شناسهٔ خبر: 63922885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توزیع ۸۵۰ پنل خورشیدی بین عشایر لرستان

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: ۸۵۰ پنل خورشیدی از سال گذشته تاکنون بین عشایر استان توزیع شده است.

صاحب‌خبر -

هوشنگ نورمحمدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: توزیع پنل خورشیدی در مناطق دورافتاده که به شبکه سراسری برق دسترسی ندارند در دستور کار قرار دارد و در این راستا هر خانواده عشایری استان با پرداخت ۱۰ میلیون ریال می تواند با نصب یک پنل خورشیدی از برق مورد نیاز بهره مند شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۰۰ میلیارد ریال جهت تامین آب شرب پایدار ، توسعه ، مرمت و نگهداری جاده‌ها و طرح های عمرانی و زیرساختی مناطق عشایری لرستان هزینه شده است، اظهار داشت: این میزان اعتبار در قالب ۱۲۱ طرح در زمینه تامین آب شرب پایدار، آبرسانی سیار و مرمت و نگهداری راه های عشایری، احداث ابنیه و پل در مناطق عشایری استان هزینه شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان یادآور شد: سالجاری از طریق ۱۱ دستگاه کامیون تانکر به عشایر آب‌رسانی و ۲۳ هزار متر لوله پلی اتیلن آب آشامیدنی بین عشایر سطح استان توزیع کرده است.

نورمحمدی تاکید کرد: همچنین سال جاری ماشین آلات راه‌سازی از رده خارج شده جهت مرمت و نگهداری راه‌های عشایری در استان، تعمیر و تجهیز شده است.

وی اضافه کرد: ۲۹۰ میلیارد ریال تسهیلات، سال گذشته در قالب طرح های مختلف به عشایر این استان اختصاص یافت که تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان ادامه داد: کوچ پاییزه عشایر استان از اواخر مهرماه به سمت مناطق قشلاقی انجام و در این راستا ارایه خدمات آغاز شد که در این خصوص یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر نفت سفید و ۴۵ هزار سیلندر گاز نیز به منظور تامین سوخت در اختیار آنان قرار گرفته است.

نورمحمدی افزود: برای تامین خوراک دام عشایری استان نیز تاکنون پنج هزار تن علوفه دامی بصورت نسیه بین عشایر استان توزیع شده و این در حالی است که هر دامدار عشایری امکان استفاده از ۲۵ تن علوفه دامی به تناسب تعداد راس دام خود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار تن علوفه (کنسانتره و جو) بصورت نقدی در اختیار دامداران عشایر استان قرار گرفته است، گفت: تاکنون ۷۱۷ تن آرد خانه پزی معادل ۲۰ هزار کیسه نیز بین عشایر استان توزیع شده است.

نورمحمدی با بیان اینکه جامعه عشایری استان پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می دهد، یادآور شد: بالغ بر ۱۴ هزار خانوار با جمعیت ۸۳ هزار نفر حدود پنج درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که از این تعداد حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر کوچ رو هستند و ۶ ماه از سال را در مناطق قشلاقی در شمال استان های ایلام، خوزستان و جنوب استان مستقر می شوند.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایری لرستان سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند، اظهار داشت: این قشر یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام استان را در اختیار و حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت خود دارد و تولید کننده ۲۵ درصد پروتئین در سطح استان به شمار می رود.

مدیرکل امور عشایری لرستان افزود: تولید سالانه ۱۵۰ تن عسل ، ۳۰ هزار تن شیر، یک هزار تن پشم و ۱۷ تن روغن حیوانی ، هفت هزار تن حبوبات، ۱۵ هزار تن گندم، ۱۵ هزار تن جو و ۶۳۰ تن ماهیان سردآبی از جمله فرآورده های ماحصل دسترنج عشایر استان است.

نورمحمدی با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه دسته بندی می شوند، عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و دریکوند تشکیل می دهند.

نظر شما