شناسهٔ خبر: 63961454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم جمع آوری عرضه کنندگان گوشت قرمز در معابر اهواز توسط شهرداری

مدیر کل دامپزشکی خوزستان: عرضه و کشتار دام در معابر و خیابان‌ها جزو وظایف شهرداری است و باید در این زمینه اقدام کند.

صاحب‌خبر -

لزوم جمع آوری عرضه کنندگان گوشت قرمز در معابر اهواز توسط شهرداری

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، ناصر عسکری فرد عرضه و کشتار دام در معابر و خیابان‌ها را جزو وظایف  ذاتی شهرداری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مدیریت این موضوع یک اقدام چند وجهی است، همه ارگان‌ها باید پای کار باشند.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع و ارتباط مستقیمی که با سلامت شهروندان دارد، کارگروهی با حضور شهرداری، دامپزشکی، استانداری و دیگر نهاد‌های مربوطه تشکیل شده و پیگیری درحال انجام است.

عسکری فرد با تاکید بر اینکه دامپزشکی باید بر کار‌های شهرداری نظارت داشته باشد ادامه داد: عرضه گوشت قرمز در چند نقطه شهر اهواز مشاهده شده که شهرداری باید نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام کند، زیرا رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: اگر عرضه گوشت قرمز بیرون شهر و در جاده‌های بین شهری انجام شود باید موضوع را از راهداری مطالبه کرد، ولی نیرو‌های دامپزشکی با کمک دادستانی و فرمانداری، وسایل و ادوات افرادی که نسبت به عرضه گوشت قرمز در بیرون شهر اقدام کرده بودند را جمع آوری و به مراجع قضایی ارجاع دادند.

وی با تاکید بر اینکه مجازات بازدارنده نیست و عرضه گوشت قرمز بدون تاییده دامپزشکی دوباره از سر گرفته می‌شود، گفت: باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود، زیزا اگر تقاضا برای خرید چنین گوشت‌هایی نباشد عرضه نیز متوقف خواهد شد.

عسکری فرد با بیان اینکه دام‌های کشتار شده خارج از کشتارگاه و عرضه گوشت خارج از قصابی تاییدیه دامپزشکی ندارند، افزود: فقط گوشتی مورد تایید دامپزشکی است که در کشتارگاه کشتار شود، مٌهر دامپزشکی داشته باشد، حمل و نقل لاشه توسط خودروی سردخانه دار و عرضه نیز در فروشگاه‌های زیر نظر دامپزشکی انجام شود.

وی می‌گوید: پزشک در چند مرحله قبل و بعد از کشتار، دام را ویزیت می‌کند و پس از طی مرحله پیش سرد که باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود لاشه را تایید می‌کند که گوشتی سالم در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وجود بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک میان انسان و دام

عسکری فرد گفت: برخی شهروندان اقدام به کشتار دام در منزل و مصرف بلافاصله گوشت قرمز می‌کنند، این در حالی است که لاشه دام پس از کشتار باید حداقل ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا بار میکروبی آن از بین رود و سالم سازی شود.

وی افزود: گذراندن دوره پیش سرد برای سالم سازی لاشه‌هایی که در کشتارگاه کشتار می‌شوند ضروری است.

عسکری فرد ادامه داد: بیش از ۸۰۰ مورد بیماری مشترک میان انسان و دام وجود دارد که نظارت نداشتن دامپزشکی ممکن است سلامت شهروندان را به مخاطره بیندازد که نمونه بارز این بیماری‌ها تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

نظر شما