoJack Horseman، شاید بهترین گزینه برای همزات پنداری با وضعیت جهانی نابسامانی باشد که در سال‌های اخیر شاهدش بوده‌ایم. سریال درباره اسبی انسان‌نما است که به وضوح یک ضد-قهرمان محسوب می‌شود؛ بوجک در حال دست و پنجه نرم کردن با وضعیت وجودی خود به عنوان یک سلبریتیِ رو به افول است و شوخی‌های سریال اکثراً چنین مضمونی دارند. بوجک برای نگه داشتن شهرت خود، می‌خواهد یک کتاب منتشر کند و دوستش دایان (Diane) در این مسیر به او کمک خواهد کرد.

در ابتدای انتشار، BoJack Horseman با نقدهای متوسطی روبرو شد، اما هر چه بیشتر با این اسب دوست داشتنی همراه شدیم، هم منتقدان و هم بینندگان توانستند او را بهتر درک کنند. شوخی‌های تاریک و تلخِ سریال، در کنار نگاه منتقدانه‌اش به مسائلی مثل سکسیسم، تراما و ذات زندگی، نکاتی هستند که آن را خاص می‌کنند. با درون‌مایه‌های تراژی‌کمدی، شوخی‌های ابزورد و بررسی مسائل اجتماعی مثل اعتیاد و سلامت روان، این سریال به راحتی در میان آثار برتر کمدی قرار می‌گیرد.

BoJack Horseman اثری است که به خوبی مشکلات یک عصر نامطمئن را به تصویر می‌‌کشد.

5. Schitt’s Creek

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Eugene Levy , Dan Levy , Catherine O’Hara
سازندگان Eugene Levy , Dan Levy
تعداد فصل 6
تعداد قسمت 80
وضعیت پخش تمام شده
سال پخش 2014 – 2020
امتیاز IMDB 8.5

دن و یوجین لوی با ساخت Schitt’s Creek به مشکلات و مصائب یک خانواده‌ی ناکارآمد پرداخته‌اند. شروع سریال می‌تواند توجه هر کسی را به خود جلب کند؛ داستان از این قرار است که خانواده‌ی شدیداً پولدار رُز، پس از اینکه پلیس فدرال برای بررسی اتهامات به خانه‌شان می‌ریزد، یک شبه فقیر می‌شوند. تنها چیزی که پلیس فدرال از آن‌ها نمی‌گیرد، شهر کوچک جنگلی‌ است که سال‌ها قبل پدر خانواده یعنی جانی (با بازی یوجین لوی) خریده بود.

حال خانواده رز باید به آنجا نقل مکان کنند و با تغییر ناگهانی سبک زندگی خود و این شوک فرهنگی وارد شده، کنار بیایند. مثل تمامی کمدی‌های برتر تلویزیون، Schitt’s Creek به خوبی ساخته و پرداخته شده است، اما چشم‌گیر بودن آن بیشتر بخاطر نویسندگی فوق‌العاده و بازی بازیگران است. مطمئناً با یکی از خنده‌دارترین سریال‌های موجود روبرو هستیم که لبخندهای زیادی برای بیننده به ارمغان خواهد آورد.

4. Curb Your Enthusiasm

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Larry David , Cheryl Hines , Jeff Garlin
سازنده Larry David
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 11 (تمدید شده برای فصل 12)
تعداد قسمت 110
سال پخش 2000 – اکنون
امتیاز IMDB 8.8

لری دیوید (Larry David) که از سازندگان اصلی سریال Seinfeld بود، Curb Your Enthusiasm را با استایلی سینمایی ساخته و با شوخی‌های خارج از عرف و کمدی لحظه‌ای، به آن جان داده است. این سریال را می‌توان یکی از طولانی‌ترین‌ها در تاریخ تلویزیون به حساب آورد (به تازگی برای فصل دوازدهم هم تمدید شده است)؛ در طول قسمت‌های آن با نسخه نیمه-خیالی دیوید روبرو می‌شویم. با بیرون آمدن از قالب سیت‌کام، سریال Curb Your Enthusiasm به زندگی روزمره لری و جزئیات آن می‌پردازد. دوربین، لری را در خانه، محل کار و اطراف شهر لس آنجلس دنبال می‌کند و طبع نیمه-خشمگین او موجب می‌شود که لحظات خنده‌دار زیادی را شاهد باشیم.

علاوه بر دیوید، شریل هاینز (Cheryl Hines) هم در این سریال حضور دارد که نقش همسر لری را بازی می‌کند. جف گارلین نیز بهترین دوست لری و مدیر برنامه‌اش است. لری دیوید با این سریال نشان داد که در به تصویر کشیدن لحظات جالب از دل موقعیت‌های اجتماعی شرم‌آور، استاد است!

3. The Office

برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو برترین سریال‌های کمدی تمام دوران - ویجیاتو
بازیگران Steve Carell , Jenna Fischer , John Krasinski
سازندگان Greg Daniels , Ricky Gervais , Stephen Merchant , Michael Schur
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 9
تعداد قسمت 188
سال پخش 2005 – 2013
امتیاز IMDB 9.0

سریال The Office، مطمئناً در میان شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین کارهای کمدی قرن اخیر است. مایکل شور و گرگ دنیلز یکی از بهترین کارهای خود را با این سریال به سرانجام رساندند. این سریال درباره‌ی کارکنان کمپانی Dunder Mifflin Paper است که زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را دنبال می‌کنند؛ همچنین، روابط بین شخصیت‌ها از نکات حائز اهمیت سریال است. یک رئیس بدردنخور، آدم‌های مسخره‌ی محیط اداری و گروهی از کارکنان شوخ‌طبع، جمعی را بوجود آورده‌اند که باعث می‌شود The Office تبدیل به اثری خاص بشود.

این سریال بهترین گزینه برای اوقات فراغت است؛ با رابطه عاشقانه‌ی جیم و پم، اشک به چشمتان خواهد آمد و با کارهای اعجاب آور دوایت بارها و بارها خواهید خندید. The Office احساسات زیادی در بینندگان بیدار می‌کند و آن‌ها را شیفته‌ی خود می‌سازد.

2. Friends

کمدی کمدی
بازیگران Jennifer Aniston , Courteney Cox , Lisa Kudrow
سازندگان David Crane , Marta Kauffman
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 10
تعداد قسمت 234
سال پخش 1994 – 2004
امتیاز IMDB 8.9

سریال فرندز احتمالاً محبوب‌ترین سیت‌کام تاریخ تلویزیون باشد و تأثیر بسیاری بر این سبک و بر تلویزیون به طور کلی داشته است. سازندگان این سریال یعنی دیوید کرین (David Crane) و مارتا کافمن (Marta Kauffman) برای ده سال متوالی به ساخت آن ادامه دادند و با فرندز، فرهنگ عام یک نسل را تعریف کردند. این سریال کمدی، قصه‌ی دوستی‌ها و عشق پرشور و دلگرم کننده‌ی شش دوست را به نمایش می‌گذارد (سه مرد و سه زن). ما پستی و بلندی‌های روزمره آن‌ها در منهتن را دنبال می‌کنیم.

مشخصاً قوی‌ترین بخش Friends، نویسندگی و بازیگری آن است که موجب شده هر شش شخصیت اصلی داستان دوست‌داشتنی و قابل ارتباط باشند. بخش کمدیِ کار هم بسیار قوی است و هر کدام از این شش شخصیت به نحو خاص خود موجب خنده‌ی بیننده خواهند شد. همچنین باید گفت که افراد مشهوری همچون بروس ویلیس (Bruce Willis)، رابین ویلیامز (Robin Wiliams)، جولیا رابرتز (Julia Roberts) و ریس ویتراسپون (Reese Witherspoon) به عنوان بازیگران مهمان در فرندز حضور پیدا کرده‌اند.

1. Seinfeld

کمدی کمدی
بازیگران Jerry Seinfeld , Julia Louis-Dreyfus , Michael Richards
سازندگان Larry David , Jerry Seinfeld
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 9
تعداد قسمت 173
سال پخش 1989 – 1998
امتیاز IMDB 8.9

سریال Seinfeld درباره شخصیتی خیالی از جری ساینفلد، سازنده‌ی آن می‌باشد. او در کنار لری دیوید، دو کمدینی می‌باشند که این سریال ماندگار را به وجود آورده‌اند. این سریال زندگی چهار دوست به نام‌های جری، الاین، جورج و کاسمو کرامر را به نمایش می‌گذارد که با پستی و بلندی‌های زندگی در نیویورک دست و پنجه نرم می‌کنند.

ساینفلد از آنجایی اهمیت دارد که توانسته فرمت سیت‌کام یا کمدی‌های تلویزیونی با محوریت چند دوست را ترویج دهد؛ دیدن گروه‌های دوستانه، جزئیات شخصیتی و ماجراهای زندگی‌شان که در قرن 21 به شکل متعددی شاهدش بودیم، ریشه‌اش را می‌توان در ساینفلد یافت. Seinfled از آغاز تاکنون وضعیت خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین آثار تلویزیونی حفظ کرده‌ است و ذره‌ای از تأثیر آن بر سبک کمدی‌های تلویزیونی کاسته نشده.

جمع‌بندی

در لیستی که مشاهده کردید، تعدادی از بهترین کمدی‌های تلویزیونی تاریخ را گرد هم آوردیم. سبک کمدی احتمالاً پرطرفدارترین سبک در میان آثار ساخته شده در تلویزیون باشد و همواره شاهد ظهور ژانرهای متفاوتی بوده‌ایم که در فراهم کردن لحظاتی شاد و مفرح برای بیننده، خلاقانه عمل کرده‌اند. سریال‌هایی مثل فرندز و ساینفلد، به سادگی نشان می‌دهند که چرا کمدی تا این حد محبوب است.

موضوعاتی مثل دوستی، خانواده، وضعیت‌های جالب و بطور کلی احساسات خوبی که در این برنامه‌های تلویزیونی نهفته است، آن‌ها را تبدیل به انتخاب شماره یک اکثر مشتاقان می‌کند. خوشبختانه هر ساله شاهد ظهور کمدی‌های جالب متعددی هستیم که نشان می‌دهد در اوج دوران کمدی هستیم.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید. راستی، سریال تلویزیونی مورد علاقه شما کدام است؟

برترین سریال‌های کمدی کدام‌اند؟

Seinfeld , Friends , The Office , Curb Your Enthusiasm

برترین سریال‌های کمدی انیمیشنی کدام‌اند؟

The Simpsons , BoJack Horseman , Rick and Morty

FLICKSIDE

برچسب‌ها:

نظر شما