شناسهٔ خبر: 63956293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با همشهری گفت:

چگونه آمریکا به راحتی آتش‌بس در غزه را وتو می‌کند؟

مسعود رضایی گفت: مناسبات جهانی و رویه‌های حاکم بر نهادهای بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم بر مدار قدرت شکل گرفته. لذا از این جهت باید در نظر داشت انتظار اینکه آمریکا به عنوان یک کشور زورگو بخواهد بر طبق اصول قواعد حقوق بین‌الملل عمل کند، یک پیش‌فرض غلط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، آمریکا بامداد شنبه ۱۸ آذر ماه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد. پیش‌نویس این قطعنامه که خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه است از سوی امارات ارائه شده بود. برای این که چگونه نهادهای حقوقی بین‌المللی در برابر چنین اقداماتی که جنایات در منطقه را تداوم می‌بخشد با مسعود رضایی کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید.

زور قدرت بر حقوق بین‌الملل می‌چربد

مسعود رضایی در ابتدا گفت: مناسبات جهانی از جمله رویه‌های حاکم بر نهادهای بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم بر مدار قدرت شکل گرفته و این زورگویی و اعمال فشار است که بر قواعد و حقوق غلبه پیدا می‌کند. لذا از این جهت باید در نظر داشت انتظار اینکه آمریکا به عنوان یک کشور زورگو بخواهد بر طبق اصول قواعد حقوق بین‌المللی عمل کند، یک پیش‌فرض غلط است. او به بهانه پیشرفت نظامی و نفوذ و قدرتی که دارد این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که با فشار و اعمال قدرت سیاست‌های خودش را پیگیر شود. احیاناً اگر هم درجایی آمریکا قواعد حقوقی را رعایت کند، نه از سر احترام و ارزشی که برای آن‌ها قائل است، بلکه از آن جهت است که در آن برهه حقوق بین‌المللی به نفع آن است، پس چه بهتر که آن را رعایت کرد.

پشتیبانی از جنایت علیه بشریت

وی افزود: یکی از بارزترین مصادیق آنچه که گفته شد، امروزه نوع رفتار و موضع‌گیری‌های آمریکا در قبال جنایاتی است که در غزه توسط رژیم صهیونیستی درحال رخ دادن است. همه دنیا می‌دانند که فی‌الحال اسرائیل در حال جنگ نیست بلکه بنا به آنچه که حتی رئیس سازمان ملل هم بدان اذعان داشت، رژیم اشغالگر دست به یک جنایت جنگی زده است. در این ایام اسرائیل تمام قواعد و مقررات جنگ را زیر پا گذاشت و از حمله به بیمارستان تا کشتن غیرنظامیان را در کارنامه خود ثبت کرد و در همه این مدت، آمریکا به مثابه یک متحد که زور دارد و از نفوذش استفاده می‌کند، از او پشتیبانی کرده و حتی‌الامکان در پی سفیدشویی اقدامات اسرائیل است.

باید در برابر زورگویی قوی شد

این کارشناس مسائل سیاسی در انتها اشاره کرد: این وضعیت برای مردم جهان بالاخص مردم منطقه یک پیغام جدی دارد و آن این است که تنها راه چاره ما در برابر این زورگویی‌ها و اعمال فشارها یک چیز است و آن هم قدرتمند شدن است. کسب قدرت این فرصت را فراهم می‌آورد که در تقابل با سلطه‌گری بهتر در میدان عمل کنیم.

نظر شما