شناسهٔ خبر: 67657683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان؛

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان؛ سخنگوی شورای نگهبان در یادداشتی نوشت: تدبیری که نویسندگان قانون اساسی چهل و پنج سال پیش اندیشیده بودند، موجب شد تا ثبات، استحکام و اقتدار نظام بیش از پیش به چشم جهانیان بیاید و مورد اعتراف بسیاری از آن‌ها نیز قرار گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان – هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان در یادداشتی نوشت:

در روز‌هایی که مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود و مسئولان در تکاپو برای تشکیل مجلس جدید شورای اسلامی و مجلس جدید خبرگان رهبری بودند، اتفاقی تلخ و دردناک نظام جمهوری اسلامی ایران را وارد مرحله دیگری کرد.

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در یک سانحه هوایی با همراهانش یعنی دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه و نماینده، ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی سرتیم حفاظت ریاست‌جمهوری و کادر پروازی به شهادت رسیدند.

از همان لحظاتی که این خبر دردناک اعلام شد، همه در پی پاسخ این سوال بودند که سرنوشت ریاست‌جمهوری که جایگاهی مهم و خطیری در نظام جمهوری اسلامی دارد، چه خواهد شد؟ خوشبختانه قانون اساسی در اصل ۱۳۱ به این سوال پاسخ داده بود در شرایطی که رئیس‌جمهور به هر دلیلی نباشد یا اینکه نتواند به ادامه مسئولیت بپردازد، چه باید کرد.

تدبیری که نویسندگان قانون اساسی در چهل و پنج سال پیش اندیشیده بودند، همان طور که در سال‌های نخست انقلاب یعنی در مرداد و مهر ۱۳۶۰ به کار آمد، در امسال نیز به کار آمد و موجب شد تا ثبات، استحکام و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش به چشم جهانیان بیاید و مورد اعتراف بسیاری از آن‌ها نیز قرار گیرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که شاید یک قانون بسیار مترقی و راه‌گشا باشد، اما اگر عزم و اراده‌ای برای اجرا آن وجود نداشته باشد، راه به جایی نخواهد برد. ما در حادثه اخیر مشاهده کردیم آنچه موجب انجام دقیق و زمان‌بندی شده فرآیند‌های قانونی شد، هدایت‌ها و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب بود. همان هدایتی که امام خمینی (ره) در دهه شصت داشت بار دیگر از سوی رهبر معظم انقلاب بازنمایی شد.

مقام معظم رهبری در همان ساعات نخستی که این حادثه پدید آمد، فرمودند که مردم نگران نباشند. هیچ خللی نیز در امور اجرایی کشور به وجود نخواهد آمد؛ همین چند جمله رهبری دل‌ها را آرام و امیدوار کرد. تشییع‌های میلیونی شهدای خدمت در شهر‌های مختلف نیز نشان داد که مردم مصمم به تداوم مسیر جمهوری اسلامی ایران هستند.

در این شرایط، هماهنگی‌هایی که در وضعیت عادی ماه‌ها به طول می‌انجامید، با همکاری، تعامل و همدلی در مدت کوتاهی انجام شد و فرآیند‌ها بر اساس قانون به صورت دقیق و در زمان‌بندی مشخص انجام شد.

خوشبختانه در کمتر از ۵۰ روز دو مرحله انتخابات طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و بدون مساله و مشکلی برگزار شد و در دو مرحله شاهد بودیم که حدود ۵۵ میلیون رای به صندوق‌ها ریخته شد و این اتفاق، رخدادی کم‌نظیر در نظام‌های سیاسی جهان است که در کمتر از ۵۰ روز از فقدان یک رئیس‌جمهور، تشییع‌های میلیونی برگزار شود، دو مجلس مهم و اثرگذار آغاز به کار کند و دو مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برگزار شود که میزان مشارکت در مرحله دوم هم افزایش یابد.

حوادثی که نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف و بزرگوار ایران اسلامی در سال‌ها و دهه‌های گذشته تجربه کردند، شاید هر نظامی را به لرزه وامی‌داشت، اما نظام جمهوری اسلامی ایران که برخوردار از پشتوانه مردمی است و از هدایت‌های حکیمانه رهبری بهره می‌گیرد، نه تنها اجازه نداد لرزه‌ای بر اندامش بیافتد بلکه از این موقعیت نیز به فرصتی دیگر برای پیشرفت استفاده کرد.

در پایان لازم می‌دانم از تلاش‌های قوای سه‌گانه بالاخص دولت محترم و دستگاه‌های مختلف که اجازه ندادند در این مدت خللی در اداره امور کشور به وجود بیاید، همچنین از زحمات وزارت کشور و همکاران‌مان در شورای نگهبان، رسانه ملی و همه عوامل اجرایی، نظارتی و دستگاه‌هایی انتظامی و امنیتی که تلاش‌های مجاهدانه‌ای در برگزاری انتخابات انجام دادند، تشکر می‌کنم و برای رئیس‌جمهور منتخب و دولت آینده نیز آرزوی موفقیت دارم.

انتهای پیام/

نظر شما