شناسهٔ خبر: 63835532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نماینده مجلس:

آمل، خاستگاه اصلی اسب کاسپین است

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: نکوداشت ثبت ملی اسب کاسپین در این شهرستان به آن دلیل است که آمل، اصلی‌ترین خاستگاه اسب کاسپین در کشور بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌رضاحاجی پور در آیین نکوداشت ثبت ملی اسب کاسپین که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی شهرستان آمل برگزار شد، گفت: اسب کاسپین به لحاظ توانمندی و استقامت یکی از اسب‌های پایه در دنیا محسوب می‌شود و به همین خاطر طی سال‌های گذشته در حالیکه در کشور ما بی توجهی کامل به این نژاد شده، در برخی کشور‌های اروپایی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

او افزود: این در حالی است که متاسفانه در کشور خودمان آن طور که باید ویژگی و جایگاه این نژاد برای تولیدکنندگان آن آشکار نشده که امیدواریم با حمایت فدراسیون سوارکاری، انجمن‌ها و کانون‌های مرتبط گام‌های لازم و ارزنده‌ای برای رشد این نژاد که از دخایر ژنتیکی اسب ایرانی نیز محسوب می‌شود، برداشته شود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسب کاسپین از قدیمی‌ترین نژاد اسب‌های دنیا بوده و به لحاظ اقتصادی نیز ارزشمند می‌باشد، تصریح کرد: این نژاد علاوه بر ویژگی‌های ورزشی و سوارکاری، به لحاظ سرمایه گذاری می‌توان استفاده بهینه‌ای از آن به عمل آورد و در این راستا بایستی اقدامات ویژه‌ای برای جلوگیری از قاچاق این اسب نیز صورت گیرد.

حاجی پور با بیان این نکته که ما نمی‌توانیم معجزه کنیم، اما می‌توانیم کارگشایی در راستای حمایت از نژاد اسب کاسپین در منطقه را داشته باشیم، گفت: اسب کاسپین میراث ماندگار و ملی ما است که ریشه در تاریخ کهن این استان نیز دارد.

او اضافه کرد: صرف اینکه هویت اسب کاسپین ثبت ملی شده است، همه چیز تمام می‌شود و باید بیخال شد و فقط ختم به این همایش نشود و در همین راستا کار گروهی تشکیل و مشکلات آن‌ها ریشه‌ای بررسی شود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، همچنین برگزاری آیین‌های فرهنگی و ورزشی که با همراهی اسب بوده و نیز جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی در سطح شهرستان و استان را از اقدام‌های مهم اثرگذار در راستای احیا و هویت بخشی دوباره به اسب کاسپین اعلام کرد.

نظر شما